Ravioli Postat 30 mars 2009 Dela Postat 30 mars 2009 Jag funderar på att göra en fattig mans reamping-variant. Det jag tänkte göra var att lira in en gitarr som dels går till en uppmickad förstärkare och samtidigt direkt in i ljudkortet som en ren, lajnad signal. (Sistnämnda kan jag då använda t.ex. Amplitube på.) Nu undrar jag om jag verkligen behöver en sån där DI-box. Jag har vanliga preamps att köra till ljudkortet från gitarren. Det här kanske är helt puckat tänkt, men kunde man inte använda en sån här som splittar signalen i två från gitarren: Eller blir det för mycket kvalitetsförlust eller något annat tjafs? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burn Postat 30 mars 2009 Dela Postat 30 mars 2009 Det där är ju en stereo kabel! Du kommer inte att få signal i mer än ett av uttagen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 30 mars 2009 Dela Postat 30 mars 2009 Om du har högohmig instrumentingång (brukar kallas Hi-Z eller Instrument) med minst 1MOhm inimpedans på någon preamp, så behöver du ingen DI-box. 😛 At splitta signalen med en vanlig Y-kabel, är ingen bra idé, eftersom det blir helt fel belastning av gitarrmickarna då, så i så fall är en DI-box lämpligare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.