Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan,

Jag har precis börjat bygga på min egen hemmastudio.

Jag har Cubase LE4 som jag kan rätt bra nu, samt det fantastiska trumprogrammet EZdrummer (varmt rekommenderat), men är inte vass på gitarrkompet. Därför söker jag en bra/realistisk gitarr som jag kan lägga in i Cubase med min keyrig synth.

Jag har provat Real guitar 1,5 men jag är ute efter något mer rockigt. Elgitarr hade varit suveränt. Finns det någon sådan plugin att få tag på?

Är ute efter ett modernt rock sound.

Oerhört tacksam för alla svar/tips/råd.

Ha en trevlig kväll

Hanna

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja då finns det virtual guitarist. Men den är å andra sidan nedlagd men går nog få tag i ändå. Där har du moderna ljud. Finns flertal här på forumet som använder den och kan berätta mer. Själv föredrar jag lira in gura själv men kan man inte spela det så är det ett bra alternativ.

Postat
Ja då finns det virtual guitarist. Men den är å andra sidan nedlagd men går nog få tag i ändå. Där har du moderna ljud. Finns flertal här på forumet som använder den och kan berätta mer. Själv föredrar jag lira in gura själv men kan man inte spela det så är det ett bra alternativ.

Tack så mycket för ditt snabba svar!

Jag önskar att jag kunde spela bra gitarr själv jag också, men jag fastnade i utvecklingen där. Dock så kanske jag tar baken ur vagen någon dag och ger mig attan på det. Men just nu låter det väldigt bra med något totaldigitalt.

Ska söka på programmet du nämnde.

Någon som har användt programmet? SKriv jättegärna någon rad!

Postat

Jag har använt programmet du nämner.

Virtuall Guitarist kan vad jag vet fås i två olika "modeller", Virtuall Guitarist Electric Edition eller Virtuall Guitarist v1.

Virtuall Guitarist Electric Edition är bara en första utgåva av elektroniska basar och gurur och synkar inte inte ens till bpm i Fl Studio.

Virtuall Guitarist v1 är en andra utgåva av den elektroniska versionen med en Akustisk version med i "paketet."

Bra synk och bättre VSTi helt enkelt.

Båda funkar bara som Arps eller en en takts "slide" eller vad det heter.

Båda får sammanlagt 7/10 av mig och funkar som bäst i elektronisk musik då det äkta i inspelningarna inte finns kvar.

Postat

Tack för infon angående VG.

Det är faktiskt lite förvånande att så lite tycks finnas där ute, när man söker efter något äkta gitarr sound utan att spela just själv.

Skulle det vara så att något dyker upp eller någon har någon information om ett annat liknande program så är det mer än välkommet i denna tråd!

Tack tack

Postat

Kom på att jag själv innan använde Real Guitarist med Guitar Rig och fick riktigt bra ljud!

Postat
Kom på att jag själv innan använde Real Guitarist med Guitar Rig och fick riktigt bra ljud!

Okej, Intressant!

Jag passade på att googla det direkt, men av det jag får upp så är det ett program som kräver att jag alltså har och kan spela en gitarr och jag är ju ute efter att bara köra via synthen! ☺️ Kanske är jag ute å cyklar... den där webben du vet 😄

Varför slutade du använda det förresten?

Postat
Jag har använt programmet du nämner.

Virtuall Guitarist kan vad jag vet fås i två olika "modeller", Virtuall Guitarist Electric Edition eller Virtuall Guitarist v1.

Virtuall Guitarist Electric Edition är bara en första utgåva av elektroniska basar och gurur och synkar inte inte ens till bpm i Fl Studio.

Virtuall Guitarist v1 är en andra utgåva av den elektroniska versionen med en Akustisk version med i "paketet."

Bra synk och bättre VSTi helt enkelt.

Båda funkar bara som Arps eller en en takts "slide" eller vad det heter.

Båda får sammanlagt 7/10 av mig och funkar som bäst i elektronisk musik då det äkta i inspelningarna inte finns kvar.

Beskrivningen stämmer inte riktigt...

Virtual Guitarist kom först och det är efter att ha skapats av Sven Bornemark. Första VSTi:et av sitt slag och vad jag har fått reda på också det VSTi som har sålt bäst genom tiderna hos Steinberg. Det släpptes senare även i en bantad version som bundlades med annat och bara hade ett litet antal kompfigurer.

VG Electric Edition kom senare, men det var Sven inte inkopplad på. Det lades till fler komp och så kom det till ett gäng stompboxar.

VG2 gav det riktigt stora lyftet (tack vare idésprutan Sven, som åter blev inkopplad) - för där kan man skapa helt egna kompfigurer och är inte bunden till de kompfigurer som någon annan har gjort.

VG2 är alltså den version som man ska försöka leta upp om man behöver en kompis som alltid är tillgänglig... ☺️

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.