Jump to content
Annons

10 röster

1. 1. Hank - Them Babylonian Sirpance

• Fantastiskt och brilliant.
      0
    • Nja...
      5
    • Värsta jag någonsin hört.
      2

Recommended Posts

Postat

LÅTNAMN: Them Babylonian Sirpance

ARTIST/GRUPP: Hank

GENRE: Ragga (kategorisering var mitt bästa skolämne)

LÅTLÄNGD: 3:32

KOMPOSITÖR: Sebastian Nykvist

PRODUCENT: Sebastian Nykvist

EV. MEDVERKANDE: Sebastian Nykvist

INSPELNINGSÅR: 2003

FORMAT: mp3

STORLEK: 4253 kB

STATUS: Färdig demo, dock en gammal sådan. Skulle kanske heller inte kalla det demo...

LÅTLÄNK:

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Röstsamplingen låter som om den vore lyft från en rastasketch med Helt Apropå-gänget.

Postat

Hah. Mycket möjligt. Det är faktiskt min egen ljuva stämma. Känner inte till Helt apropå-gänget, menas det att det låter plojjigt eller påminner den om sketchen? Klockan är lite mycket för tvetydlighet. Haha.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag förstår inte vad det här skulle ha med ragga att göra...

Låter mer som ett ordentligt nerpitchat DnB-beat.

& rösten...ja vad ska man säga.

Glenn Killing.

Är du vit i huden? annars är det rätt pinsamt att snacka om babylon.

men det är kanske så att du bryter på Patois?

Redigerat av Danny Cort
Postat (redigerat)

Vad är det som är så pinsamt med att snacka om babylon om man är svart? har rätt många plattor där svarta musiker sjunger om babylons fördärv. har du hört talas om rastafari kulturen? det finns en del mörkhyade sådanna.

Vad det här har med ragga att göra? ja, kalla det vad du vill. jag skulle då vilja påstå att det har tydliga inslag.

Redigerat av hank
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

galet driv vid 2:20

Men det var hårt att hålla ut tills dess, och det tog några takter innan jag förstod den totalt brutna rytmen.

de ultrapanorerade tandläkarborrarna ger mig creeps.

Det här var jävligt svårt

Känner du till fler band som låter som det här?

Postat

njae. det var mer ett expriment. men Mr.Oizo's Analog Worms Attack har en del spår med väldigt trasiga beats och mysko rytmer.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Vad är det som är så pinsamt med att snacka om babylon om man är svart? har rätt många plattor där svarta musiker sjunger om babylons fördärv. har du hört talas om rastafari kulturen? det finns en del mörkhyade sådanna.

Vad det här har med ragga att göra? ja, kalla det vad du vill. jag skulle då vilja påstå att det har tydliga inslag.

& fan.

Jag var väldigt oklar där, sorry.

Vad jag menade var att det är pinsamt om man är vit att sjunga om det babyloniska rikets fall.

& ragga går alltid över ett dancehall-beat, alltså 3-takt. Din låt är inte i 3-takt.

Vet du överhuvudtaget varför det kallas rastafari?

Postat

Danny Cort, de va väl ingen socialanalytisk kulturklassning han ville ha?

Lyssna på musiken istället. Tyckte de va rätt okej när breakebeatet kom igång, fast de va lite pumpigt, men de kanske va meningen. Håller dock med om dedär borr ljuden som panorerar, ger mig creeps med.

Postat
Vad jag menade var att det är pinsamt om man är vit att sjunga om det babyloniska rikets fall.

& ragga går alltid över ett dancehall-beat, alltså 3-takt. Din låt är inte i 3-takt.

Vet du överhuvudtaget varför det kallas rastafari?

Varför skulle det vara pinsamt att sjunga om Babylon som vit?

Angående beatet och att det inte skulle kunna vara ragga så håller jag inte med dig. Snaren ligger visserligen inte där man hade förväntat sig enligt klassisk 90-talsraggamodell, men att tro att ragga måste låta så är helt fel. Knappt inget av de nya dancehallhitsen följer den modellen.

Postat (redigerat)

Som ni hör så var min ambition inte direkt att göra klassisk ragga. Anledningen att jag skrev att det var ragga var för att genre indelning var ett utav kraven. Gillar inte att sätta ettiketter på musik i allmänhet.

Hur skulle ni kategorisera det här?

Redigerat av hank
Postat

Lofi twostep med inslag av indie-underground-skabbcore-rastadance?

ingen aning, e värdelös på å placera musik i genrer.. skön låt iaf, me like.

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
Hur skulle ni kategorisera det här?

"Tilliander"

😉

Postat
Lofi twostep med inslag av indie-underground-skabbcore-rastadance?

haha.. , där satt den.

"Tilliander"

world industries?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.