maxmaxmax (oregistrerad) Postat 2 december 2004 Dela Postat 2 december 2004 Har vänt min dx7 utan och innan. Någon som kan förklara hur det skulle kunna gå till att programmera något som lät som en fyrkant? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 2 december 2004 Dela Postat 2 december 2004 går det? Kan ha fel, men har gör mig att den bara bygger på sinustoner? Å andra sidan kan du nog återkoppla så du får nån sorts dist så det låter fyrkant om det.. Usch, minns inte hur man meckar med den och har ingen framför mig nu.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 2 december 2004 Dela Postat 2 december 2004 Det BORDE funka iaf, för t.o.m DX100:an (som bara har fyra operatörer) har ett presetljud som är en simpel fyrkantsvåg 😛.. Fråga mig inte hur man gör dock, är ingen wiz på att programmera FM, även fast jag gillar ljudet som fan 😄 /Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 2 december 2004 Dela Postat 2 december 2004 går det? Kan ha fel, men har gör mig att den bara bygger på sinustoner? Å andra sidan kan du nog återkoppla så du får nån sorts dist så det låter fyrkant om det.. Usch, minns inte hur man meckar med den och har ingen framför mig nu.. Det stämmer att den bara har sinustoner (till skillnad från t.ex. TX81Z:an som bara har fyra operatörer istället för DX7:ans 6; men som istället har fler vågformer att välja mellan), men allting består av sinustoner, så allting går även att bygga upp med enbart sinustoner 😛. Det är det som är själva grundidén med FM-synteser.. /Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henke Postat 3 december 2004 Dela Postat 3 december 2004 Hahah, nej om jag känner maxmaxmax rätt så är han inte ute efter fyrkantsvågor utan efter något som låter som en FYRKANT. Kan dock inte komma på något såhär på rak arm... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 3 december 2004 Dela Postat 3 december 2004 😕 Hur låter en fyrkant?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 3 december 2004 Dela Postat 3 december 2004 (redigerat) Hjälp här, under tone generation. Här kanske du hittar något matnyttigt. Annars fråga Insolitus här på forumet som har en Dx7a. Hoppas någon av dessa källor kan hjälpa dig uppnå en fyrkant. Lycka till! Redigerat 3 december 2004 av Neko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henke Postat 3 december 2004 Dela Postat 3 december 2004 😕Hur låter en fyrkant?? Det är det som är problemet, att ingen tycks veta... 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 3 december 2004 Dela Postat 3 december 2004 Man är väl skadad, men det enda jag kan komma på som låter som en fyrkant är just en fyrkantsvåg.... Snacka om "inlärt beteende". 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 3 december 2004 Dela Postat 3 december 2004 Tack snälla ni. Insolitus och jag har redan diskuterat en hel del, både om dx7or, bibliotek och dåligt självförtroende. Hahah, nej om jag känner maxmaxmax rätt så är han inte ute efter fyrkantsvågor utan efter något som låter som en FYRKANT nej, den här gången var det en fyrkantsvåg. Efter att ha proggat ljudet till Pet squads "200 får på en hängbro" så tröttnade jag på bildspråksflum i ljudbilder. Jag kan säkert hitta det ljudet någonstans, jag förstår ju att ni alltid undrat. Nu gäller det fyrkantsvåg. Får fram liknande sound med toppad feedback och fem oscillatorer med hårfin inställning. Men så lyssnar jag på mina gamla Casio-inspelningar och dör dx7-döden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
freddo Postat 3 december 2004 Dela Postat 3 december 2004 Fyrkant går väl att "simulera" med 1 + 1/3 + 1/5 + 1/7 osv (ton + udda övertoner). Prova att summera sinustoner 😎 Hur kan man programmera DX7an? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dede Postat 3 december 2004 Dela Postat 3 december 2004 Någon av algoritmerna 16-19 kanske? Feedback operatorn till dist. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 3 december 2004 Dela Postat 3 december 2004 Har skruvat mycket på just dem, och funderat, och läst manualer och tips. Ingen som har en konkret inställning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 3 december 2004 Dela Postat 3 december 2004 Måste du prompt använda DX7:an då? Finns ju massa andra synthar som fixar fram en schysst fyrkant på ett kick... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 3 december 2004 Dela Postat 3 december 2004 Måste du prompt använda DX7:an då?Finns ju massa andra synthar som fixar fram en schysst fyrkant på ett kick... nä, du har rätt dx7a till salu, pma mig Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 3 december 2004 Dela Postat 3 december 2004 Måste du prompt använda DX7:an då?Finns ju massa andra synthar som fixar fram en schysst fyrkant på ett kick... nä, du har rätt dx7a till salu, pma mig 😎 Här var det tvära kast!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
freddo Postat 3 december 2004 Dela Postat 3 december 2004 (redigerat) 🙂 Fy fan, släng skiten (om du bor i närheten så kan jag "slänga" den åt dig) Hur blir det om du kör alla operatorer i serie (1->2->3 osv) med dubblering av frekvensen i varje steg? (hm det kanske bara går med 2 ops?) Fan nu blev man ju sugen på hem o programmera synth, hehe... Redigerat 3 december 2004 av freddo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dede Postat 3 december 2004 Dela Postat 3 december 2004 En dubblering ger ju rena övertoner på oktaven.......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.