Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ett individuellt problem som jag inte kunnat läsa mig till på forumet.

Ljudkortet är ett presonus inspire, som vad jag förstått med säkerhet ska ha fantommatning och micken är en studio projects b1, helt ny kan tilläggas. När jag kopplar ihop grejerna får jag inget ljud, dock hör jag knäppningar när jag ändrar reglagen på mikrofonen. För övrigt köpte jag ljudkortet begagnat och en av gitarringångarna har säckat ihop sen dess, den andra ingången funkar dock. Dessutom börjar kortet numera brustjuta när jag kopplar i elförsörjningssladden, vilket jag inte kan dra mig till minnes att den gjorde för ett par veckor sedan. Jag tvivlar själv på att micken är problemet, men skulle gärna få lite medhåll innan jag lunkar iväg och köper nytt ljudkort.

Annons
maart (oregistrerad)
Postat
Har ett individuellt problem som jag inte kunnat läsa mig till på forumet.

Ljudkortet är ett presonus inspire, som vad jag förstått med säkerhet ska ha fantommatning och micken är en studio projects b1, helt ny kan tilläggas. När jag kopplar ihop grejerna får jag inget ljud, dock hör jag knäppningar när jag ändrar reglagen på mikrofonen. För övrigt köpte jag ljudkortet begagnat och en av gitarringångarna har säckat ihop sen dess, den andra ingången funkar dock. Dessutom börjar kortet numera brustjuta när jag kopplar i elförsörjningssladden, vilket jag inte kan dra mig till minnes att den gjorde för ett par veckor sedan. Jag tvivlar själv på att micken är problemet, men skulle gärna få lite medhåll innan jag lunkar iväg och köper nytt ljudkort.

jag har aldrig använt Inspire 1394 men kan inte hitta att det har fantommatning i några specar. Om det ändå har det, har du XLR-kontakter i båda ändarna av mick-kabeln? Brustjutet skulle kunna vara ett jordrelaterat problem. Har du provat att koppla ljudkortet i något annat vägguttag?

Postat (redigerat)

Kortet brusar i alla vägguttag när jag ansluter nätaggregatet, det här förekom inte tidigare. Enligt presonus hemsida har den fantommatning och jag kör med sådana kontakter. Tack för svaret!

Redigerat av lutfisk
Postat

Jag kör själv med Inspire-kortet, och javisst, det har fantommatning.

Eftersom kortet inte har några fysiska reglage så måste man ju öppna

"mjukvarumixern" och där slå på fantommatningen och justera input gain,

har du gjort det ?

Framgår inte riktigt av din beskrivning.

Postat

Ja syftar du på den runda blå ikonen 48 V så har jag testat, har tryckt på allt jag sett. När jag ändrar reglagen på micken så ger det utslag på volymen, det "knäpper", det måste väl betyda någonting, vad drar man för slutsats av det? Har visserligen beställt nytt kort nu, men alla tips är välkomna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.