Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vet att detta diskuterats tusen gånger, men jag vill ha lite nya fräscha tips.

Har använt Steinbergs The Grand förr och det gillar jag rätt mycket. Men jag vill upp ett snäpp.

Snart kommer ju The Grand 3, så då får man väl kolla in det. Det ska ju ha ett upright också.

Ska prova NI's Akoustik Piano (jo, pluggen stavas visst så). Har kännt på den en gång och jag gillade ljuden

men anslaget var helt åt pipan. Kanske visste jag bara inte hur man ställer in den iofs.

Har ni andra tips på pluggar med akustiska pianon som låter riktigt bra? Gärna med något vanligt upright piano.

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Tycker det är svårt att peka ut någon vinnare. Bäst sound tycker jag Sampletekks White Grand har. Den kräver dock

en sampler. Jag kör med kontakt. Men den är inget vidare programmerad för kontakt. Release och pedaler suger. Synd

att sampletekk inte underhåller sina samplepianon för det är samma med allt från sampletekk. Gigasampler var bättre.

Hur som helst så en bra start är Digital piano shootout på http://purgatorycreek.com/

Allt dock inte plugins även hårdvaror är med.

Postat

Behöver du elpianon av olika slag, så är Scarbee's varianter helt underbara! ☺️

Upright pianon är inte så vanliga, men det finns åtminstone något samplingsbibliotek hos http://www.sampletekk.com och hos http://www.store.precisionsound.net . Från http://www.synthogy.com finns det upright i VSTi-form.

Postat

Lyssnade lite på demot till rain piano.

Känns alldeles för panorerat för min smak tyvärr... Ljudet är ju annars tokbra!

Man kan säkert fixa panoreringen själv i Cubase iofs.

Lyssnade på demo 2 där någon spelar humlans flykt. Där hör man tydligt hur man flyttas från vänster till höger när man går från högt till lågt.

Det låter som om pianot är 25 meter brett...

pme (oregistrerad)
Postat

Lyssnade på demo 2 där någon spelar humlans flykt. Där hör man tydligt hur man flyttas från vänster till höger när man går från högt till lågt.

Det är mycket lättare att smala av än göra en naturlig breddning.

GIGAN (oregistrerad)
Postat

Om du inte har sett den här länken, så testa!

Här har en kille jämfört och lagt upp en minst sagt imponerande samling pianon 😏

Lyssna och njut!

http://www.purgatorycreek.com/

Postat
Det är mycket lättare att smala av än göra en naturlig breddning.

Det har du helt klart en poäng i!

GIGAN (oregistrerad)
Postat

Själv gillar jag "EastWest Silver" pluggen.

Den har ett Steinway B som låter bra och som svarar fint på anslaget.

Postat
Själv gillar jag "EastWest Silver" pluggen.

Den har ett Steinway B som låter bra och som svarar fint på anslaget.

😄 Gillar det mesta i Silver versionen utom just pianot som är befriat från allt vad som heter naturlig & spelvänlig dynamik.

Postat

Har nyligen skaffat mig Akoustik Piano och måste säga att ljudet är utomordentligt enligt mig! 😄

rankey (oregistrerad)
Postat

Glöm inte Pianoteq (pianoteq.com). Oerhört resurssnålt, och snabbladdat då den inte består av någon samplingskatalog utan modellerar ljudet istället. Presetsen baseras på flyglar (enbart, om jag minns rätt) men den har väldigt bra inställningsmöjligheter för att få ljudet att låta 'in the mix' tycker jag. Testa gärna demoversionen på deras sida om du inte testat förr, går snabbt, och man blir impad!

Annars om man ska köra samplat så håller jag med jesus att Akoustik har en mycket fin klang.

Postat

Den är jäkligt go och klinkig att spela på iaf. Att den är för brett mixad är ju inte så svårt att göra nåt åt. Jag tycker det är en snygg effekt som funkar i vissa sammanhang och sämre i andra.

Vintaudio har också två sköna uprightpianon... tyvärr verkar inte företaget finnas kvar (??). Här är en till som kan vara värd att ta en titt på, lite mer ångest-piano-lektion-glömde-öva-på-läxan-sound: http://www.imperfectsamples.com/website/sa...prightpiano.php

GIGAN (oregistrerad)
Postat
😄 Gillar det mesta i Silver versionen utom just pianot som är befriat från allt vad som heter naturlig & spelvänlig dynamik.

Det håller jag inte med om.

Vad har du för klaviatur?

Postat

Testade akoustik piano igen och ställde in anslagskurvan på -1, då blev det bättre.

Tror det får bli den. Typ 2100:- kostar den den och det är ju inte så jättefarligt, med tanke på vad man får.

Den låter faktiskt otroligt bra.

Postat (redigerat)

Har du kollat in Pianoteq?

Version 2 var ju inte någon upplevelse vad gäller ljudet, men känslan var enligt mig helt unik. Nu har version 3 släppts och den låter ljusår bättre än den tidigare versionen. Då slipper man även ifrån en tung plugg på 12Gb eftersom det handlar om modulerat piano.

Pianoteq

Redigerat av Multiband
Postat

+1 på Rain Piano, som dessutom är sjukt mycket billigare än övriga alternativ (om man redan har en sampler vill säga). Själv kör jag den ofta i mono om den ska sitta bra i mixen, gör likadant med andra pianosamplingar.

drloop (oregistrerad)
Postat

Sedan gillar jag Reason Pianos för att man kan välja flera olika mickar och blanda soundet präxis som på riktigt.

Inte dumt alls.

Postat
Det håller jag inte med om.

Vad har du för klaviatur?

M-Audio Radium-61.

Silver pianot saknar såklart en mängd velocity lager för att ladda så snabbt som det gör. Detta märks när man lirar. Det blir lixåm en onaturlig stegring mellan svagt och starkt. Soundet i sej är det inget fel på. Kör man fullt ös så funkar det men vid nyanseringar så hålls inte måttet. Enligt mej.

Postat (redigerat)
M-Audio Radium-61.

Silver pianot saknar såklart en mängd velocity lager för att ladda så snabbt som det gör. Detta märks när man lirar. Det blir lixåm en onaturlig stegring mellan svagt och starkt. Soundet i sej är det inget fel på. Kör man fullt ös så funkar det men vid nyanseringar så hålls inte måttet. Enligt mej.

Sådant märks egentligen mest om instrumentet spelas ensamt, men inte i en mix på samma sätt - så det beror lite på hur det används, om det funkar bra eller inte...

- men samtidigt känns det ju alltid tryggare att veta att det är riktigt bra, så att man inte plötsligt upptäcker uppenbara brister först efter att ha använt det i femtielva låtar... :rolleyes:

Redigerat av Claes
  • 3 veckor senare...
Postat

Den mest använda pluggen i verkliga och riktiga inspelningar om man bortser från riktigt uppmickade pianon är väl ändå IVORY... dock är den ju inte jättebillig och jätteliten 🙂

Den är väl på typ 35gb eller nåt liknande.

Finns ju massa.

Pianissimo, Boesendorfer 290, Steinway B .

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.