Jump to content
Annons

Utvärdering av Tracktion


jesp

Recommended Posts

Ni som inte sett det hela eller vet vad det handlar om, mackie delar ut en gratisversion av Tracktion

http://www.mackie.com/tracktionpromo

VAd jag tycker:

Alltihopa har lite annorlunda upplägg, man är ju van cubase. Sen anser jag att det är liksom lite plottrigt, allting är lite litet och det blir en massa pluggar som ligger till höger och stör upplägget.

Nån som har några mer åsikter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag älskar det! Tog ett tag innan man förstod upplägget bara men när man väl fattar det så är det ju genialt! Det smidigaste gränssnitt jag stött på hittills, synd bara att det är så fult...

Link to comment
Dela på andra sajter

Begriper inte varför ett såpass etablerat företag som Mackie lägger ner tid och pengar på en halvrutten sequencer. Såg ut som ett barnkalas och kommer förmodligen dö ut inom ett år eftersom det ligger otroligt långt efter Logic/Cubase/Protools.

Jag laddade hem och provade nån demo för ett tag sen; det kanske har hänt massor av saker sen dess, men fick avsmak nästan direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tracktion känns riktigt trevligt. Upplägget är nyskapande och genomtänkt. Jag hoppas och ber att Mackie fortsätter utveckla programmet då det är en alldeles för bra idé för att slängas bort. Många lösningar är så larvigt smarta att man bara måste flina lite när man klickar runt i programmet. Så fort jag får lite tid över så ska jag sätta mig in i programmet på riktigt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju Raw Material Software som har skapat tracktion. Det var inte så länge sedan som det hamnade på Mackies bord. Antar att dem har köpt upp det eller nått....

Angående programmet. Jag älskar det. Tycker att det är det mest logiska och lättanvända programmet jag någonsin har stött på. Här är det inget tjafs. Smartast är nog nästan systemet med de flyttbara ingångarna till vänster och instrument- och effektkedjan....Har m-box och Pro Tools LE men börjar kraftigt fundera på varför 🙂

Edit: Och med tanke på att det är gratis så är det ännu bättre 🙂

Edit 2: Kan ni som är lite Tracktionfientliga berätta vad det är som är så dåligt med Tracktion ( förutom gränssnittet som bara är en vanesak ), samt vad man inte kan göra i det som man t ex kan i Cubase SE.

Edit 3: Jag kan dock hålla med om att programmet är fult som gatan... 😛

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju Raw Material Software som har skapat tracktion. Det var inte så länge sedan som det hamnade på Mackies bord. Antar att dem har köpt upp det eller nått....

Visst är det så, vilket också gör att Mackie nu styr utvecklingen 🙂 - Så som sagt, jag hoppas att de fortsätter utvecklingen och inte dödar programmet.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ni som är lite Tracktionfientliga berätta vad det är som är så dåligt med Tracktion [...]

Ja det vore intressant att höra!

Själv har jag inget annat än leksaks-looken att klaga på och får jag välja mellan funktion och utseende så väljer jag, tråkig som jag är, funktion. Har verkligen letat men inte hittat någon anledning till att föredra Cubase framför Tracktion... Tvärtom har dessa eftersökningar endast resulterat i ett gäng anledningar att INTE föredra Cubase. Så var vänlig upplys mig! 😕

Sällsynt genomtänkt program på min ära!

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

Mackie har inte köpt Tracktion. Mackie distribuerar och marknadsför däremot programmet åt Raw Material Software eller Julian 'Jules' Storer, som är programmets skapare. Det hela hade helt enkelt växt honom över huvudet i och med att så många nya användare hade kommit till och för att kunna lägga mer tid på utveckling än på support så såg han sig nog tvingad att skaffa hjälp.

Men visst styr Mackie en hel del. Jules håller på med Tracktion 2 men ingen information finns egentligen om vad denna uppgradering innebär i funktioner mm. Dessutom höll Jules ofta till på k-v-r's forum förr men efter Mackie's inträde så är han sällan där alls. Vi lär väl få se hur mycket Mackie styr inom kort...

Om man sedan gör jämförelser med Cubase/Sonar m.fl...

En uppgraderingsbar version av Tracktion kostar €80/$80. Vad jag vet så kostar Cubase mer...mycket mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick från Cubasis 4 till Tracktion för 9 månader sedan för att testa ett billigt program i stället för att lägga 8 tusen på SX...

Jag är helnöjd. Ett lyft ljud- och möjlighetsmässigt.

Jag spelar mest in audio, endast ett fåtal midispår. De flesta klagomål rör mid-editering och -styrning men det duger gott åt mig.

Flexibelt, lättanvänt, inte en massa fönster som täcker arbetsytan och funktioner gömda i menyer. Helt enkelt toppen - tycker jag.

Redigerat av O-Jay
Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara setat vid det i nån timme än, men än så länge är tankarna så här; skitfult, inte några vidare kompressorer men väldigt lätthanterligt och framför allt, GRATIS!!!! Det kommer i alla fall ligga kvar på datorn i egenskap VST-host för att komplettera Reason.

Om jag hade programmerat det hade den första uppdateringen jag gjort varit att göra det acceptabelt att titta på... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tetade demoversionen av Tracktion för ett par månader sedan (den som genererade störbrus).

Idéen med programmet är bra. Bra att det skiljer sig så från den etablerade DAW-mjukvarorna. En sån enkel sak som att erbjuda oändligt antal effekter/mjukvaruinstrument tycker jag rent principiellt är strålande. Jag tycker att Tracktion påbjuder frihet. =)

Jag gillar, till skillnad från andra här att interfacet ser snyggt ut och känns bra när man väl "omskolat sig" till det.

Midi-redigeringen är vad jag gillade minst. Jag vill gärna ha snabbtangenter för att skifta mellan reda- och marka-verktyget.

Det stör mig att man måste utföra zoomningar och "bildförflyttningar" för att göra småredigeringar i ett midispår. Eller finns det bättre lösning på detta? "User defined views"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tetade demoversionen av Tracktion för ett par månader sedan (den som genererade störbrus).

Idéen med programmet är bra. Bra att det skiljer sig så från den etablerade DAW-mjukvarorna. En sån enkel sak som att erbjuda oändligt antal effekter/mjukvaruinstrument tycker jag rent principiellt är strålande. Jag tycker att Tracktion påbjuder frihet. =)

Jag gillar, till skillnad från andra här att interfacet ser snyggt ut och känns bra när man väl "omskolat sig" till det.

Midi-redigeringen är vad jag gillade minst. Jag vill gärna ha snabbtangenter för att skifta mellan reda- och marka-verktyget.

Det stör mig att man måste utföra zoomningar och "bildförflyttningar" för att göra småredigeringar i ett midispår. Eller finns det bättre lösning på detta? "User defined views"?

Det här med förflyttningar i fönstren irriterar mig mest men det är säkert en vana. Annars finns det som en del har skrivit en del jäkligt smarta grejer, som exempel är den enkla timestretchningen/pithningen...bara att dra så är det fixat...det efterlyser jag i Cubase....eller det kanske finns jag har då inte hittat det iallafall....man måste processa och jäklas eller???

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert ett bra program med många kluriga funktioner. Men jag tycker faktiskt interfacet är lite onödigt grafiskt och krångligt. Finns enklare och smidigare program att jobba med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra idé, halvbra utfört. Det är mitt intryck.

Men man ska nog va snäll. Programmet har inte nåt

version 2 än. Hoppas mycket på uppdateringen.

Stör mig på midi-editeringen.

Jag drömmer om en extern midieditor att komplettera tracktion med,

med funktionen att kunna klipp & klistra midit emellan.

Någon som fattar och har nåt tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen har jag använt Tracktion i ungefär ett år. Ja det har brister när det gäller midi-editering, hoppas mycket på att detta förbättras i version 2. Tänkte nyligen gå tillbaka till Cubase lite pga detta, men efter att ha suttit några timmar med Cubase hos en kompis insåg jag att Tracktion, trots sina brister, är så mycket bättre. Utssenedet växer sig på en på något sätt; visst det är inte snyggt, men det är lättöverskådligt. En sådan befrielse att slippa pilla runt med 20 olika skärmar och gud vet hur många menyer & dialogrutor. Visst, alla funktioner kanske inte finns, men vad jag behöver finns och de finns där på ett så självklart sätt att jag aldrig sitter och funderar över hur jag ska göra när jag får en idé, utan bara kan göra det. Det är dessutom, i mitt tycke, det perfekta komplementet till Reason, eftersom det på ett enkelt sätt låter en göra just det man inte kan i Reason; spela in Audio och använda VST/VSTi.

Suveränt program enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tracktion används nu nästan lika mycket som Reason på min dator, och det är ganska mycket. 😉 Funkar perfekt som ett komplement, och jag förstår än så länge inte vad folk menar med att rewire är krångligt... 😉

Dessutom är det lättjobbat och snabbt för det jag har behövt det till än. Midi har jag inte gått in på än, men det kommer väl det med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har försökt att använda Tracktion av och till under de senaste veckorna. Jag irriterar mig dock på gränssnittet som i mina ögon är riktig amatörmässigt gjort ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...