Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vista eller XP dĂ„ man har en i7 processor? Är Vista bĂ€ttre för att kunna utnyta mer ramminne och Ă€r det bĂ€ttre för att uttnytja processorn maximalt. Kör just nu Cubase SX3 med XP men funderar pĂ„ att testa Vista men vet inte om SX3 har nĂ„gra begĂ€nsningar för att utnytja 6Gb i ram och i7 processorn. Har gjort en trĂ„d om detta i forumet för Cubase.

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Spelar ingen roll om du kör Vista eller XP.

Du behöver en 64 bitars version av OS för att kunna anvÀnda dig av mer Àn 3 GB primÀrminne.

Viktigt att kolla upp.

Funkar ditt ljudkortsdrivrutiner under 64 bitars OS?

SX3 funkar det i 64 bitar?

Vissa pluggar kommer nog att sluta funka...

Eftersom du har en gammal version av Cubase kanske du mÄste uppgradera denna samt en del av pluggarna om dom inte har 64 bitars support.

Postat (redigerat)

XP Àr gjord för Àldre plattformar, Vista funkar bÀttre pÄ nya, speciellt bÀttre minnehantering...

SX3 funkar inte i 64 BIT, du kan dÀrför bara köra det i 32 bitars lÀge, och dÀrmed bara utnyttja drygt 3 gb minne.

Det Àr lite trist nu...att program tillverkarna inte har hunnit med..32 bit Àr ju fortfarande standard.

Men 6 GB och 64 Bit börjar ju helt klart bli vanligare nu...Och för i7 plattformen Àr ju just 6 GB minne och 64 bit det vanligaste...just nu..

SÄ det börjar bli brÄttom för mÄnga tillverkarna nu att koda om till 64 bit.

Redigerat av Ekstasis
drloop (oregistrerad)
Postat

Cubase 4 och framÄt funkar fint under 64 bitar.

Bara att öppna plÄnboken och uppgradera...

Postat

Okej om jag fattar rÀtt, sÄ Àr det i dagslÀget ingen idé att byta till 64 bitars Vista utan att Àven uppdatera Cubase. Tror ni att 32 bitars Vista skulle funka bÀttre med i7 processorn Àn 32 bitars XP? Minnes hanteringen skall ju vara bÀttre pÄ nÄt vis i vista, eller Àr det en marginell skillnad?

Postat

Jag tycker sjÀlv att windows 7 Àr det bÀsta operativsystem frÄn microsoft som finns just nu. Dock sÄ finns det Ànnu bara i beta. Kör sjÀlv med beta och det fungerar alldeles utmÀrkt. Snyggare och mer anvÀndarvÀnligare Àn vista, men tar samtidigt inte mycket mera i prestanda Àn xp.

Sen det dĂ€r med 32 vs 64bit. En i7 processor, 6gb ramminne DDR3 + ett moderkort pĂ„ det kostar bara det X antal tusenlappar. Om man har rĂ„d med det sĂ„ tycker jag att man nog ska tĂ€nka pĂ„ att uppgradera all mjukvara ocksĂ„. Och har du inte rĂ„d med bĂ„de och, sĂ„ dra ner lite pĂ„ datorn prestanda och köp nyare ljudprogram. Allt handlar om att prioritera 😄

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

Sitter o velar mellan XP64bit, XP 32bit och Windows 7 RC

Kör Cubase 5 och i7

Xp kÀnns lite gammalt för en sÄn modern teknologi.

64bit kÀnns som framtiden, och det kommer komma fler program för denna processor.

Postat
Sitter o velar mellan XP64bit, XP 32bit och Windows 7 RC

Kör Cubase 5 och i7

Xp kÀnns lite gammalt för en sÄn modern teknologi.

64bit kÀnns som framtiden, och det kommer komma fler program för denna processor.

Om du inte behöver anvÀnda mer Àn 3,5 Gb RAM; XP tills Windows 7 Àr testat och stabilt för vÄr vÀrld (tycker jag).

Postat
Om du inte behöver anvÀnda mer Àn 3,5 Gb RAM; XP tills Windows 7 Àr testat och stabilt för vÄr vÀrld (tycker jag).

Just ja, har inte tÀnkt att anvÀnda internet pÄ datorn heller.

För att slippa all skit det kan innebÀra.

Postat

Nu kopierar jag in 64bitars Windows 7

Ska bli spÀnnande att se hur detta tuggar

Postat
Okej, lycka till. Tror inte du blir besviken! 😼

Provade först med Cubase 5 64 bit. Men det funka inte, nu har jag Cubase 32Bit pÄ 64bitars Windows 7.

Postat

BestÀller en dator med i7 processor idag, ska köras ihop med cubase 5.

Det verkar fortfarande som om det sÀkraste (med kompabilitet och stabilitet i Ätanke) Àr att köra pÄ ett 32 bitars OS, dvs XP 32 eller Vista 32.

Är den ENDA skillnaden dĂ„ att jag inte kan nyttja mer Ă€n 3 GB i ram?

Jag har vÀldigt svÄrt att uppskatta nÀr 3GB inte Àr tillrÀckligt sÄ Àr det nÄgon som har en aning sÄ fÄr ni gÀrna hjÀlpa till.

Klarar man sig med 3 gb minnen om man kör:

Projekt med ~50 spÄr och massa kompressorer och EQs samt diverse effekter (delay, reverb, m.m.)

ett set Kraftslukande trumVST (superior drums, addictive drums, etc)

Lite VST-I synthar

ett eller ett par större orkesterpaket

------------------------------------------------------

Min frÄga Àr helt enkelt ungefÀr nÀr 3gb inte rÀcker till?

Tackar.

Postat
Provade först med Cubase 5 64 bit. Men det funka inte, nu har jag Cubase 32Bit pÄ 64bitars Windows 7.

SjÀlv kör jag pÄ windows 7 och Cubase 5 64bit.

Funkar faktisk riktigt bra...

Det enda som inte funkar Àr mitt midi interface finns ej för 64bitars os...

Ska löda ihop ett snart som ska göra det.

Sitter med en core2duo e6600 och ett g:a Asus p5w dh deluxe och 4gig

Christoffer

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.