Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja, jag undrar alltså hur man gör när man tillverkar reverb? Är inte ute efter att göra ett eget, vill bara förstå hur det går till när man gör dessa artificiella reverb som man köper. Hur man "spelar in" dom.

Även tacksam för läsningstips om det, bok eller annat.

Lars

Annons
Postat

Finns många olika sätt. Man kan skicka ut ljudet i en plåt eller fjäder och spela in hur det förändras. Digitala reverb är ibland flera mycket korta delayer som kombinerat med filter, fasvändningar och olika chorus-liknande effekter kan skapa nåt som låter mer som ett sammanhållet reverb än enskilda studsar.

Sen finns det även konvolerande reverb där man spelar in efterklang i ett riktigt rum och sedan på digital väg multiplicerar detta ljud med t ex ett sångspår. Man kan beskriva det som att varje sample i sångspåret ersätts med ljudet av efterklangen med rätt fas och volym. Detta är den mest realistiska typen av reverb och ger i princip identiskt resultat med verkligheten (med vissa undantag).

Postat (redigerat)

I verkligheten är egentligen den naturliga efterklangen uppbyggd av oändligt många delay med olika svarstid. Ljudet studsar olika på olika ytor i rummet, i olika vinklar etc - och kommer sedan tillbaks olika i tid och riktning till lyssnaren. Eftersom det handlar om så otroligt många delaytider så går det inte att urskilja hur det egentligen fungerar, utan det uppfattas som en homogen efterklang.

Redigerat av Claes
Postat
Finns många olika sätt. Man kan skicka ut ljudet i en plåt eller fjäder och spela in hur det förändras. Digitala reverb är ibland flera mycket korta delayer som kombinerat med filter, fasvändningar och olika chorus-liknande effekter kan skapa nåt som låter mer som ett sammanhållet reverb än enskilda studsar.

Sen finns det även konvolerande reverb där man spelar in efterklang i ett riktigt rum och sedan på digital väg multiplicerar detta ljud med t ex ett sångspår. Man kan beskriva det som att varje sample i sångspåret ersätts med ljudet av efterklangen med rätt fas och volym. Detta är den mest realistiska typen av reverb och ger i princip identiskt resultat med verkligheten (med vissa undantag).

Tack för bra svar!

Är det så att de konvolerande reverben är de reverb som finns i analoga "burkar"?

Postat (redigerat)
Tack för bra svar!

Är det så att de konvolerande reverben är de reverb som finns i analoga "burkar"?

Nej - de effektburkar som finns, brukar vara digitala reverb. Anledningen till att de kan låta bättre än plugineffekterna, är att man använder en processor enbart för den effekten och att algoritmerna är välskrivna. Algoritmerna kan vara lika bra till plugins, men då stjäl reverbet väldigt mycket kraft från datorn, så det brukar vara lite mer av kompromisser i plugins...

De konvolerande reverben (kallas också faltningsreverb eller impulsreverb) har, såvitt jag vet, bara förekommit som mjukvara till datorer.

Redigerat av Claes
Postat
Tack för bra svar!

Nej. Analoga, elektroniska reverb har en uppsjö elektroniska komponenter som skapar något som låter som efterklang. Hittade ingen bra bild, men det är en massa transistorer, kondensatorer, motstånd och dioder kopplade på intrikata sätt.

Postat
Nej. Analoga, elektroniska reverb har en uppsjö elektroniska komponenter som skapar något som låter som efterklang. Hittade ingen bra bild, men det är en massa transistorer, kondensatorer, motstånd och dioder kopplade på intrikata sätt.

...tänker du inte på analoga delay då? 🤪

Jag har aldrig sett några analoga reverb, förutom plåtar och fjädrar (och olika stora rum)...

Postat (redigerat)
...tänker du inte på analoga delay då? 🤪

Jag har aldrig sett några analoga reverb, förutom plåtar och fjädrar (och olika stora rum)...

Klart det finns?

Eller räknas IC-kretsar som digitala?

EDIT: Jo, rummet får vi inte glömma bort - ett analogt reverb om något 😉

Redigerat av laxlaxlax
drloop (oregistrerad)
Postat

Och då undrar jag hur det går med ditt bygge 3lax?

Postat

Mitt plåtreverbsbygge?

Tackar som frågar, jag väntar på ljusare tider vad gäller ekonomin. Men det kommer innan året är slut, det är ju nyårslöfte.

Postat (redigerat)

Jag måste hoppa in och vara besserwisser och påpeka att det heter faktiskt "konvoverande". ☺️😊

EDIT: Nej, det heter det inte. Det var ju själva fan att man ska lyckas stava fel då. Konvolverande.

Redigerat av Dingbats
pme (oregistrerad)
Postat
Nej - de effektburkar som finns, brukar vara digitala reverb. Anledningen till att de kan låta bättre än plugineffekterna, är att man använder en processor enbart för den effekten och att algoritmerna är välskrivna. Algoritmerna kan vara lika bra till plugins, men då stjäl reverbet väldigt mycket kraft från datorn, så det brukar vara lite mer av kompromisser i plugins...

De konvolerande reverben (kallas också faltningsreverb eller impulsreverb) har, såvitt jag vet, bara förekommit som mjukvara till datorer.

Impulserna i det nya inbyggda faltningsreverbet till cubase5 är från yamaha SREV1. Sedan har (hade?) Sony liknande tex DRE-S777

så den har i alla fall funnits som moduler sedan 2000.

Postat (redigerat)
Jag måste hoppa in och vara besserwisser och påpeka att det heter faktiskt "konvoverande". 😉🙂

EDIT: Nej, det heter det inte. Det var ju själva fan att man ska lyckas stava fel då. Konvolverande.

Hmm jo det stämmer nog. Klurigt med ord som är en hittepåform av ett ord som ändå bara matematiker har i sitt ordförråd. Konvolutionsreverb är ju egentligen en bättre term, eller kanske "faltningsreverb". :rolleyes:

EDIT: Som redan Claes hade föreslagit ser jag.

Redigerat av tbruce
Postat

Ursäkta trådstölden, men finns det någon plugg eller liknande där man kan mata in en inspelning av sitt eget "rum" som pluggen kan utgå från?

Jag förstår att den inspelningen måste vara lite speciell, det är väl i princip "impulssvaret" på rummet man använder. Är det ens teoretiskt möjligt att en plugg skulle kunna använda en fristående inspelning som bas för reverbet?

Det hade ju varit skitcoolt att kunna bygga upp ett eget reverbbibliotek med konserthallar, kyrkor, grottor mm...

/Andreas

Postat
Ursäkta trådstölden, men finns det någon plugg eller liknande där man kan mata in en inspelning av sitt eget "rum" som pluggen kan utgå från?

Jag förstår att den inspelningen måste vara lite speciell, det är väl i princip "impulssvaret" på rummet man använder. Är det ens teoretiskt möjligt att en plugg skulle kunna använda en fristående inspelning som bas för reverbet?

Det hade ju varit skitcoolt att kunna bygga upp ett eget reverbbibliotek med konserthallar, kyrkor, grottor mm...

/Andreas

Här har du en beskrivning på hur man kan skapa egna impulsfiler: http://noisevault.com/nv/index.php?option=...2&Itemid=33 :rolleyes:

Postat
Impulserna i det nya inbyggda faltningsreverbet till cubase5 är från yamaha SREV1. Sedan har (hade?) Sony liknande tex DRE-S777

så den har i alla fall funnits som moduler sedan 2000.

Dem hade jag faktiskt glömt. Tack för korrektionen. :rolleyes:

pme (oregistrerad)
Postat

/Andreas

Ja det är teoretiskt möjligt. Man kan använda nästan vilken signal som helst. Men man måste veta exakt hur den signalen ser ut utan rummets påverkan. [signalen ska ha en impuls som respons när den faltas med sig själv]

Postat
Hmm jo det stämmer nog. Klurigt med ord som är en hittepåform av ett ord som ändå bara matematiker har i sitt ordförråd. Konvolutionsreverb är ju egentligen en bättre term, eller kanske "faltningsreverb". 😄

EDIT: Som redan Claes hade föreslagit ser jag.

Impuls, konvolverande, faltning... hmmm.

Än mer förvirrande är den andra delen av det sammansatta ordet: reverb.

Byt till en impuls av en API mikrofonförstärkare och vips har ditt faltningsreverb blivit ett... tja vaddå?

Postat
Impuls, konvolverande, faltning... hmmm.

Än mer förvirrande är den andra delen av det sammansatta ordet: reverb.

Byt till en impuls av en API mikrofonförstärkare och vips har ditt faltningsreverb blivit ett... tja vaddå?

En impulspreamp...?

Postat
Klart det finns?

Eller räknas IC-kretsar som digitala?

EDIT: Jo, rummet får vi inte glömma bort - ett analogt reverb om något 😄

Hjärtligt tack för alla svar! Är nu lite klokare på det här med reverb!!

pme (oregistrerad)
Postat
En impulspreamp...?

Snarare impulseq i så fall.

Postat
Och vad ska vi kalla pluggen man laddar impulserna till?

Impulsplugg? Faltningsprocessor?

Impulsplugg eller impulsprocessor känns nog smidigast, eftersom det beskriver vad det handlar om utan att använda termer som de flesta inte har en aning om vad de betyder... Faltning, konvolution och konvolverande är ju inte direkt några vardagsord... ☺️

Postat
Faltning, konvolution och konvolverande är ju inte direkt några vardagsord... 😄

Det är det som ger dem en så stark dragningskraft! ☺️

Skämt åsido, impuls är ett bekant ord och en av de mest etablerade benämningarna på tekniken så jag är beredd att hålla med.

Konvolverande är även det etablerat och kanske beskriver lite mer vad det hela går ut på. Men samtidigt känns det som en olycklig försvenskning som lätt snubblar på tungan.

Faltning... Det är måhända en korrekt term men låter riktigt torrt. Som att all lust att processa ljud med ens försvinner bara man tänker på ordet.

pme (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Impulsplugg eller impulsprocessor känns nog smidigast, eftersom det beskriver vad det handlar om utan att använda termer som de flesta inte har en aning om vad de betyder... Faltning, konvolution och konvolverande är ju inte direkt några vardagsord... ☺️

Faltning är facktermen på svenska för den matematiska funktionen. Konvolution är svengelska. Svengelska finns inte heller i det svenska språket...

Redigerat av pme
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Faltningsplugg eller faltningsvärdplugg.

Redigerat av drloop
Postat

/Andreas

Det behöver inte vara en så speciell inspelning. Det gäller bara att skicka ut en signal som har så jämn frekvensgång som möjligt för att reverbet inte ska färgas.

Det går att använda vilket ljud som helst, Space Designer i Logic har t ex en inbyggd synt där man kan skruva fram impulser från scratch. Det går också att köpa bibliotek med knäppa impulser speciellt avsedda för kreativa reverb...

http://www.spiritcanyonaudio.com/convbundle.php

http://www.virtuasonic.com/synesthesia.htm

http://www.xs4all.nl/~fokkie/IR.htm

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.