Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag undrar om det finns nån hård- eller mjukvara som anger exakt vilken ton man sjunger. Alltså något där man kan se hur nära man träffar den "tänkta" tonen, ungefär som när man stämmer en gitarr med en stämpedal. Jag inbillar mig att det skulle vara riktigt bra sång/gehörsträning att sitta och sjunga och se tonen i realtid (typ Singstar?). Jag känner till Melodyne, men denna gör ju detta först efter att man har sjungit.

Nån som vet nåt

// Olle

Annons
Postat (redigerat)
Hej

Jag undrar om det finns nån hård- eller mjukvara som anger exakt vilken ton man sjunger. Alltså något där man kan se hur nära man träffar den "tänkta" tonen, ungefär som när man stämmer en gitarr med en stämpedal. Jag inbillar mig att det skulle vara riktigt bra sång/gehörsträning att sitta och sjunga och se tonen i realtid (typ Singstar?). Jag känner till Melodyne, men denna gör ju detta först efter att man har sjungit.

Nån som vet nåt

// Olle

Vad är det för fel på en vanlig stämapparat för gitarr med visare (alltså inte en sån med lysdioder)?

Redigerat av barkley
Postat

Vanlig stämapparat funkar utmärkt. Kolla att det är en kromatisk, vissa för gitarr "hör" bara de vanliga 6 strängarna. Kostar väl max 300 kronor.

Gunnar

Postat

eller använd ditt eget kloka huvud och avgör när det funkar?

Mitt i pitch och räkna cent är ju inte heller eftersträvansvärt tänker jag. Jag tycker en ton kan behöva bli liiiite högre eller lägre ibland, beroende på vilket ackordet är. Sjunger jag tonen D till ett D eller Bm så sjunger jag två olika toner. Det känns lite som att sitta i det ena fallet, och luta sig tillbaka i andra.. fast i huvet. Svårt att förklara.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.