Jump to content
Annons

Hur dynamiskt är firewire?

debatt

Recommended Posts

Hello!

Fick av datorsupporten idag veta att "firewire är dynamiskt", som svar på mitt påpekande att den enda firewireporten på laptopen (fw400) ligger på samma irq-kanal som en massa annat, bl.a. grafikkortet. Han menade att det skulle fungera med ett firewirekort, men om jag stött på andra personer som försökt med detta och som säger att det uppstår konflikter, så skulle jag välja usb2 för säkerhets skull. Man han antydde att det skulle fungera med firewire.

Så frågan är HUR dynamiskt är firewire egentligen?

Vad han menade var nog att firewire tar resurser efter hur mycket det belastas och att resurserna räcker till allt på irq 16.

😄

//:debatt

Dela på andra sajter

Annons

Bara för att saker delar IRQ så betyder inte det automatiskt att det inte fungerar., man ska ha en gnutta otur också. Om datorn har en FW-port så ska man förstås kunna använda den så de datorer som har problem är egentligen “felbyggda” och man borde kunna lämna tillbaka dessa om man upptäcker att saker inte rullar som de ska.

Redigerat av Gilbert
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Bara för att saker delar IRQ så betyder inte det automatiskt att det inte fungerar., man ska ha en gnutta otur också. Om datorn har en FW-port så ska man förstås kunna använda den så de datorer som har problem är egentligen “felbyggda” och man borde kunna lämna tillbaka dessa om man upptäcker att saker inte rullar som de ska.

Jag har redan använt firewire-porten till min externa combo-hdd utan problem, men hur det blir med belastning från ett ljudkort är en annan femma. Man kan nog inte därför säga att en dator är felbyggd - åtminstone inte i fabrikernas/butikernas värld.

Eller som dr loop sa i en annan tråd: om en Svensson använder ett ljudkort och det inte uppstår en konflikt är en sak, men vi som belastar ljudkorten lite mer kan få problem, även om det inte ska finnas någon konflikt... egentligen.

😄

Redigerat av debatt
Dela på andra sajter

Använder Edirol FA-66 till både min Macbook och till stationär.

Fungerar utmärkt... Finns dock vissa saker man borde kolla upp!

Tillverkare av nord och sydbrygga, 1394 interfacets tillverkare samt vad det är för processor du använder....

Vad gäller bryggor och processor är det att föredra (om inte ett måste vid inspelning) med Intel. AMD använder s.k. burst traffic vilket betyder att de samlar upp en buffer data för processorn att bearbeta. Detta kan leda till sprak, droppouts och latency. 1394 anslutningarna bör tillverkats av Texas instruments vilket verkar jobba bättre med intel.

Vad jag tror han menade med att firewire är dynamiskt är att det sätter lite mindre press på RAM minnet och i regel processorn. Sen kan firewire även koppas peer-peer vilket betyder att det på många fw kort finns 1394 in. Så har man flera fw enheter är det ju väldigt dynamiskt eftersom du inte behöver mer än 1 fw port på datorn som du till exempel behöver med usb2. Dock är ju denna 'dynamik' ganska obetydlig...

Har även märkt att vissa fw interface (har dock inte provat med usb) är känsliga för störningar. På vissa billiga och äldre laptops kan man få ett irriterande sprakljud när man har nätadaptern inkopplad... ingen aning om vad det beror på dock.

Redigerat av pentalamia
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.