Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Våra älskade beyerdynamic DT250 har dött.

De låter fortfarande lite, men extremt svagt och bara diskant/hög mid.

Funderar på om vårt gamla mixerbord kan ha dödat dem. Det var jävligt knasigt och hade något problem med strömmen. Lurarna kan ha varit ikopplade med volymen neddragen när mixern fått någon knäpp.

Det jag undrar är älltså om de kan vara sprängda. Och vad gör man isf åt det? Är det bara att slänga dem?

Har kollat igenom dem, och alla lödningar ser fina ut. Det är inget glapp som går att upptäcka genom att vicka på diverse kontakter iaf.

HIELP!

Annons
Postat

Vet inte hur de lurarna ser ut inuti, men kolla så inga kondensatorer eller motstånd har brunnit. Ibland kan man se att en kondensator mår dåligt ifall botten på den buktar ut lite. Kanske kan du låna nån mätare eller köpa en på claes ohlson (tror de har nån multimeter för typ 150:-) och kolla om alla komponenter funkar. Om de har fått alldeles för mycket volym så kan de mycket väl vara spräckta tyvärr, men det borde du kunna se på dem också.

Gå in i nån bra musik- eller radioaffär ananrs, och be dem kolla igenom lurarna. Kan ju vara värt nån hundring att få veta, även om de är helt rökta.

DT250 kostar runt 1100:- på musikbörsen nu. Faktiskt flera hundra billigare än Thomann.

Postat (redigerat)
Vet inte hur de lurarna ser ut inuti, men kolla så inga kondensatorer eller motstånd har brunnit. Ibland kan man se att en kondensator mår dåligt ifall botten på den buktar ut lite. Kanske kan du låna nån mätare eller köpa en på claes ohlson (tror de har nån multimeter för typ 150:-) och kolla om alla komponenter funkar. Om de har fått alldeles för mycket volym så kan de mycket väl vara spräckta tyvärr, men det borde du kunna se på dem också.

Gå in i nån bra musik- eller radioaffär ananrs, och be dem kolla igenom lurarna. Kan ju vara värt nån hundring att få veta, även om de är helt rökta.

DT250 kostar runt 1100:- på musikbörsen nu. Faktiskt flera hundra billigare än Thomann.

Jag kan då inte hitta en enda komponent i lurarna alls, inga kondensatorer och inga motstånd. Det enda som sitter i är ett litet kretskort utan kretsar på som bara verkar vara till för att koppla ihop lödningarna.. Då är de väl stekta då antar jag.. 😠

Tack för hjälpen btw!

Redigerat av mimla
Postat

Kollade kopplingsschemat för DT250 och det ser ju onekligen ut att vara rätt tomt.

Lämna in dem till nån som har koll och få en slutgiltig dom. det skulle jag ha gjort.

Trist och lägga ut 1100:- till om det går att laga dem för nån hundring.

Grymt trevliga lurar, för övrigt.

Postat
Kollade kopplingsschemat för DT250 och det ser ju onekligen ut att vara rätt tomt.

Lämna in dem till nån som har koll och få en slutgiltig dom. det skulle jag ha gjort.

Trist och lägga ut 1100:- till om det går att laga dem för nån hundring.

Grymt trevliga lurar, för övrigt.

Ja, de var grymt trevliga faktiskt. Synd att jag gjorde misstaget att koppla in dem i ett behringer-bord. 😠

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.