Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tjänare alla musiker o producenter.

jag har fått pengar nu o ska bygga min studio, budgeten ligger på 250,000 kr så jag vill kunna få en hyfsad bra studio:p

jag håller på med rap,rnb o lite pop musik(göra beats till inspelning o mixning o mastering), just nu kör jag mest på Reason4 o Cubase3 så de flesta grejerna vi gör e digitalt...

jag vill köpa allt på nyss så det jag har räknat med att köpa är:

Ljudkort

mixerbord

mic

kompressor

1 / 2 st syntar

MPC

Monitors

effekter

1 hardware sampler kanske

och en PC

jag vill ha lite hjälp med val av sakerna, jag själv har inte så bra koll på vad som finns ute så jag vill veta vad ni hade köpt med de pengarna om ni va i min situation:p

jag själv e sugen på Digidesigns C|24 mixerbord... och kan själv hitta en bra PC men andra grejerna vill jag ha lite hjälp med:D

senare ska vi bygga om lokalen oxå så jag komemr behöva hjälp med det lite senare oxå😄 jag väntar på eran svar

föresten e det nåt som jag har glömt ?

Annons
Postat

Tja, va roligt !

Personligen skulle jag satsa på:

ProTools HD2 system (130000kr nånstans)

HD192 I/O 8 in ut (40000)

4st SSL Preamps (13000)

1st Neumann U87 (25000)

Sen nån kontroll yta typ d-command eller nåt.

ADAM eller Genelec Lyssning (ca 30000)

Men framför allt, VARFÖR köra PC ?

Ang kompressorer och sånt, kör mjukvara istället. Köp typ Waves SSL paketet så får du lixom "soundet". Varenda hiphop platta i usa spelas in på protools och mixas på ett SSL9000 bord oftast. Och effekter finns ju med i Cubase eller Protools.

Lycka till !

DieHard (oregistrerad)
Postat

Om du ska mestadels hålla på med digitalt är en fysisk mixer ganska så onödigt. Fråga dig varför du skulle behöva en? För att det känns mer äkta, imponerande eller annat? Hårdvarusampler? Vad ska du med det till? Vem kör med det idag? Det om något är att slänga stålarna i sjön. Får bra så mycket mer för en mjukvarusampler som kontakt.

Postat (redigerat)

mpc är väl hårdvarusampler om nåt?

EDIT: du har glömt kablar, mickstativ, puffskydd, gaffatejp, rackstativ, syntstativ osv.

Redigerat av laxlaxlax
Postat

Verkligen kul för dig 😄

Jag skulle shoppat det här:

Mac Pro + Logic Studio (ca. 40000:-) plus ett par tusenlappar till för skärm(ar)

Lynx Aurora 16 (ca. 40000:- med FW)

TLAudio M4 16 kanaler (ca. 80000:-)

Genelec och/eller Adam monitorer (ca. 30000:- per par)

Akai MPD32 (3300:-)

Mikrofon(er) som passar det som ska spelas in, kablar, stativ och allt plock som behövs till.

Skulle inte köpt några externa effektburkar, syntar eller samplers om det inte var alldeles nödvändigt av någon anledning. Lägg till en Liquid Mix (4000:-) så får du ett gäng kul kompressorer där. Med Logic och Reason borde du klara dig långt vad gäller mjukvarusyntar. Lägg till NI Komplete 5 för 10000:- annars 🙂

Postat
Men framför allt, VARFÖR köra PC ?

Varför ska han inte köra pc? om du nu ska köra ett HD2system, så spelar det ju ingen roll vad det är för burk, viktigast är att han fattar hur den funkar(jag kör PT både pc&mac)

Ang kompressorer och sånt, kör mjukvara istället. Köp typ Waves SSL paketet så får du lixom "soundet". Varenda hiphop platta i usa spelas in på protools och mixas på ett SSL9000 bord oftast. Och effekter finns ju med i Cubase eller Protools.

Sen är det väll ändå värt att ha ett par rejält stycke hårdvara, ett ordentligt plåtreverb (sådana stora lådor med miccar innuti, eller kanske en LA-4 i bra skick, svårt att slå den "karaktären")

Postat

tack för svaret..

men så ni rekommenderar inte att köra med PC?? de e för att jag e van vid cubase liksom de e det största anledningen:p annas måste jag lägga lite tid på att lära in mig protools.. okey det kommer inte t så långt tid för alla program e nästan likadana...

men jag vill ha synt för att ha lite extra ljud liksom reason har sina inbyggda ljud o ja man kan köpa refills men skulle det inte vara bättre med en synt? jag tänkte själv på en av Nord produkterna faktisk men de e bara vad jag har sett...

jaa jag hade tänkt mig att köpa Waves SSL paketet.

olite er om micar behöver jag veta,som sagt de e rap/rnb o lite pop musik som kommer spelas in... vilken mic rekommenderar ni då?

o kablar o stativ o sådana små grejer vet jag jo att jag måste köpa jag menade mest om de e nåt stor som behövs:p

o en sak till så ni rekommenderar inte C|24?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.