rockstone Postat 31 mars 2009 Postat 31 mars 2009 funderar en del kring gittar inspelning, är tex ac/dc:s gittarer dubbade?
Guitar Nilsson Postat 31 mars 2009 Postat 31 mars 2009 funderar en del kring gittar inspelning, är tex ac/dc:s gittarer dubbade? Jag vet inte säkert, men jag skulle kunna sätta 20 spänn på att AC/DC från Bon Scotts tid är odubbat. Det är bla därför det är så jävla bra. Dubbning är överreklamerat anser jag, ett sätt att dölja att man spelar taskigt.
laxlaxlax Postat 31 mars 2009 Postat 31 mars 2009 Jag vet inte säkert, men jag skulle kunna sätta 20 spänn på att AC/DC från Bon Scotts tid är odubbat. Det är bla därför det är så jävla bra. Dubbning är överreklamerat anser jag, ett sätt att dölja att man spelar taskigt. Det är inte dubbning för mig. Dubbning är en ljudeffekt, som gör ljudet fylligare. En bra dubbning hörs inte i tidsledet. Thunderstrike är dubbad, det hörs bitvis.
bozar Postat 31 mars 2009 Postat 31 mars 2009 Jag vet inte säkert, men jag skulle kunna sätta 20 spänn på att AC/DC från Bon Scotts tid är odubbat. Det är bla därför det är så jävla bra. Dubbning är överreklamerat anser jag, ett sätt att dölja att man spelar taskigt. På vilket sätt är det ett sätt att dölja att man spelar taskigt? Otighta gitarrister kan ju inte dubba.....
jesus Postat 31 mars 2009 Postat 31 mars 2009 På vilket sätt är det ett sätt att dölja att man spelar taskigt? Otighta gitarrister kan ju inte dubba..... +1 Själv lyfte jag mitt gitarrspelande rejält av att börja hålla på med inspelning då detta är viktigt!
DieHard (oregistrerad) Postat 31 mars 2009 Postat 31 mars 2009 Ja man utgår från sig själv när man bedömer andra. Men va ska man säga? En som Nilson som tycker att det där med DAW är inget för en karl som han så fint uttryckte sig nyligen.
Anders F Postat 31 mars 2009 Postat 31 mars 2009 Jag tror mycket av deras gitarrsound kommer av arrangering mellan de två gitarristerna som är grymt genomtänkt. Sedan om de dubbat något vet jag inte. MVH Anders
Guitar Nilsson Postat 31 mars 2009 Postat 31 mars 2009 Jaha. Ni tror alltså att tidiga AC/DC är dubbade gitarrer? Det tror inte jag. Jag fullkomligt älskar Dirty Deeds-skivan. Spelar man kompgitarren tigth som de gör, men med en viss liten variation i anslag osv hela tden tar man ju udden av den grejen om man dubbar. Senare AC/DC är säkert dubbade rejält. Men AC/DCs parroll har nog alltid varit att låta lika live som på skiva. Och inte är det nåt fel att spela in på DAW. Ta inte åt er. Ni som gör det. Och dubba gitarrena ni om ni vill. Men så bra som en vända Malcolm Young blir det inte.
Guitar Nilsson Postat 31 mars 2009 Postat 31 mars 2009 Jag tror mycket av deras gitarrsound kommer av arrangering mellan de två gitarristerna som är grymt genomtänkt. Sedan om de dubbat något vet jag inte. MVH Anders Är det inte Malcolm Young som är den som bygger låtarna? Jag tror brodern Angus sa det i nån intervju.
Gilbert Postat 31 mars 2009 Postat 31 mars 2009 På vilket sätt är det ett sätt att dölja att man spelar taskigt? Otighta gitarrister kan ju inte dubba..... +1
Anders F Postat 31 mars 2009 Postat 31 mars 2009 Är det inte Malcolm Young som är den som bygger låtarna? Jag tror brodern Angus sa det i nån intervju. Det vet jag faktiskt inte, så det kan mycket väl vara så 😮 MVH Anders
Kiefz Postat 31 mars 2009 Postat 31 mars 2009 De tidigare skivorna verkar vara för det mesta bara ha två komgitarrspår. Men det beror ju lite på vad man menar med dubbade gitarrer i det här fallet. Dom är juh två gitarrister, utpanorerade till var sin sida, som för det mesta spelar samma sak. Det ger ju samma stereo-effekt som en dubbad gitarr hade givit. Så om du själv vill spela in och få det att låta som ac/dc så måste du ju dubba för att få en liknande ljudbild. Är ni två gitarrister duger det troligen med ett spår var. Från och med Highway To Hell-skivan vekar i princip allt vara dubbat. Låten "Highway to Hell" har en dubbad gitarr i versriffet och jag tycker det låter som 3 eller 4 spår totalt där "båda" gitarrerna är med och kompar.
slejnard Postat 31 mars 2009 Postat 31 mars 2009 På vilket sätt är det ett sätt att dölja att man spelar taskigt? Otighta gitarrister kan ju inte dubba..... En väldans +1! Har ingen aning om hur AC/DC gjorde men dubbning är ett relativt lätt sätt att få fram en fet ljudbild! Speciellt då man inte har tillgång till det värsta inspelningssättet. Kan man inte spela till sig själv så är man noob eller råkas ha fått till en lucky strike. Okej, -improvisation är en annan femma men...det går även att planka sig själv om man är glömsk.
KillwithSkill Postat 31 mars 2009 Postat 31 mars 2009 Tror inte för en sekund att gurorna är dubbade, däremot så ligger det flera gitarrer som lirar olika saker. Använder sig av välmickade lådor. Kör på fullt blås med marshall super lead. Malcolm omoddat medans Angus har lite mod på sitt. Kör slut på högtalarlådor varje spelning. Byter element under pågående gig. Ska bll kul att se dom på Ullevi i sommar. Har inte sett dom live på över 20 år! ☺️
m95larek Postat 31 mars 2009 Postat 31 mars 2009 I näst senaste (tror jag) Sound on Sound beskrivs inspelningen av "Black Ice" i detalj - tyvärr så orkar jag inte gå och kolla vad det stod angående gitarrerna, men jag har för mig att dom inte är dubbade.
Guitar Nilsson Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 I näst senaste (tror jag) Sound on Sound beskrivs inspelningen av "Black Ice" i detalj - tyvärr så orkar jag inte gå och kolla vad det stod angående gitarrerna, men jag har för mig att dom inte är dubbade. Där ser ni!
Gain Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 Där ser ni! Alla bakrunder är inspelade live, med Brian Johnson i controlrummet körandes slasksång medans Brendan O´Brien som producerar ropar guideslines till grabbarna i en talkback mick - "Sista reffen coming up!" Gurornas kabinett är mickade med SM57 och 421 som blendas efter behov. All rattning av ljud sker direkt på amparna, mickmix eller flytt av mickarna. Angus sologuras reverb är på de flesta låtarna en AKG C414 som rumsmick. O´Brien menar att hemligheten med gurornas grymma botten/topp och för att behålla crunch vs fuzzy är att hålla kablarna korta. "A lot of people ask med how I get such a huge guitar sound, because it´s not doubled and it´s simply Malcom in one speaker and Angus in the other, and there are no effects. The short cables are one of the main reasons. Nu ser ni 🙂
Gilbert Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 O´Brien menar att hemligheten med gurornas grymma botten/topp och för att behålla crunch vs fuzzy är att hålla kablarna korta. "A lot of people ask med how I get such a huge guitar sound, because it´s not doubled and it´s simply Malcom in one speaker and Angus in the other, and there are no effects. The short cables are one of the main reasons. Nu ser ni 🙂 Vilket dravel... eller skämtar han?
aROCKER Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 ...det går även att planka sig själv om man är glömsk. Du menar som AC/DC!? 😕 /aROCKER
laxlaxlax Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 (redigerat) A lot of people ask med how I get such a huge guitar sound, because it´s not doubled and it´s simply Malcom in one speaker and Angus in the other, and there are no effects. Å andra sidan är det precis sådär jag gör när jag dubbar. Definitionsfråga.. EDIT: varför bråkar vi om det här egentligen? 😕 Redigerat 1 april 2009 av laxlaxlax
Guitar Nilsson Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 Å andra sidan är det precis sådär jag gör när jag dubbar. Definitionsfråga.. EDIT: varför bråkar vi om det här egentligen? 😕 Det är kul. Och rullbandspelare är det enda.
wonderboy Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 Ac började odubbat. Sen kom några skivor som var dubbade. Nu är dom tillbaka till odubbat igen, i huvudsak. Dubb handlar inte om att maskera att man inte kan spela. Dubb handlar om att bygga ett större gitarrljud. Omöjligt för dåliga gitarrister att lyckas med.
joachime Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 Omöjligt för dåliga gitarrister att lyckas med. Vad är det dåliga gitarrister kan lyckas med?
jesus Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 Vad är det dåliga gitarrister kan lyckas med? Vad har det med saken att göra?
slejnard Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 (redigerat) Narr! Eller Krösus. edit 2: Märkte att mitt inlägg var dåligt å inte hade med saken att göra...sorry Joachime! Redigerat 2 april 2009 av slejnard
joachime Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 edit 2: Märkte att mitt inlägg var dåligt å inte hade med saken att göra...sorry Joachime! Be inte mig om ursäkt! Det är jag som ska be Rockstone om ursäkt för att jag bidrar till att låta den här tråden dö off-topic-döden.
slejnard Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 (redigerat) Okej! edit: rensade Redigerat 2 april 2009 av slejnard
wonderboy Postat 3 april 2009 Postat 3 april 2009 Vad är det dåliga gitarrister kan lyckas med? Att, vid dubbning, få två eller flera gitarrer att låta som just två eller flera gitarrer istället för en fet, maffig. Det kan dåliga gitarrister ofta lyckas med. Vad är det med Dig, Joachime? Vill Du bråkas? Kom igen, bara! Jag känner mig taggad! Let the flames begin!
joachime Postat 3 april 2009 Postat 3 april 2009 Att, vid dubbning, få två eller flera gitarrer att låta som just två eller flera gitarrer istället för en fet, maffig. Det kan dåliga gitarrister ofta lyckas med. Vad är det med Dig, Joachime? Vill Du bråkas? Kom igen, bara! Jag känner mig taggad! Let the flames begin! Äsch, jag minns faktiskt inte vad det var jag ville. Tänkte nog på att sluddrigt små-otajta gitarrdubbar fyller sin funktion i grötig 70-tals rock/hårdrock. Tycker jag då. Här är några exempel
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.