Hellhoff Postat 26 mars 2009 Postat 26 mars 2009 Hej och hå! Eftersom jag eftersträvar att spela in helt och hållet med outboardutrustning börjar det nu bli dags att fundera på vart jag ska spela in masterkanalerna. Jag har i dagsläget enbart analog utrustning enda fram till sista skedet, dvs ljudkortet som är ett Motu 2408 utökat med 2 st Alesis AI-3. I framtiden planerar jag att ha möjlighet för Motu-kortet, men även en rullbandare på 24 kanaler. MEN, eftersom jag inte längre mixar i datorn vill jag ha tips på vad jag ska spela in masterkanalerna på. Teoretiskt sett så kan jag ju gå tillbaka till Motu-kortet som har rätt sjyssta omvandlare. Men ponera att jag vill spela in på något som kan tillföra mixen något mer än Motu-kortet. Möjligen något rörbestyckat, vad skulle ni tipsa om då? Är en masterbandare trevlig och i vilken prisklass måste jag då lägga mig för att överglänsa Motu-kortet eller bör jag satsa på någon digital burk? Bandare tilltalar mig mycket. Så finns det något trevligt alternativ för OK pengar som kan tillföra mixen något magiskt som inte digitalt kan så tar jag tacksamt emot tips(modellnamn och info), och har då även en slutgiltig fråga. När jag väl har det på band, hur går jag till väga för att få det på mp3 eller skiva? Måste jag sedan ta utgångarna från bandaren tillbaka till en digital inspelningsenhet? Tacksam för svar.
Claes Holmerup Postat 26 mars 2009 Postat 26 mars 2009 Du skulle kunna skaffa någon trevlig rörbestyckad kompressor att köra den färdiga stereomixen genom innan du går tillbaks in i datorn. Rullbandare hade jag inte valt att använda. Mekanik går sönder och behöver regelbundet underhåll, så det är smidigare att slippa ifrån sådant...
Alexho Postat 26 mars 2009 Postat 26 mars 2009 Kör genom en API Stereo Buss kompressor och sen in i Motu-korte 😉 Då händer det grejer!
Hellhoff Postat 27 mars 2009 Trådstartare Postat 27 mars 2009 Du skulle kunna skaffa någon trevlig rörbestyckad kompressor att köra den färdiga stereomixen genom innan du går tillbaks in i datorn.Rullbandare hade jag inte valt att använda. Mekanik går sönder och behöver regelbundet underhåll, så det är smidigare att slippa ifrån sådant... Tack för svar! Jag vill helst inte sno 2 kanaler av Motun utan skulle vilja ha ytterligare två kanaler som kan tillföra något extra. Jag har redan en G-SSL planerad som masterkompressor så det vore kanon om vi kunde rikta in oss på inspelningsenheter. Jag är ju lite och nosar på idén med bandkompression och trevliga övertoner som en bandare kan generera, men du har absolut en tanke Claes. I sig är ingen halvdyr bandare något problem sålänge det finns band och reservdelar att tillgå, så tipsa gärna om sådana modeller, eller för den delen digitala inspelningsenheter som är sjyssta. 🙂
laxlaxlax Postat 27 mars 2009 Postat 27 mars 2009 Studer-bandare tillverkas det fortfarande reservdelar till. En 2-kanalare får du loss rätt billigt.
Hellhoff Postat 27 mars 2009 Trådstartare Postat 27 mars 2009 Studer-bandare tillverkas det fortfarande reservdelar till. En 2-kanalare får du loss rätt billigt. Jag har fått tips om en Studer B67 på ett annat forum, och det är den som tilltalar mig mest just nu. 😄 Övriga tips mottages tacksamt!
Guitar Nilsson Postat 27 mars 2009 Postat 27 mars 2009 Jag vill också ha en rullbandare att mastra på. Den här vore fin åt mig. Men för dyr... http://www.blocket.se/vi/20846711.htm?ca=5_s
Demonproducenten Postat 27 mars 2009 Postat 27 mars 2009 hellhoff: är det meningen att du ska ha in det digitalt sen i vilket fall? då håller jag med classe skaffa någon tvåkanals fin ad
Guitar Nilsson Postat 27 mars 2009 Postat 27 mars 2009 skaffa någon tvåkanals fin ad Ge ett exempel på en sån...
Demonproducenten Postat 27 mars 2009 Postat 27 mars 2009 Ge ett exempel på en sån... du behöver en dator då 😉
Claes Holmerup Postat 27 mars 2009 Postat 27 mars 2009 skaffa någon tvåkanals fin ad Ge ett exempel på en sån... Benchmark ADC1... Den är svinbra (jag kör med en sådan själv), men kostar förstås en slant... 😉 Det finns också högklassiga omvandlare från exempelvis Lavry, Mytek och Prism.
Guitar Nilsson Postat 27 mars 2009 Postat 27 mars 2009 Benchmark ADC1... Den är svinbra (jag kör med en sådan själv), men kostar förstås en slant... 😉Det finns också högklassiga omvandlare från exempelvis Lavry, Mytek och Prism. Googlade fram ett pris på 22000 kr... Förstör man ljudet om man tillfälligt kör ner det på två kanaler i en kapten Zoom H2 eller H4? Är tex en Edirol bättre? Jag menar mikrofonerna som sitter på dessa använder man ju inte om man ska mastra ner på dem? Skiljer det digitala ljudet så mycket? I mitt fall är ju inte resten av studion av Polarklass. Men att gå ut från portan till nåt tvåspårigt, det är vad jag absolut vill. Det kommer att ge mkt stora fördelar för mig. Finns det nån liten zoomliknande burk som har digital coaxingång? och utgång?
Guitar Nilsson Postat 27 mars 2009 Postat 27 mars 2009 Och ett ljudkort! 😉 Oh no! Skräck! Nu har jag i alla fall Hellhof med mig, det är outboard som gäller!
Hellhoff Postat 27 mars 2009 Trådstartare Postat 27 mars 2009 Benchmark ADC1... Den är svinbra (jag kör med en sådan själv), men kostar förstås en slant... 😉Det finns också högklassiga omvandlare från exempelvis Lavry, Mytek och Prism. Claes, menar du en sådan häringen: http://www.thomann.de/se/benchmark_dac_1.htm Helt okey pengar, så det kan vara något för mig. Men menar du att den tillför något till ljudet, eller pratar vi nu om man t. ex har spelat in på band och vill bibehålla kvalitén så gott som det går?
Demonproducenten Postat 27 mars 2009 Postat 27 mars 2009 Googlade fram ett pris på 22000 kr...Förstör man ljudet om man tillfälligt kör ner det på två kanaler i en kapten Zoom H2 eller H4? men nu stjäl du ju frågeställningen å krånglar till tråden 😉 hellhoff arbetar inte som du om jag fattar rätt
Demonproducenten Postat 27 mars 2009 Postat 27 mars 2009 eller pratar vi nu om man t. ex har spelat in på band och vill bibehålla kvalitén så gott som det går? ja det här är efter din analoga behandling för att få in signalen till digital domän igen på ett så bra sätt som möjligt
Guitar Nilsson Postat 27 mars 2009 Postat 27 mars 2009 men nu stjäl du ju frågeställningen å krånglar till tråden 😉hellhoff arbetar inte som du om jag fattar rätt Flåt... Jag vill nog inte kalla det jag gör att arbeta alls.
Hastalavista Postat 27 mars 2009 Postat 27 mars 2009 När jag väl har det på band, hur går jag till väga för att få det på mp3 eller skiva? Måste jag sedan ta utgångarna från bandaren tillbaka till en digital inspelningsenhet? Jag hade använt: http://www.audiograbber.com-us.net/ Spelar in i realtid från ljudkortet, skapar WAV & mp3 direkt eller rippar efteråt från HD. /Hv
Claes Holmerup Postat 27 mars 2009 Postat 27 mars 2009 Benchmark ADC1... Den är svinbra (jag kör med en sådan själv), men kostar förstås en slant... 😉Det finns också högklassiga omvandlare från exempelvis Lavry, Mytek och Prism. Claes, menar du en sådan häringen: http://www.thomann.de/se/benchmark_dac_1.htm Helt okey pengar, så det kan vara något för mig. Men menar du att den tillför något till ljudet, eller pratar vi nu om man t. ex har spelat in på band och vill bibehålla kvalitén så gott som det går? Nej - DAC1 är Benchmarks D/A-omvandlare. Det som efterfrågades var en fin A/D-omvandlare - alltså ADC1 om man tittar på Benchmark. Benchmark strävar efter transparens, så de förvanskar ingenting, som vissa omvandlare som sägs vara "musikaliska" - och alltså färgande... DAC1 har lovordats bl a av legenden Bob Katz - och den ger dig en lyssning som är så ärlig det går att få den (om du har bra monitorer och lurar förstås... 🥰 ). Det är också många HiFi-nördar som kör med den i stället för CD-spelarens inbyggda D/A-omvandlare, så det är en riktig hit i både studio- och HiFi-världarna. 🥰
joachime Postat 27 mars 2009 Postat 27 mars 2009 Teoretiskt sett så kan jag ju gå tillbaka till Motu-kortet som har rätt sjyssta omvandlare. Men ponera att jag vill spela in på något som kan tillföra mixen något mer än Motu-kortet. Möjligen något rörbestyckat, vad skulle ni tipsa om då? Är en masterbandare trevlig och i vilken prisklass måste jag då lägga mig för att överglänsa Motu-kortet eller bör jag satsa på någon digital burk? Jag tycker det låter som att du ska satsa på en nyservad rullbandare. När du vill rulla tillbaka materialet till datorn igen kan du gå från bandspelarutgångarna rakt till ingångarna på MOTU-kortet.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.