Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

om man tex vill åka till nån som hjälper till att mixa så får man ju ta med sig audiospåren som sparas i audiomappen eller om man exporterar dom till en separat mapp, men hur tar man med sig midi spåret med trummor, tilloch börja med så lägger det sig väll inte i nån mapp? jag kan inte hitta nån midi? jag mistänker at det går att exportera ut midin till nån mapp med men hur, och om jag klipper i ett midi spår hur gör jag då sedan bound selection, binder ihop det till ett spår igen, har väldigt dålig koll på detta som ni märker men lite hjälp härifrån skulle göra gott

Annons
Postat
om man tex vill åka till nån som hjälper till att mixa så får man ju ta med sig audiospåren som sparas i audiomappen eller om man exporterar dom till en separat mapp, men hur tar man med sig midi spåret med trummor, tilloch börja med så lägger det sig väll inte i nån mapp? jag kan inte hitta nån midi? jag mistänker at det går att exportera ut midin till nån mapp med men hur, och om jag klipper i ett midi spår hur gör jag då sedan bound selection, binder ihop det till ett spår igen, har väldigt dålig koll på detta som ni märker men lite hjälp härifrån skulle göra gott

Det sparas inte automagiskt som en midifil, utan finns i Cubase-format i projektfilen.

För att få ut din mididata till en midifil, så måste du alltså spara som midi.

Postat

ok men om jag vill ha med filen till en kompis som hjälper mig med mix och han kanske använder logic eller reason eller nåt annat program då måste jasg ju ha med mej midi spåret till han på en skiva, hur gör jag då, sparar som midi och senn?

Postat (redigerat)
ok men om jag vill ha med filen till en kompis som hjälper mig med mix och han kanske använder logic eller reason eller nåt annat program då måste jasg ju ha med mej midi spåret till han på en skiva, hur gör jag då, sparar som midi och senn?

Ett tips är ju att bounca alla midi-spår till audio-filer innan mix. Om du tex har midi-data i ditt projekt för ett särskilt vst-instrument, som din polare inte har, kommer det ju bli fel ljud ändå.

Generellt är det nog bra att ha så lite midi som möjligt i sitt projekt, exempelvis bounca ner sina superior-trummor till audio-spår så fort man känner att trum-programmeringen är färdig. Då kan man ju koncentrera sig på annat, än att flytta midi-noter in i förbannelse i hopp om små små förbättringar 😐.

Redigerat av dysfunctional

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.