Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Jag håller med Elof i detta och tror på hans teori i fallet (om du inte har någon effekt på i Itunes eller liknande). Jag mixar rätt mycket musik och har genom åren kommit fram till att skärmen är ens fiende i många fall. Jag tycker det är så j-vla häftigt med alla färger och mätare som rör sig. Jag brukar mixa med skärmen avstängd till och från och då fokuseras sinnet enbart på hörseln vilket ger en tydligare bild om hur mixen egentligen låter. Att referenslyssna är bra men kan även vara en fiende. Oftast referenslyssnar du på en låt du gillar och sedan försöker få låten du mixar dit. Genom att göra detta så tror JAG att du redan satt dig i en svår sits då mixen på låten du gillar kanske inte alls passar låten du mixar. Det viktigaste är att mixen känns 100% för just den låten du mixar. Om den sedan låter helt annorlunda mot din favoritlåt är egentligen skit samma.

MVH

Anders

Exakt, stäng av skärmen. Men bara för att avliva iTunes-effekt-teorin; prova i Quicktime också, så vet vi säkert att det inte är några iTunes inställningar som spökar.

Importera tillbaka den på ett nytt spår i samma låt i Logic också och växla mellan solo/mute så är vi ännu säkrare.

/Johan

Annons
Postat

Ja, de blev en ganska bred och rolig diskussion av detta.

Jag ska nog ta och testa Wonderboy's tips, för de är de som låter mest troliga.

Övriga kommentarer känner jag till det mesta av. Så jag kan kanske bara för sakens skull tillägga att iTunes givetvis inte har någon eq påslagen. Jag lyssnar givetvis på min mix i Logic med samma lyssning som jag kör iTunes på.

Använder MOTU som ljudkort och Rolands Digitala Monitorer DS-10 (tror jag de heter).

Ska väl ta och kolla lite inställningar på vad som är ikryssat när filen exporteras. Det bör vara där någonting händer gissar jag.

För om t ex en virvel låter kanon i min mix (eller hela paketet), så bör det ju även göra det när det lämnar Logic. Det ska ju inte tappa sitt liv som finns där.

Om jag inte minns fel, så tror jag att jag för några månader sedan öppnade en fil i QuickTime och att den lät bättre där än den gjorde i iTunes, men jag kanske minns fel. Men jag har för mig att jag kände så en gång.

Oftast vill jag gärna exportera filen som en aiff, så man har en ren fil utan att bli mp3-komprimerad på vägen. Då vet man ju att man har bra grund.

Men det blir, som sagt, mycket att tänka på med dithering, osv.

Jag vill ju bara ha samma resultat i filen när den lämnar Logic, som den låter när jag rattat in allt i min färdiga mix.

Inte svårare än så.

:-)

Postat

Min gissning efter att ha surfat runt lite på nätet, så handlar det säkert om dithering-processen.

Jag har ännu inte haft tid att titta på min låt sedan jag startade denna diskussion, men jag tror faktiskt jag har min Logic inställd på 48 kHz/24-bitar. Så det måste ju trasslas en del med filen för att få ner den till rätt format. Nu gissar jag bara, men tror jag alltid kört Logic med denna grundinställning sedan jag började använda programmet.

Men då kommer en fundering till... om man vill göra en fade, så bör man ju spara detta till mastering-dagen (på annan ort givetvis, för denna bör man inte utföra själv). Eller ska man göra sin fade redan i Logic och sedan bara trimma start och end vid mastering?

Hmmm, har jag lämnat grundtemat nu?

Postat
Min gissning efter att ha surfat runt lite på nätet, så handlar det säkert om dithering-processen.

Jag har ännu inte haft tid att titta på min låt sedan jag startade denna diskussion, men jag tror faktiskt jag har min Logic inställd på 48 kHz/24-bitar. Så det måste ju trasslas en del med filen för att få ner den till rätt format. Nu gissar jag bara, men tror jag alltid kört Logic med denna grundinställning sedan jag började använda programmet.

Men då kommer en fundering till... om man vill göra en fade, så bör man ju spara detta till mastering-dagen (på annan ort givetvis, för denna bör man inte utföra själv). Eller ska man göra sin fade redan i Logic och sedan bara trimma start och end vid mastering?

Hmmm, har jag lämnat grundtemat nu?

Jag tror inte Logic står inställt på 48 på default. Markera en av dina ljudfiler i ljudhårddisken. Tryck sen "kringla" och "I". Nu får Du upp en inforuta där Du bl a kan se vad för inställning Du har där.

Vad gäller fade har jag uppfattat att de flesta rekommenderar att detta görs i masteringprocessen. Denna har Du fina möjligheter att göra själv, både i Logic och Waveburner. Heja Coverman!

Postat

Placebo eller ej. Jag upplever ALLTID en liten förändring från Cubase till exporterad låt, och faktiskt alltid till det mer positiva. Det låter mysigare efter exportering. Det kan vara inbillning, men jag mår bra av det så, it's working for me. 😏

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag skulle noja om det var skillnad mellan det jag hörde i Cubase och det jag lyssnar i på CD eller som fil.

Nåt är fel om det är på det viset.

Skulle det vara sämre nu än än förr mao? Tror inte det.

• 1 månad senare...
Postat

Aldrig jobbat i Logic sen PC-varianten försvann (vad jag kan minnas), men hade samma problem i Nuendo/WaveLab för några år sen.

Allt lät fan rentutsagt om jag bouncade det med hastig rendering, men jag löste det genom att bränna ner allt till ny fil i realtid istället, som man gjorde med de gamla bandarna.

Var ett plågsamt välkänt fel då, visade det sig...

Nu är det där inget problem med dom programmen längre från version 3 (Nuendo) & 5 (WaveLab), men det kanske är nåt liknande du råkat ut för??

Sen vet jag inte om din musik är väldigt dynamisk & ostatisk? MP3 komprimerar genom att ta bort detaljer den inte tror nån ska märka av, men är man van vid att dom ska vara där, eller tillåmä baserat ljudbilden på det, så kan det ställa till sånt här.

Märkt att många gamla grupper, exempelvis tidiga Front 242, Jean-Michel Jarre, Kraftwerk & Nitzer Ebb tenderade låta tråkigt när jag skulle konvertera dom till min iRiver från CD innan jag fick bättre verktyg för det.

Även haft en hel del problem med samma sak när jag redigerat bort tisk- & smask-ljud ur dialoger tagna från folk utan erfarenhet av filmljud. Det blir kallt & innehållslöst men går att styra upp genom kraftig EQ:ning & kreativ compressor (bland annat).

Det är de små detaljerna som gör helheten levande. Rätt använda.

Någon kan kanske redan ha skrivit det här iof, men det kan vara en god idé att rendera ihop helheten i Logic till ett PCM-format, exempelvis Wave eller AIFF, för att MP3:a det i nåt annat mer lämpat program.

DieHard (oregistrerad)
Postat
spara faden till masteringen

Det är en gyllene regel inom mixning/mastring.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.