Jump to content
Annons

USB eller Firewire ljudkort ?

Recommended Posts

Prettyboy (oregistrerad)
Postat

Jag håller på men R&B och hiphop.. gör alla beats på datorn genom midikayb. men jag vet inte vilket slags ljudkort jag ska köpa för att lägga sång, spelar det någon roll om jag har firewire eller usb ?

Very thankful for any kind of help 😎

Annons
Postat

Förutsatt att man har lediga portar av vardera sorten så skulle jag rekommendera firewire ljudkort, i synnerhet om man använder USB ingången till extern hårddisk eller en massa andra prylar. Firewire påstås ge lite mindre "klumpar" i datatrafiken än USB. Försök undvika att ha allt för mycket trafik på samma port.

Lycka till,

Johan

Postat

Hej!

Jag tycker en mängd faktorer spelar in.

FInns FW?

Hur stora projekt gör du? (hur belastad blir datorn)

Har du extern hårddisk? FW eller USB på den?

samt: BUDGET.

vad får det kosta ? 😆

Postat

Av egna erfarenheter så är FireWire mycket bättre ( i alla fall vad jag tycker).

Varför?

Bra fråga men firewire känns mer stabilt.

Postat

Har du firewire på datorn så är det ju bättre eftersom det belastar processorn mindre, men fw-korten brukar ju vara dyrare också. Eftersom du inte sysslar med så mycket flerkanalig inspelning skulle jag tro att det räcker med ett tvåkanaligt ljudkort med en preamp för sången osv.

Har för mig att folk på forumet rekommenderat Edirol UA-25EX ett antal gånger, så kan väl vara värt att kolla in. Tror den har två preamps dock, men det är ju knappast ett minus!

Postat
Har du firewire på datorn så är det ju bättre eftersom det belastar processorn mindre, men fw-korten brukar ju vara dyrare också.

Dessutom så har ett Firewire-gränssnitt högre bandbredd jämfört med USB. Rent generellt föredrar man ett Firewire-kort framför USB.

Postat

Ett firewire-kort skulle jag rekommendera om man ska spela in med flera kanaler samtidigt. Ska man däremot bara spela in en kanal, röst i ditt fall, så tycker jag själv att ett bra usb-kort räcker långt. Jag har svårt att tro att man belastar usb:n till max om man bara har typ medhörning/monitorer och en ingång spelandes samtidigt.

Men sen hänger MYCKET på vad det är för kvalité på ljudkortet. Nu vet jag inte vad du använder för program där du gör dina beats osv men jag rekommenderar starkt efter egen erfarenhet protools. Det enklaste att spela in med helt enkelt, tycker jag (och många andra). Ser ut/är uppbyggd som en analog studio, fast i datorn. MYCKET logiskt uppbyggt. Dock så har bara digidesigns, som gör protools, egna ljudkort stöd för att köra protools. En del m-audio-kort har det också men det är inte nåt jag själv har jobbat med.

Hur är din studio uppbyggd idag? Vad har du för prylar och program?

Jepplen (oregistrerad)
Postat
Har du firewire på datorn så är det ju bättre eftersom det belastar processorn mindre, men fw-korten brukar ju vara dyrare också.

Dyrare kanske, men definitivt inte dyrt!!

Köpte mitt FireWire kort för 250 kr och funkar alldeles perfekt till min DIGI003+.

Dock sägs det att till Digidesigns DIGI003 ljudkort etc, ska man välja ett FireWire kort med Texas Instruments chipset, sägs vara stabilare för ljud/Digi-produkter.

Men jag vet såklart inte vad som gäller i ditt fall.

Hoppas det hjälper litta! 😄

Postat

Det är väldigt mycket fördomar om det här med USB och firewire.

Jag har hållt på med musik och datorer i över 15 år och min erfarenhet är att det inte är så stor skillnad för de allra flesta.

Kör man firewire och har flera saker på samma buss så får man problem, och samma sak med USB.

Använder man ett firewire/usb interface av hög kvalitet fungerar det bättre än med ett sämre.

De flesta moderkort har rätt sopiga USB kontrollers, oich dessutom delas portarna ibland (som på en hubb), och det en del av USB problemen.

Köp ett USB-interface av bra kvalitet och använd det bara till ljudkortet. Köp ett välrennomerat USB-ljudkort som stödjer USB2. Då fungerar det i princip lika bra som firewire, även om man spelar in typ 4 kanaler samtidigt eller kör surround.

Däremot tar USB lite mer resurser av datorn, men har du en modern burk är det inget problem.

Däremot skulle jag hellre använda firewire om jag skall ha riktigt många kanaler. Det tar lite mindre resurser.

Däremot kan man få riktigt stora problem med firewire också, olika ljudkort fungerar med olika chipset o.s.v. så det är lite av en djungel. Kolla vad din tillverkare rekommenderar. Har du fel chipset kanske det inte fungerar alls, t.ex. är TC-electronics grejer väldigt känsliga. Tänk också på att många bärbara inte har fw interface, och på de nyare macbooks finns det inte heller (förutom på pro).

Jag tror personligen att USB på sikt kommer att ta över, särskilt eftersom USB 3 kommer snart. Firewire skapade för video, men i dagsläget sparar de flesta kameror direkt på minneskort och då finns inte det behovet.

//J

Postat
Dyrare kanske, men definitivt inte dyrt!!

Köpte mitt FireWire kort för 250 kr och funkar alldeles perfekt till min DIGI003+.

Dock sägs det att till Digidesigns DIGI003 ljudkort etc, ska man välja ett FireWire kort med Texas Instruments chipset, sägs vara stabilare för ljud/Digi-produkter.

Men jag vet såklart inte vad som gäller i ditt fall.

Hoppas det hjälper litta! ☺️

Här skulle jag tro att Fertan menade att firewire-ljudkort brukar vara dyrare än usb-ljudkort. Kanske kan vara bra att hålla isär firewire-kort med firewire-ljudkort. Så ingen går omkring och tror att ett firewire-ljudkort kostar 250 kronor.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.