Renfield Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Hur kan man skruva till trumljudet i Reason för att få till ett liknande sound som The Beatles hade på låtar som Rain?
mimla Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Hur kan man skruva till trumljudet i Reason för att få till ett liknande sound som The Beatles hade på låtar som Rain? Går inte!
Renfield Postat 25 mars 2009 Trådstartare Postat 25 mars 2009 Vet inte hur man lägger upp ljud utan länkar till ett you tube-klipp: http://www.youtube.com/watch?v=FTLJMSbEnn0 Det jag vet om låten är att Paul McCartney använde en högtalare som mikrofon för att få till basljudet. Han var missnöjd med att man i England inte kunde få samma kraftfulla basljud som på Motowns inspelningar.
IKAiRUTAN Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Som mimla skrev så går det ju såklart inte att få det exakt så i reason. Men om du vill komma nära kan du ju ha i åtanke att bortsett från att ringos pukor är nerstämda så är hela trumpaketet nerpitchat. Det är förövrigt alla instrument på rain! Lycka till! 😲
laxlaxlax Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 (redigerat) Jadu. Det där var inte lätt 😄 Men här är en sida med mastern sgt pepper track by track, där kanske du kan klippa ut några schyssta samplingar när trummorna går ensamma på nån av kanalerna: http://philspector.wordpress.com/2008/03/2...-hot-cross-bun/ Redigerat 25 mars 2009 av laxlaxlax
drloop (oregistrerad) Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 (redigerat) Reason drumkits har ju en del rätt tuffa monokits som man skulle kunna utgå ifrån när bygger soundet. Inte omöjligt. Men exakt blir det inte. Redigerat 25 mars 2009 av drloop
chrisB Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Du måste ha Reasons GM-modul för att du ska få till ett sådant ljud.
drloop (oregistrerad) Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Du måste ha Reasons GM-modul för att du ska få till ett sådant ljud. Minst
drloop (oregistrerad) Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Jag kunde inte hålla mig... Testade lite monokits. Blev rätt ok med tanke på den korta tiden jag lekte runt. Två gammaldagsljudande trumkomp. Midifiler med samplingar så det är inga loopar. Your browser does not support the HTML5 audio tag Your browser does not support the HTML5 audio tag
Renfield Postat 26 mars 2009 Trådstartare Postat 26 mars 2009 Vad snyggt ljud du fick till! Fin ambient klang också. Programerade du dem eller spelade du trummorna på keyboard?
drloop (oregistrerad) Postat 27 mars 2009 Postat 27 mars 2009 (redigerat) Vad snyggt ljud du fick till! Fin ambient klang också. Programerade du dem eller spelade du trummorna på keyboard? Körde färdiga midifiler som följer med Reason drumkits. Skulle testa att göra oldschool-ljud så då koncentrerade jag mig på det och inte att spela. Mono refillen är inspelad med en mick. Med tapekompressionspluggen så kommer rummet fram på ett fint sätt. Se till att jobba med med lite mindre velocity så får man bra nyanser i trumljudet. Redigerat 27 mars 2009 av drloop
johle Postat 31 mars 2009 Postat 31 mars 2009 Jag kunde inte hålla mig...Testade lite monokits. Blev rätt ok med tanke på den korta tiden jag lekte runt. Två gammaldagsljudande trumkomp. Midifiler med samplingar så det är inga loopar. Your browser does not support the HTML5 audio tag Your browser does not support the HTML5 audio tag Riktigt snyggt!
drloop (oregistrerad) Postat 2 april 2009 Postat 2 april 2009 Riktigt snyggt! Tack, det blev rätt ok ljud tycker jag.
JonnyBoy Postat 2 april 2009 Postat 2 april 2009 Wow, de där Sgt Pepper-filerna var det intressantaste jag kommit över på länge, oändligt roligt att lyssna på filerna! Finns det mer beatles-filer någonstans?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.