Jump to content
Annons

Vilket program för inspelning av 32 kanaler samtidigt

peddap

Recommended Posts

Jag ska spela in bandet vid live och reptillfällen. Dvs inga omtagningar mm.

Jag behöver därför ett bra program som jag kan spela in upp till 32 råa filer samtidigt via firewire.

Jag kommer sedan att flytta filerna till min lilla hemstudio för redigering.

Datorn jag använder i replokalen är en Pentium 4 med 1 MB RAM. (gammal sak).

Idag har jag testa med Cubase men programmet kraschar hela tiden när kanalerna mappas upp.

Så är det någon som vet ett bra program för mitt ändamål?

Mvh

Peter

Dela på andra sajter

Annons

Som någon sa tidigare är det ljudkortet som avgör hur många kanaler som man kan spela in samtidigt.

Väldigt många program klarar av att spela in 32 och fler kanaler samtidigt. Tror dock inte att du verkligen behöver 32 ingångar på ljudkortet men det vet du antagligen bäst själv.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Och du har ett ljudkort med 32 kanaler in också ?

Det är ett MOTU828 MK3 med två ADAT (8 kanalers) till.

Ljudkortet är inte problemet. Möjligtvis hårdvaran i datorn. Men jag tänkte att det kanske finns ett annat alternativ än Cubase som klarar av att spela in alla kanalerna.

Cubase kraschar hur som helst när jag försöker...

Redigerat av peddap
Dela på andra sajter

Det behövs nog mer RAM i maskinen och du måste antagligen ställa upp latency på max.

Cubase ska inte ha några problem att hantera det. Vilken version är det du kör med?

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

Jag behöver därför ett bra program som jag kan spela in upp till 32 råa filer samtidigt via firewire.

Jag kommer sedan att flytta filerna till min lilla hemstudio för redigering.

Förutsatt att du inte redan har ett ljudkort som hanterar 32 kanaler samtidigt rekommenderar jag att du tittar på Alesis HD24. 32 samtidiga kanaler kräver iofs två stycken HD24.

Vet att Tascam har någon liknande apparat som klarar 32 kanaler.

Edit: Ser att mitt svar inte är aktuellt. Som Claes skriver, viklken version arbetar du med. Finns ju versioner som är mer stabila.

En annan idé är att anpassa version efter hårdvara och operativsystem. En gammal dator kanske trivs bättre med någon stabil varsion av SX2 än den senaste Cubase 4.

Redigerat av joachime
Dela på andra sajter

Ladda ner Reaper och prova. (Det är en månads prövotid).

Reaper är rejält mycket mer effektivt än Cubase i datorutnyttjande.

Jag kan också rekommendera Samplitude som superstabilt och effektiv.

Ett tips är att köra med ASIO drivrutiner (antar att MOTU-kortet har sådana) i stället för andra alternativ.

// Gunnar

Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det där ljudkortet har 28 in och 30 out. Då fattas det några kanaler för att du ska kunna spela in 32.

Dela på andra sajter

Efter att ha läst lite om 828 MK3 så verkar alla 28 in routas via de 16 interna bussarna. Bussarna väljer man i sin tur till vilka av de 30 utgångarna de ska routas till. Så då kan du bara få det på 16 kanaler i din DAW.

Dela på andra sajter

Ladda ner Reaper och prova. (Det är en månads prövotid).

Reaper är rejält mycket mer effektivt än Cubase i datorutnyttjande.

Jag kan också rekommendera Samplitude som superstabilt och effektiv.

Ett tips är att köra med ASIO drivrutiner (antar att MOTU-kortet har sådana) i stället för andra alternativ.

// Gunnar

Jag ska testa Reaper och testa. Vart kan jag hitta det?

Jag använder oxå ASIO som du föreslår :-)

AnalogFreak: Sorry, 30 kanaler ska det nog vara. Fast jag använder ca 20 som mest...

Det stämmer inte med att det max är 16 kanaler ut (Möjligen om du ser dom som stereopar). Jag har spelat in redan via en bärbar dator samtliga spår.

Danielssonresign: Den är grym ;-) Du kanske förstår varför jag vill röra den så lite som möjligt...

Dela på andra sajter

Så här står det på Motus hemsida:

All I/O is routed to the on-board 16-bus (8 stereo) digital mixer driven by hardware-based DSP with 32-bit floating point precision. The mixer allows you to apply no-latency effects processing to inputs, outputs or busses directly in the 828mk3 hardware, independent of the computer. Effects can be applied when the 828mk3 is operating stand-alone (without a computer) as a complete rack-mounted mixer. Input signals to the computer can be recorded wet, dry, or dry with a wet monitor mix (for musicians during recording, for example).

Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Efter att ha läst lite om 828 MK3 så verkar alla 28 in routas via de 16 interna bussarna. Bussarna väljer man i sin tur till vilka av de 30 utgångarna de ska routas till. Så då kan du bara få det på 16 kanaler i din DAW.

Så fungerar det inte. Digitalmixern har 16 bussar med stereo ut. Man kan få in alla ingångar separat till inspelningsprogrammet, så den medföljande mixern har inget att göra med vad man kan spela in eller inte, utan bara lyssning.

Förövrigt så klarar väl i stort sett vilket program som helst att spela in 32 kanaler, det som kan vara flaskhalsar är datorhastighet och hårddisk-kapacitet, det beror inte så mycket på programmet i sig.

Redigerat av Elof
Dela på andra sajter

• 4 veckor senare...

En liten uppföljning till tråden.

Jag har nu lyckats spela in allt. Det jag gjorde var att nedgradera Cubase till SX 2.

Så nu fungerar allt perfekt 😛

Gammal dator = gammal version...

😆

Tack för all hjälp!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.