Jump to content
Annons

studiomonitor kval

spacefriend (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat (redigerat)

jag hade beställt ett par EVENT 20/20 BAS V2 från min lokala musikhandlare och fått ett väldigt bra paketpris pga att jag handlade annat samtidigt. men nu visar det sig att dom är tillfälligt slut och kommer in om typ en månad igen... tidigast.

men han kunde erbjuda MACKIE HR624 istället för ungefär samma peng.

eller GENELEC 8030A.

vad ska man göra?!?

EVENT hade jag fått rekommenderade från ett par olika oberoende källor.

dom andra två vet jag just inget om. men om man kollar på de olika specifikationerna så går ingen utav dem alls lika långt ner i basfrekvenserna. och det är lite mer bas jag vill åt. sitter på ett par tannoy reveal nu och dom är lite basfattiga.

samtidigt har jag får jag hem min nya studio vilken dag som helst. och har precis fått hem ny preamp och inväntar en ny mikrofon i början på veckan. man vill ju komma igång med nya studion så fort som möjligt... ååååååh.

gör jag bort mig om jag väljer MACKIE istället? eller GENELEC??

fast genelec går nog bort pga usel design. ser för plastiga ut.

Redigerat av spacefriend
Annons
Postat

Har du själv lyssnat på Event-monitorerna - eller litar du blint på de rekommendationer du har fått? Det beror ju lite på hur väl man känner de som har rekommenderat, om man vågar lita på det helt och hållet... 😄

Om det tar tid, så kanske det skulle vara läge att du försöker ta dig lite tid till att lyssna kritiskt på de modeller du har blivit erbjuden - och i bästa fall kanske också jämföra dem bredvid varandra...? 🙂

Personligen skulle jag inte välja Genelec - men det beror inte på designen... 🙂

Mackie har jag tyvärr aldrig hört, så där har jag ingen åsikt.

Postat

nej jag har inte lyssnat på någon utav dom.

men event har jag fått rekommenderade bl.a av en nära vän som har varit hemma och lyssnat på min tidigare studiouppsättning. och jag litar på hans omdöme. och så har dom fått himla bra kritik och recensioner så gott som överallt. om nu det är någonting att gå på.

det är svårt att "lyssna runt" när man bor i en småstad med endast en liten musikaffär. som dessutom inte saluför det märket man är intresserad utav utan i så fall specialbeställer hem. och för tillfället finns det ingen tid att åka till någon större stad och lyssna heller. men eventen kände jag mig någorlunda säker på i alla fall pga all fin kritik dom fått.

men jag är öppen för förslag på aktiva studiomonitorer i 10tkr klassen.

Postat

Jag skulle personligen absolut välja genelecen. Jag vet claes inte gillar genelec, det har framkommit förr... 😄

Jag jämförde bl a de tre du nämner och föll absolut för 8030a.Den är inte alls plastig utan i formpressad aluminium. Mkt gedigen.

Men som sagt; det bästa vore om du testade. Kolla också tidningen Studios test i senaste numret. De gillar också genelec 8030A.

Postat

sitter och läser den testen nu. igen.

och event tr-5 får väldigt bra där också. får klart bäst i blindtesten!

kanske man ska våga sig på ett par event tr-8 istället för 20/20?

är det någon som har lyssnat på bägge och kan säga om det är någon skillnad?

jag vet inte. men rent instinktivt går genelec bort pga designen i alla fall.

tror jag skulle tröttna efter ett tag. dom är säkert hur bra som helst annars dock!

Postat

Ja se då är vi två, fasen nu blev jag ju sugen på att kolla upp Adam. Om du inte gillar Genelec så finns ju alltid chansen att jag gillar det du gillar 😄

/Majken

Postat

Har jag inte berättat det...? 😮😆

Jag har ANF10, P11A, P33 A och även Sub10 för provlyssning om det är någon i Malmö med omnejd som vill komma och lyssna... 😉 Dessvärre var det för stor efterfrågan på M-Patch, så jag har för stunden inte något enkelt sätt att switcha mellan monitorerna, eftersom jag blev tvungen att skicka iväg den jag hade tänkt behålla själv. Kunderna måste ju gå först. 🙂 Nya sådana kommer i alla fall om lite över en vecka...

ANF-10 har inte samma banddiskant som P11A, men den har ändå mycket fin upplösning av detaljer och definition av stereobilden. Den blir inte heller jobbig att jobba med, eftersom den är väl avvägd i ljudbilden. Av naturliga skäl har den lite klenare basåtergivning än P11A, eftersom den ju har ett mindre element - men den gör ett mycket bra jobb.

Sound on Sound recenserade den i Novembernumret: http://www.adam-audio.com/downloads/SOS_TESTanf10.pdf - och den fick fick fina vitsord där.

Det är en lågbudget hi-end studiomonitor, eller hur man nu ska kunna uttrycka det... 🙂😎

Majken: Jag tror säkert att du gillar ADAM. Jag blev helfrälst direkt när jag hörde S3A (som bl a används av Sveriges Radio och Abbey Road) - men de ligger lite över min budget, så det fick då bli den dåvarande minstingen, P11A - och den har jag gjort mycket bra mixar med - i princip utan inlärningstid! 😮 När nu P33A släpptes, så tog jag hem ett par sådana att ha för demo - och de är magiska jämfört med prislappen. S3A är fortfarande herre på täppan (de har bättre återgivning än storebror S4A om du frågar mig) och man får betrakta P33A som S3A's lillebror - men en imponerande välljudande lillebror som ligger på ungefär halva priset jämfört med S3A!!! 😛

Postat

Oj, jag skulle aldrig lägga ut så mycket pengar på ett par monitorer utan att lyssna först... 😆 Har du råd med dom, så borde du även ha råd att ta en liten tripp till närmsta större stad... Jaja, men det är ju upp till dig...

Tänkte bara slänga in ett litet varningens ord angående Mackies HR624... De lät helt annorlunda mot alla andra monitorer jag testade. Om det sedan är bra eller dåligt är jag nog inte man att svara på, men jag tyckte iallafall inte om vad jag hörde... De enda som var nånstans i närheten ljudmässigt var Events TR8, och dom gillade jag alltså inte heller. Båda kändes burkiga eller mellanregistriga på ett obehagligt sätt.

Har inte träffat på Genelecs nya serie, men förra minstingen 1029A lånade jag hem från en kompis... Väldigt klart och detaljerat ljud, men den är ju pytteliten vilket även resulterar i ganska så minimal basåtergivning.

Alla de här tre monitorerna kommer ju från välkända och välrennomerade "fabrikanter" och jag har träffat på många mkt nöjda användare på olika musikforum... Så jag tror inte att du kan gå helt fel med nån av dom.

Om du frågar mig så är jag dock rätt så säker på att jag skulle välja Genelec, men jag skulle absolut vilja lyssna på alla tre först!

Och även kolla in ADAM och Dynaudio!

Postat (redigerat)

visst har jag råd att åka och lyssna men för tillfället, resten utav året, har jag inte tid... jobbar sex dagar i veckan i butik till nyår. kommer liksom inte ifrån. därför får jag försöka lyssna på vad vänner, recensioner och forumanvändare har att säga.

android: när du lyssnade på mackie hr624 var dom rätt inställda? det finns en del akustikinställningar på baksidan på dom? för annars har jag fått det intrycket på andra forum och genom recensioner att dom ska vara riktigt bra! en otrolig upplösning och hyggligt med bas för 6".

Redigerat av spacefriend
Postat

Jag läste testet om studiomonitorer, och eftersom jag är mycket intresserad av hifi så blev jag lite besviken.

Varken JBL eller B&W fanns med. Jag har personligen alltid gillat fullrangehögtalare som inte behöver en sub till för att kunna gå rakt ner till 30hz.

Jag har lyssnat på många "monitorer" och tycker att många låter väldigt instängda, på snäppet till burkiga. Jag har dock inte lyssnat på de små genelechögtalarna.

När jag bytte från mina tannoy reveal till B&W 802 Matrix 3 så funderade jag på hur jag nånsin klarat mig med tannoyerna. Det var sån fruktansvärd skillnad i dynamiken, stereobilden, ja allting.

Tänk på att just B&W gjorde denna serie för studios, och att de var referenshögatalare under början och mitten av 90-talet i många stora studios i Europa.

Sen finns det ett annat märke som jag har hört mycket bra om som heter Intelligent Sound. Det är en norsk kille som är blind som har utvecklat dom. Jag hörde dom på LLB mässan förra året och de lät fruktansvärt verklighetstroget. Geneleckillarna på mässan gick och lyssnade i hans monter och de bara skakade på huvudet av beundran och fattade inte hur han kunde fått högtalarna att låta så verklighetstrogna. Skulle vilja se ett test av dom nån gång. 😄

Hur som helst, jag hoppas jag gett lite tips till folk som vill ha riktigt bra och neutralt ljud i sin studio.

//Mike

Postat (redigerat)
Jag läste testet om studiomonitorer, och eftersom jag är mycket intresserad av hifi så blev jag lite besviken.

Varken JBL eller B&W fanns med. Jag har personligen alltid gillat fullrangehögtalare som inte behöver en sub till för att kunna gå rakt ner till 30hz.

Jag har lyssnat på många "monitorer" och tycker att många låter väldigt instängda, på snäppet till burkiga. Jag har dock inte lyssnat på de små genelechögtalarna.

När jag bytte från mina tannoy reveal till B&W 802 Matrix 3 så funderade jag på hur jag nånsin klarat mig med tannoyerna. Det var sån fruktansvärd skillnad i dynamiken, stereobilden, ja allting.

Tänk på att just B&W gjorde denna serie för studios, och att de var referenshögatalare under början och mitten av 90-talet i många stora studios i Europa.

Sen finns det ett annat märke som jag har hört mycket bra om som heter Intelligent Sound. Det är en norsk kille som är blind som har utvecklat dom. Jag hörde dom på LLB mässan förra året och de lät fruktansvärt verklighetstroget. Geneleckillarna på mässan gick och lyssnade i hans monter och de bara skakade på huvudet av beundran och fattade inte hur han kunde fått högtalarna att låta så verklighetstrogna. Skulle vilja se ett test av dom nån gång.  🙂

Hur som helst, jag hoppas jag gett lite tips till folk som vill ha riktigt bra och neutralt ljud i sin studio.

//Mike

Monitorerna i testet är antagligen utvalda för att de är små och därför passar bra i en hemstudio.

I stort sett alla deltagande monitortillverkare i testen har mycket större (och dyrare) varianter, men då skulle de knappast passa i tidningen, eller hur? 😄

Vill du läsa om fetingmonitorer? läs en annan tidning.

Vill du läsa om Hifi? läs en helt annan sorts tidning.

Redigerat av brojd
Postat
android: när du lyssnade på mackie hr624 var dom rätt inställda? det finns en del akustikinställningar på baksidan på dom? för annars har jag fått det intrycket på andra forum och genom recensioner att dom ska vara riktigt bra! en otrolig upplösning och hyggligt med bas för 6".

Kan ju inte garantera att de var rätt inställda. De var snäppet över vad jag kunde lägga ut, så jag var mest glad att de inte lät bättre än de jag hade råd med... 😠

Men det vore ju konstigt om just de monitorerna var felinställda, affären verkade ha rätt så bra koll... Och jag fick i stort sett samma känsla av Event TR8, och de har ju inga inställningar alls.

Jag har också läst väldigt mycket bra om Mackies monitorer innan och blev väldigt förvånad över hur de lät.

Så jag tar det som ett bevis på att val av monitorer inte är nåt man gör enbart på rekommendationer av andra, man måste lyssna själv!

Postat

Ja se då är vi två, fasen nu blev jag ju sugen på att kolla upp Adam. Om du inte gillar Genelec så finns ju alltid chansen att jag gillar det du gillar 😲

/Majken

Varför denna misstro till Genelec???? 😠

Postat

Jag har ett par Event 20/20 BAS v1. Jag är jäkligt nöjd. De låter bra, tröttar inte ut mina öron, om jag vill kan de spela HÖGT!

Om du kör på Event så vänta på dina BAS, gå inte ner till TR serien, för de är sämre. Såvida det inte är pengarna som styr.

Genelec har jag aldrig kört, men jag vet att vissa gillar dom och andra säger att (framför allt närfältarna) ger ett för bra sound. Allt låter bra.

Mackie har jag inte heller testat, men jag minns bara att Bob Katz utan problem kunde säga när en mix han skulle mastra var mixad genom Mackies (824).

Postat
Personligen skulle jag inte välja Genelec - men det beror inte på designen... 😛

Ja se då är vi två, fasen nu blev jag ju sugen på att kolla upp Adam. Om du inte gillar Genelec så finns ju alltid chansen att jag gillar det du gillar 😲

/Majken

Varför denna misstro till Genelec???? 😠

Man hör allt som oftast från användare och recensenter, att "allt låter bra i Genelec".

En masteringtekniker jag känner, nämnde någon gång att det är många kända tekniker som kör med Genelec - men inte i originalskick, utan med utbytta element, modifierade filter etc...

Detta, tillsammans med egna lyssningar på ett par modeller, säger mig att de färgar för mycket. Allt ska inte låta "bra" i en monitor. Allt ska låta så nära verkligheten som möjligt... 🙂

Postat
Man hör allt som oftast från användare och recensenter, att "allt låter bra i Genelec".

En masteringtekniker jag känner, nämnde någon gång att det är många kända tekniker som kör med Genelec - men inte i originalskick, utan med utbytta element, modifierade filter etc...

Detta, tillsammans med egna lyssningar på ett par modeller, säger mig att de färgar för mycket. Allt ska inte låta "bra" i en monitor. Allt ska låta så nära verkligheten som möjligt... 😉

Jag känner också några mastringstekniker och vissa av dom hyllar Genelec medans andra inte alls tycker dom passar för dom. Så kommer det ju alltid vara, samma som att vissa säger att SM-57:an e mycket bättre att mika upp en stärkare med än en MD421:a......

Men att rakt av bara säga att Genelec inte bra tycker jag är lite tveksamt.......nu har jag iofs inte lyssnat in dom monitorerna det gällde så du kan ju ha helt rätt i det du säger.

Jag har suttit i några studios som enbart kört Genelec och dom har varit väldigt rättvisa tycker jag i alla fall.

Postat

En monitortillverkare brukar som regel ha en väldigt likartad färgning i alla modeller - och därför tror jag att jag kan säga generellt att jag inte är så förtjust i Genelec.

Mina preferenser ligger utan tvekan hos ADAM i stället, eftersom jag har hört allt i deras sortiment upp till S4A (förutom ARTist, som jag inte har haft möjlighet att lyssna på ännu...) och konstaterat att de generellt låter väldigt naturligt.

Postat
jag hade beställt ett par EVENT 20/20 BAS V2 från min lokala musikhandlare och fått ett väldigt bra paketpris pga att jag handlade annat samtidigt. men nu visar det sig att dom är tillfälligt slut och kommer in om typ en månad igen... tidigast.

men han kunde erbjuda MACKIE HR624 istället för ungefär samma peng.

eller GENELEC 8030A.

vad ska man göra?!?

EVENT hade jag fått rekommenderade från ett par olika oberoende källor.

dom andra två vet jag just inget om. men om man kollar på de olika specifikationerna så går ingen utav dem alls lika långt ner i basfrekvenserna. och det är lite mer bas jag vill åt. sitter på ett par tannoy reveal nu och dom är lite basfattiga.

samtidigt har jag får jag hem min nya studio vilken dag som helst. och har precis fått hem ny preamp och inväntar en ny mikrofon i början på veckan. man vill ju komma igång med nya studion så fort som möjligt...  ååååååh.

gör jag bort mig om jag väljer MACKIE istället? eller GENELEC??

fast genelec går nog bort pga usel design. ser för plastiga ut.

Ta dig tid först o främst

Jag letade i en månad och samtidigt fick jag lyssna på många olika märken osv.

Själv så hittade jag till slut ett par som fastnade direkt i öronen 😛

Event 20/20 V-2 låter grymt bra och jag var nära att ta dom till ett väldigt bra pris men den som väntar på något gott .....

Till slut hittade jag på nätet relativt nya Event PS8 (modellen innan 20/20)

för halva priset Ca: 6000kr och skillnaden var att PS8 har mindre effekt än 20/20.

Vilket för mig är helt ok eftersom mitt studierum är på ca:10 kvm för tillfället.

Jag provlyssnade bland annat på Adams och GENELEC 8030A mm, och

även mindre storlekar mm. Visst låter alla bra på sitt sätt men alla öron är ju olika och jag märkte att skillnaden över 10 000 kr klassen är verkligen där man

bör ligga för att det skall vara kul att hålla på med sin musik 😉

KRK är grymma om man inte vill ha snälla lådor, Eventen ligger någonstans mitt i mellan KRK och Mackie lådorna tycker jag?

Som sagt, Event serien är grymt bra för studio lyssning om man sitter

i timmar. Örat vill bara höra mer 😉

Så ge dig verkligen tid att lyssna in olika märken och skit i pengarna, tänk på att det e ju dina öron som skall trivas med din musik... 😉

/Danson

Postat (redigerat)
KRK är grymma om man inte vill ha snälla lådor

Vad menar du med "snälla"?

KRK är ju rätt så raka i ljudet likså Mackie...

Du hör verkligen om du har spelat galet

någonstans i mixen eller liknade..

felet tränger sig fram liksom mer i dessa lådor och

det e väl ios bra för att få till en riktigt bra mix i slutändan 😛

Personligen tycker jag att det kan bli rätt tröttsamt

att sitta länge med KRK mm...

Men det är ju en smaksak som sagt...

😱 KRK är grymma om man inte vill ha snälla lådor, Eventen ligger någonstans mitt i mellan KRK och Mackie lådorna tycker jag? 😄

Jag menade att Eventen är mer mjukare i ljudet än Mackie/KRK mm.

Sorry

Redigerat av Danson
Postat (redigerat)

Jag har lyssnat på alla tre. Event 20/20 BAS är fantastiskt bra, och utan tvekan de bästa om du producerar dansmusik. Genelecsen spelar klart, men har inte trycket i basen som krävs. Dessutom låter 20/20 mer behagligt at lyssna på. Macike HR624 låter också bra, men HR824 låter bättre, och Event 20/20 låter bättre än 824:orna enligt mig 😛 De enda närfältare jag hört som låter bättre än 20/20 BAS för klubbmusik är Genelec 1031, men de kostar dubbelt så mycket.

Vänta på Eventsen (om du gör dunka dunka). MEN du bör vänta ändå, och ställa upp alla tre par för lyssning, vilka jag tycker är bäst är ju bara min personliga åsikt.

Finns säkert någon mer kvalificerad till att bestämma vad du tycker låter bäst (läs: Du).

Redigerat av dbd
Postat (redigerat)

ah det blev ett par Mackie HR624 i alla fall!

och hittills är jag nöjd. visst, helt annan ljudkaraktär än mina gamla tannoy. har inte bestämt mig för om jag gillar dessa bättre eller sämre än. men klart bättre upplösning i ljudet. mer definierad bas. dom här är mycket luftigare i ljudet. tydligare stereobredd. mina tannoy var mer kompakta. jag hade haft dom i 6-7 år så det tar nog ett tag innan man vänjer sig med det nya ljudet!

men snygga är dom! och välbyggda som pansarvagnar!

och det var då rakt inte så att jag grät blod när jag lyssnade på dem första gången 😄

Redigerat av spacefriend
Postat
KRK är grymma om man inte vill ha snälla lådor, Eventen ligger någonstans mitt i mellan KRK och Mackie lådorna tycker jag?

En nackdel med KRK-monitorerna (iaf V8) är att jag upplever att dom är lite för brighta. Mixar som låter bra i sina egna låter mycket mer diskantbetonade i V8:orna. Men inget fel på dom högtalarna i allmänhet. KRK gör bra grejor!

Postat

Detta, tillsammans med egna lyssningar på ett par modeller, säger mig att de färgar för mycket. Allt ska inte låta "bra" i en monitor. Allt ska låta så nära verkligheten som möjligt... :rolleyes:

Jättekonstigt att säga så! Jag har nog varit i de allra flesta stora studios i Sverige. Plus en hel del i USA och England. Så gott som alla har (minst) ett par Genelecs. Det är en standardmonitor liksom NS10. Och jag har aldrig hört att det skulle vara modifierade! Det låter ju löjligt!

Jag har full förståelse för att man personligen kanske inte gillar att arbeta med en viss monitor. Men att säga att man inte använder Genelecs i originalskick är ju som att säga att Fender Telecasters aldrig använts i riktiga studios. Nämn en seriös skivstudio i Sverige som inte har ett par Genelecs.

Angående att dina Adam finns på Sveriges Radio och Abbey Road, så kan jag satsa väldigt mycket på att du hittar fler Genelecs på båda ställen. Abbey Road skyltar inte med att de har Adam, utan de kör med B&W, Quested, NS10, även om man säkert kan få de monitorer man är van vid.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.