rockstone Postat 30 mars 2009 Postat 30 mars 2009 hej, finns det nån länk till bilder på eq kurvor som passar bra till sång,gittar,trummor och så vidare,i numret mixologi i studiotidningen fanns det ju några sånna exempel på hur som var bra att sätta eq kurvorna till olika instrument, finns d nån bra sånn sida på nätet?
DieHard (oregistrerad) Postat 30 mars 2009 Postat 30 mars 2009 Att EQ:a handlar om att lyssna vad som behöver göras. Eller vad som inte behöver göras. Att stirra sig blind på kurvor är det sämsta man kan göra. Lär dig vad en EQ gör istället.
wonderboy Postat 30 mars 2009 Postat 30 mars 2009 Jättebra att titta på kurvor, speciellt om den (kunnige) som gjort kurvan förklarar vad han/ hon är ute efter när han/ hon lägger på eller drar ifrån ett par db i ett visst frekvensområde. Att stirra sig blind på en graf är inte vad det handlar om. Det handlar om att se ett exempel på vad en kunnig person har gjort vid ett givet tillfälle och få förklaring till vad denne varit ute efter. Sen kan man, som nybörjare, rita in grafen i sitt eget programs eq och använda som utgångspunkt. Jättebra sätt att börja från scratch. Snart upptäcker de flesta att de inte alltid hittar det de söker med hjälp av denna utgångspunkt alla gånger. Då blir det också ganska uppenbart vad som skall till istället.
burkish (oregistrerad) Postat 30 mars 2009 Postat 30 mars 2009 Kolla på www.independentrecording.net det finns en länkt där på högerkanten som heter interactive frequency charts som är en jävligt bra utgångspunkt..
ake Postat 30 mars 2009 Postat 30 mars 2009 Inga kurvor men en bra artikel http://www.soundonsound.com/sos/Aug01/articles/usingeq.asp Åke
spawnfestis Postat 30 mars 2009 Postat 30 mars 2009 Kolla på www.independentrecording.net det finns en länkt där på högerkanten som heter interactive frequency charts som är en jävligt bra utgångspunkt.. MYCKET! bra karta! rekommenderas
burkish (oregistrerad) Postat 30 mars 2009 Postat 30 mars 2009 MYCKET! bra karta! rekommenderas Youre welcome! 😳
jesus Postat 30 mars 2009 Postat 30 mars 2009 Inga kurvor men en bra artikel http://www.soundonsound.com/sos/Aug01/articles/usingeq.asp Åke En sådan har jag letat efter. Kanon! tack! 😳
LinusDD Postat 24 juni 2009 Postat 24 juni 2009 Kolla på www.independentrecording.net det finns en länkt där på högerkanten som heter interactive frequency charts som är en jävligt bra utgångspunkt.. jävlar i havet! helt underbart 🙂
SkunkFunk Postat 25 juni 2009 Postat 25 juni 2009 Läs gärna in på hur andra har EQ:at och framför allt, försök förstå vad de velat uppnå. Men börja inte mixa med en bestämd kurva som utgångspunkt, utan börja med en nollställt EQ. Det är öronen som ska bestämma, inte ögonen!
Hellpig Postat 25 juni 2009 Postat 25 juni 2009 Jag lade upp en bild här för ett tag sedan, en bild som man kunde ha som bakgrund i Windows med eq-frekvenser (rippad från independentrecording tror jag) men nu hittar jag inte tråden... 😆
Krokodilen Postat 25 juni 2009 Postat 25 juni 2009 Mixing Audio är en bok i ämnet mixning. Författaren tar upp olika aspekter, effekter och tekniker. B.la EQ med kurvor och framför allt ljudexempel. När jag började lyssna på ljudexemplen så insåg jag att min lyssning kanske inte höll måttet. Jag hörde helt enkelt ingen direkt skillnad mellan olika inställningar. Sagt och gjort, jag skaffade monitorer och visst är där skillnad 😆
Utan Namn Postat 25 juni 2009 Postat 25 juni 2009 Jättebra att titta på kurvor, speciellt om den (kunnige) som gjort kurvan förklarar vad han/ hon är ute efter när han/ hon lägger på eller drar ifrån ett par db i ett visst frekvensområde. Att stirra sig blind på en graf är inte vad det handlar om. Det handlar om att se ett exempel på vad en kunnig person har gjort vid ett givet tillfälle och få förklaring till vad denne varit ute efter. Sen kan man, som nybörjare, rita in grafen i sitt eget programs eq och använda som utgångspunkt. Jättebra sätt att börja från scratch. Snart upptäcker de flesta att de inte alltid hittar det de söker med hjälp av denna utgångspunkt alla gånger. Då blir det också ganska uppenbart vad som skall till istället. Precis! Jag lärde mig mycket om EQ när jag fick SE hur andra har gjort.
laxlaxlax Postat 25 juni 2009 Postat 25 juni 2009 Lär dig vad en EQ gör istället. Bra förslag. Har du några tips på hur? Kanske kolla på bilder av eq kurvor? 😆 Det är ju det tråden handlar om, din knickedick.
Claes Holmerup Postat 25 juni 2009 Postat 25 juni 2009 (redigerat) Först och främst så MÅSTE man använda öronen när man ska ställa eq, eftersom alla ljudkällor, micar etc låter olika och man därför egentligen har ganska lite nytta av presets eller inställningar som andra har gjort. Det kan vara bra att ha tillgång till grundläggande saker, som var olika instrument har sitt fundamentala frekvensområde, men huvudsakligen handlar det om att lyssna och skruva, lyssna och skruva, lyssna och skruva etc... En metod som jag tycker brukar fungera mycket bra, är att köra med en parametrisk eq och ställa alla band i neutralt läge, för att sedan skruva upp gain på kanske +6dB eller ännu mer på ett band, beroende på vad man behöver för att höra det tydligt. Sedan sveper man med frekvensratten tills man hittar den frekvens som man tycker gör mest skada. När man har hittat den så lämnar man frekvensratten och skruvar i stället ner gain lagom mycket på minus-sidan, så att man får ett ljud som man trivs bättre med.Sedan har man Q-värdet, som kan vara svårt ibland - men eftersom det styr hur mycket av frekvenserna bredvid som ska påverkas, så beror det åter igen på hur det verkligen låter - och då kan man utgå från mittläget och testa att skruva upp eller ner - och hitta det läget där det låter närmast hur man vill ha det. Sedan är det bara att upprepa med nästa band i eq:n. Det är som regel lättare att höra fel som är överdrivna - och det är därför det ofta fungerar bra med att höja gain och leta efter rätt frekvens, som jag beskriver. När man har lärt sig behärska det, så kan man också försöka sig på att leta upp sådant som låter bra - och öka gain där - men ofta finns det fler frekvensområden som låter sämre, än sådana som låter bättre, så för det mesta är det smart att börja med att dämpa det som låter sämre. När man sedan mixar så kan man tvingas göra förändringar av inställningarna, eftersom olika instrument kan krocka med varandra frekvensmässigt och man därför får dålig separation mellan dem, så att det blir en enda tjock smet av det. Då måste man lyssna på helheten i stället för det enskilda instrumentet - och kanske sänka i basen på ett instrument och sänka i mellanregistret på ett annat instrument när det är två som krockar. Det gör förstås att de inte låter lika bra när man lyssnar enskilt på dem - men i det läget är det ju helheten som är viktigast, så det spelar mindre roll. Redigerat 25 juni 2009 av Claes
Utan Namn Postat 25 juni 2009 Postat 25 juni 2009 Bra förslag. Har du några tips på hur? Kanske kolla på bilder av eq kurvor? 😲 Det är ju det tråden handlar om, din knickedick. Haha! 😲
DieHard (oregistrerad) Postat 25 juni 2009 Postat 25 juni 2009 Bra förslag. Har du några tips på hur? Kanske kolla på bilder av eq kurvor? 😲 Det är ju det tråden handlar om, din knickedick. Det är öronen man ska använda för att lära sig EQ och inte sitta och titta på kurvor. Vill jag titta på kurvor går jag ut nu i värmen och tittar på alla läckra kurvor som går omkring. Men sitt du din knickedick och titta på dina statiska kurvor och se hur mycket du lär dig av det.
DieHard (oregistrerad) Postat 25 juni 2009 Postat 25 juni 2009 Jag lade upp en bild här för ett tag sedan, en bild som man kunde ha som bakgrund i Windows med eq-frekvenser (rippad från independentrecording tror jag) men nu hittar jag inte tråden... 😲 http://i36.photobucket.com/albums/e45/Hell...1680-1050-1.gif
DieHard (oregistrerad) Postat 25 juni 2009 Postat 25 juni 2009 Tackar för bildlänken DieHard. Klart upplysande. Tacka Hellpig. Den var han som först lade ut den här på forumet. 😄
jonte82 Postat 27 juni 2009 Postat 27 juni 2009 (redigerat) Jättebra att titta på kurvor, speciellt om den (kunnige) som gjort kurvan förklarar vad han/ hon är ute efter när han/ hon lägger på eller drar ifrån ett par db i ett visst frekvensområde. Att stirra sig blind på en graf är inte vad det handlar om. Det handlar om att se ett exempel på vad en kunnig person har gjort vid ett givet tillfälle och få förklaring till vad denne varit ute efter. Sen kan man, som nybörjare, rita in grafen i sitt eget programs eq och använda som utgångspunkt. Jättebra sätt att börja från scratch. Snart upptäcker de flesta att de inte alltid hittar det de söker med hjälp av denna utgångspunkt alla gånger. Då blir det också ganska uppenbart vad som skall till istället. Det va bland det bästa jag läst på detta forumet! Det är roligt hur många förståsigpåare det är som alltid ska komma med tipset "använd öronen". Som nybörjare behöver man referensramar, det gäller i alla sammanhang... Redigerat 27 juni 2009 av jonte82
Hellpig Postat 27 juni 2009 Postat 27 juni 2009 http://i36.photobucket.com/albums/e45/Hell...1680-1050-1.gif Jo, den länken hade jag koll på men det var länken till min tråd jag avsåg... men skit samma, du hade ju koll på läget! 😛
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.