Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

En kompis funderar på vad som är smartast att stoppa in i sin laptop, Guitar rig eller Amplitube. Vilken tar minst kraft av datorn?

Annons
Postat (redigerat)
En kompis funderar på vad som är smartast att stoppa in i sin laptop, Guitar rig eller Amplitube. Vilken tar minst kraft av datorn?

När jag körde windows-pc använde jag faktiskt mest gamla amplitube 1, för den va väldigt resurs-snål, men lät bra. Lätt-tweakad också. Den rekommenderar jag fortfarande! Synd bara att den inte finns till Intel Mac. Saknar den.

Av de nyare Amplitube2 och Guitar Rig 2/3 drar amplitube2 betydligt mest. Guitar rig 2 och 3 tycker jag drar ungefär samma.

Så... Amplitube2 är att undvika om man vill använda fler pluggar än bara den 🙂. Men den låter ju kanon. Men det gör Guitar rig också.

Redigerat av dysfunctional
Postat

Hej,

kanske inte ett direkt svar på din fråga men jag brukar ibland exportera ut mitt project/session, eller vad man nu kallar det beroende på DAW, och importerar sedan aiff- eller wav-filen till ett nyskapat project avsett endast till gitarrinspelning. Detta för att slippa tänka på att spara krut när jag ska ratta gitarrljud. Eftersom jag är av uppfattningen att både Amplitube 2 och Guitar Rig 3 gör sig bäst med högtalarsimuleringen avstängd, och istället använder mig av IR-filer händer det allt som oftast att mina gitarrinspelningar blir relativt resurskrävande.

Annars är även frysfunktionen din bästa vän.

Med andra ord, jag tycker inte det spelar så stor roll vilken han väljer, det finns alltid sätt att komma runt problemen som kan tänkas uppstå. Det handlar mest om vilket program han tycker bäst om. Personligen föredrar jag Amplitube 2.

mvh

Niklas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.