Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Använder två ljudkort, ett USB Line6 Toneport (tillsammans med POD Farm) och ett Firewirekort M-Audio ProFire 610. Spelar in det mesta med den relativt okända DAW:en Sonoma Wireworks Riffworks. Dator är Windows XP SP3. Har laddat ner senaste drivisar och sökt i kunskapsbaserna för respektive produkt (utan resultat).

Jag använder Toneport:en med Riffworks och POD Farm för att spela in elgitarr och bas, fungerar klockrent. För att spela in via mick (akustisk gitarr exempelvis) brukar jag byta till mitt ProFire (väljer då det kortet i inställningarna till Riffworks). Det underliga som händer då är att tempot plötsligt ökar 10-20 BPM och allt låter falskt (upp-pitchat). Exempel: jag kan spela in ett riff till en bakgrund (trummor och bas) mha Toneport:en. Byter jag sedan direkt till ProFire i Riffworks så låter samma gitarr helt falskt jämfört med det nyss inspelade.

Har sökt men jag kan inte se att ngn annan har detta problem? Vad kan det bero på?

Annons
Postat

Det finns visa ljudkort som bara kan spela in i 48kHz, men spela upp i både 44.1 och 48. Det kanske är något sådant som spökar? Om man får en tonhöjdsförändring på det sättet, så är det alltid samplingsfrekvensen som är fel, enligt min erfarenhet...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.