Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Jag hade tänkt köpa denna mic.

Vad behöver jag för att kunna spela in sång till den? Jag har ett "vanligt" ljudkort, detta.

Måste jag köpa ett ljudkort som klarar XLR-kabeln som följer med micen, eller räcker det med någon typ av omvandlare?

Såvitt jag förstått krävs det bara en mic och ett ljudkort för att spela in litegrann 😎

Annons
kallelooping (oregistrerad)
Postat

Hej

Ditt ljudkort verkar vara skapligt även för inspelning enligt beskrivningen

http://se.asus.com/products.aspx?modelmenu...p;l3=0&l4=0

Har du tur så räcker med att skaffa en adaptrer & kabel (XLR hona balanserad mono till 3.5 mm minijack hane stereo) för att koppla in micken till ljudkortets mick ingång.

Här kommer några förslag som finns hos Kjell & Co http://www.kjell.com/

Adapter - XLR-ho till RCA-hona 37-132 och Grenkabel 2xRCA-3,5mm ha/ho/h 39-304.

Sätt ihop de båda RCA konktakterna när du kopplar in dem på adaptern , så får du mickljudet i både vänster o höger kanal.

Har du otur så är mickingången inte anpassad för denna typ av semiproffsmikrofon (som har lägre utnivå än billiga datormickar eller headset mickar).

Då skulle jag rekomendera dig att skaffa en billig analog mixer (typ Behringer Xenix 802) som du kopplar in till lineingången på ljudkortet (samma fysiska kontakt som micingången, men än annan inställning). Då borde du kunna få riktigt bra ljudkvalitet.

/Kalle

Postat

Japp, tänkte testa om Audacity räcker faktiskt 😄 Finns även hela linux-distributioner för studiosyfte, nu ska ju inte jag ha någon studio direkt utan vill bara spela in sång lite mer lyxigt 😄

Namnet, oj... tror jag tänkte "sparv" för sång och "tratt" för att dunka ner självgodheten lite 🙂

Postat

Tänkte bara meddela att det funkade med att köpa lite kablage från kjell 😄

Dock har jag lite problem... när jag spelar in så uppstår det brus. Typ... som att ljudkortet snappar upp fläktarna inne i lådan 🙂

Jag stängde av allt som kan tänkas störa signalen. Förstärkare, TV, trådlösa prylar (inkl. wlan'et)... ja allt. Jag spelade in samtidigt som jag stängde av pryl för pryl för att se om det uppstod någon skillnad i ljudet någonstans 😛 Det slutade med att precis allt utom datorlådan var igång, enda kablarna i lådan var strömkabeln... ingen skillnad what so ever. Satte tillbaka allt och startade allt igen, fortfarande ingen skillnad... samma brus. Notera att micen inte ens sitter i när jag spelar in bruset... jag kom dock på att jag har ett integrerat ljudkort också (realtek hd, som de flesta moderkort kör med), som under inspelningen varit inaktivt inställt i BIOS. Jag drog igång det, fixade senaste drivisarna och se på f-n... det är inte helt tyst, men klart bättre! Någon som vet exakt varför det är så? Jag kanske borde lägga denna frågan i en annan tråd. Testar först här 🙂

Är det nytt ljudkort som gäller eller? 😊

kallelooping (oregistrerad)
Postat

Hej

Jag tror inte att det är fel på ditt ASUS ljudkortet eller att det plockar upp brus från datorn.

Snarare är det inställningarna av förstärkningen på mickingången på ljudkortet.

Jag tycker att du skall byta inspelningsprogram från audacity till ett inspelningsprogram som stöder de ASIO ljuddrivrutiner som finns till ditt ASUS ljudkort.

Men innan du gör det, välj ASUS ljudkortet i windows ljudkontroller och lyssna på headphone out när du (i record och/eller playback control) växlar mellan microphone input och line input och ökar minskar volymen på dessa. Är det tyst när volymen är på noll ?

Brusar det mer när du kopplar in mikrofonen och väljer microphone input och ökar o minskar volymen?

När volymen är ställd på 0 så lyssnar man på bruset i ljudkortets förförstärkarsteg och analog/digitalomvandlare.

/Kalle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.