Jump to content
Annons

Formatering


markvoll

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en laptop med en 40GB harddisk som jeg skal formatere. Hvor mange partioner foreslår dere? 2 eller 3?

Jeg skal bruke to operativsystemer - ett til musikkprogrammer (Finale, Cubase og Ableton) - det andre er til internett, spill og demoer av ny software.

Hilsen Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kör operativen på var sin partition och lägg programmen på en tredje.

Ska du lägga audiofilerna på samma disk? I så fall en partition för de också.

Detta underlättar och snabbar upp defragmenteringen avsevärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör operativen på var sin partition och lägg programmen på en tredje.

Ska du lägga audiofilerna på samma disk? I så fall en partition för de också.

Detta underlättar och snabbar upp defragmenteringen avsevärt.

Takk!

Har du forslag om hvor store de ulike dele bør være?

Jeg har bare 40GB, men ønsker å kjøpe ekstern FireWire-disk i løpet av året.

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Windows-partitionerna bör du köra så små som möjligt (är mac-användare och har dålig koll på hur mycket plats windows behöver) och är beroende på vilket windows du kör.

Programpartitionen kan gott vara väl tilltagen då du har tänkt att köra demos.

Audiopartitionen bör du lägga på en egen disk för snabbhetens skull. Där skulle ju en extern FireWire-disk sitta fint.

En sak som de flesta glömmer är backuper, men det gör ju inte du nu... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Som föregående talare sade så bör du tillägna windows en egen partition, detta för att Windows mår bäst av det och dessutom är det väldigt enkelt att göra en ominstallation då du bara formaterar windows drive'n och börjar om från början. Har du då varit flitig och lagt allting viktigt på andra partitioner så behöver du ej oroa dig för att bli av med saker. Dock måste man som vanligt göra backups på favoriter, mina dokument, email konton och annat som är bundet till windows partitionen.

Windows partitionen bör vara så liten det går, men ALDRIG för liten. Detta kommer att ställa till med problem. 1.5-2.5Gb brukar vara en ganska lagom storlek beroende på operativsystem och användning. Det finns inget värre än att efter några månader få upp meddelanden om att platsen snart är slut och kontinuerligt behöva rensa temporära internet filer och dylikt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att min Windows XP-mapp nu är 2,1 GB (exkl. Program-mappen) så låter 1,5-2,5 optimistiskt. 😄

Hursomhelst, en bra riktlinje är dock att inte göra partitioner över 32 GB styck. Om man kör NTFS och hårddisken är över 40 GB det vill säga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att min Windows XP-mapp nu är 2,1 GB (exkl. Program-mappen) så låter 1,5-2,5 optimistiskt. 😱

Hursomhelst, en bra riktlinje är dock att inte göra partitioner över 32 GB styck. Om man kör NTFS och hårddisken är över 40 GB det vill säga...

Sant sant.. tiden går så fort, jag glömmer hur mycket det behövs, min XP partition är nog 4-5Gb ungefär. Jag minns dock att 1.5Gb räckte gott och väl till win98... ibland 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle bara kolla ifall jag fattat rätt...

Om jag har en 120gb och en 40gb HD,så partitionerar jag upp 120gb i 3 partitioner,och 2 utav dessa till WindowsXP Internet och WindowsXP Musik. Och dessa ska vara så små som möjligt...sen den 3:e partitionen installeras alla program på...och 40gb HD lagrar jag mina audio filer på??

Är detta rätt uppfattat?

Redigerat av Newsec
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle bara kolla ifall jag fattat rätt...

Om jag har en 120gb och en 40gb HD,så partitionerar jag upp 120gb i 3 partitioner,och 2 utav dessa till WindowsXP Internet och WindowsXP Musik. Och dessa ska vara så små som möjligt...sen den 3:e partitionen installeras alla program på...och 40gb HD lagrar jag mina audio filer på??

Är detta rätt uppfattat?

Tycker du ska göra tvärt om.

Partitionera 40Gb:aren i tre och lägg audiofilerna på 120Gb:aren.

Tror väl inte du har så många program så du fyller över 100Gb?!

Audiofilerna tar däremot MYCKET plats.

(Glöm inte back-up av din audiofiler. En HDD kan lätt krascha och då står du där med skägget i brevlådan).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte mest på att 120gb är nyare och ligger på 7200rpm 8MB cache och 40gb på 5400rpm 4mb cache...eftersom windows och allt ska drivas så känndes det som den snabbaste hd är valet??Eller har jag fel??

Redigerat av Newsec
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallo!

Om någon av hårddiskarna har mer cacheminne tycker jag att du ska lägga operatisystemet (gärna program-partitionen också) på den. Om operativsystemet ligger på en hårddisk med t.ex 8mb i cache, så märker du kanske lite skillnad (om vi jämför med en hårddisk på 2mb i cache).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte mest på att 120gb är nyare och ligger på 7200rpm 8MB cache och 40gb på 5400rpm 4mb cache...eftersom windows och allt ska drivas så känndes det som den snabbaste hd är valet??Eller har jag fel??

GLÖMDE SKRIVA CACHE....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte mest på att 120gb är nyare och ligger på 7200rpm 8MB cache och 40gb på 5400rpm 4mb cache...eftersom windows och allt ska drivas så känndes det som den snabbaste hd är valet??Eller har jag fel??

En slö HDD på 5400rpm är direkt olämplig till audiofiler.

Du bör ha minst 7200rpm (helst 10000rpm).

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det enda som audiofilerna gör är väl att laddas upp till Cubase,sen är det cubase som jobbar??

Då borde jag väl sattsa på att programen drivs smärt fritt?

Eller är det jag som har missuppfattat det hela?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det enda som audiofilerna gör är väl att laddas upp till Cubase,sen är det cubase som jobbar??

Då borde jag väl sattsa på att programen drivs smärt fritt?

Eller är det jag som har missuppfattat det hela?

Jo, du har missuppfattat. Audiofilerna laddas inte upp till Cubase.

Varje gång du spelar låten så talar Cubase om för datorn var på hårddisken audiofilerna finns så att datorn hittar rätt. Ju större projekt du har (fler audiospår) dessto mer måste hårdisken med audiofilerna jobba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...