Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag har stött på ett stort problem som påverkar mina mixar.

Jag kan börja med att säga att jag använder programmet Renoise, vilket är en tracker. När jag spelar mina låtar i realtid ligger nivåer perfekt, bra balans i mixen och ingenting distar eller likande. Mixen är alltså så bra jag kan göra den med min erfarenhet. Eftersom jag nu är nöjd vill jag givetvis rendera mixen. Då börjar problemen...

Jag har provat att rendera i allt från 96khz till 41khz samt i 32 och 16 bitar. Oavsett vad jag renderar i försvinner mycket av dynamiken och främst så tar basen över massor av utrymmet. Om allt låter bra i realtid, men inte vid rendering, hur ska jag då mixa och vad kan det finnas för lösning på detta?

Säkert är min ovanstående post grundläggande och det är säkert något enkelt åtgärdat problem jag missat men jag är väldigt tacksam för svar!

Annons
Postat

1. Det kan vara en knapp du missat bland alternativen för exportering. Normaliserar den filerna? Kontrollera alla val du kan göra bland inställningarna.

2. Programmet du spelar upp det i efter du har mixat ner det har inställningar som påverkar ljudet - leta bland uppspelningsprogrammets inställnignar eller kontrollera genom att följa punkt 3.

2. Det är ett hjärnspöke hos dig. Dra in din exporterade fil tillbaka in i trackern och A/B lyssna för att felsöka efter problemet.

Postat

Vilket program använder du för att lyssna på mixen efter renderingen?

OM du använder iTunes, testa att stänga av "ljudförbättraren". Den har förstört många låtar för mig hittills...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.