Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Som titeln säger, ifall man nu använder sig utav någon gitarrsimulator som revalver i mitt fall, finns det några nackdelar/fördelar att köra den rena signalen igenom en kompressor först och komprimera den rena signalen?

Tacksam för svar!

Redigerat av SoloNo1
Annons
Postat

Jag tror det var Demonproducenten som menade att det fanns de som körde fegismetoder som att spela in allt oprocessat för att sedan ha möjligheten att pilla med skiten hur man ville efteråt. Jag är en av dessa fegisar.

Fördelar: det kan aldrig bli överkomprimerat.

Nackdelar: det kan bli överkomprimerat (men som av ditten/datten anledning kanske inte uppmärksammas förränn senare i produktionsprocessen).

Postat

Vi säger att man kör så mycket kompressor så att signalen låter jämn och fin och inte känns för komprimerad, kan det då skapas problem efteråt när man slänger på kompressor efter revalver?

Det känns ju rent spontant att en komprimerad jämn signal är absoluta idealet, känns som att man skulle få bort alla höga vågor som kan ställa till det i slutändan, eller tänker jag fel nu?

Postat
en komprimerad jämn signal är absoluta idealet, känns som att man skulle få bort alla höga vågor som kan ställa till det ?

Vissa kallar det för dynamik.

Postat
Vissa kallar det för dynamik.

Jo, visste nästan att det svaret skulle komma, dock menar jag inte att hårdkomprimera det så mycket, men att kapa dom absoluta topparna, förlorar man mycket dynamik på det?

drloop (oregistrerad)
Postat

Mensjälva grejen med att spela gitarr är väl att använda dynamik för att få förstärkaren att låta gott.

Annars blir det ju inget uttryck...

Och kompressor kan du ändå lägga till efteråt.

Nej till att komprimera gitarrspår!!!

Postat
Mensjälva grejen med att spela gitarr är väl att använda dynamik för att få förstärkaren att låta gott.

Annars blir det ju inget uttryck...

Och kompressor kan du ändå lägga till efteråt.

Nej till att komprimera gitarrspår!!!

Håller inte riktigt med om nej till kompressor på gitarr, NEJ till den innan revalver ja, men inte efter.

Har man inte en lysande gitarrist som inte spelar "Bra" dynamiskt sätt kan man med fördel lägga en kompressor på gitarren.

Ackustik gitarr kompressor som bara den tycker jag,

DieHard (oregistrerad)
Postat

Det är bara att testa eller hur? Ingen kan kalla dig i såna fall för lika feg som Valle eller mig för den delen. Finns inget förlora att testa. Annars är det bara skippa göra på det viset. Svårare än så är det inte.

Postat

Tack för era svar, känns skönt att veta innan inspelningar drar igång!

Hansar, tack för det, kan verkligen tänka mig att kompressorn kan jobba gott när man spelar in ackegura, ska testa det!

Postat
Det är bara att testa eller hur? Ingen kan kalla dig i såna fall för lika feg som Valle eller mig för den delen. Finns inget förlora att testa. Annars är det bara skippa göra på det viset. Svårare än så är det inte.

Visst har du rätt, mina grejjor ligger nedpackade, ska ner med allt till studion om någon vecka, orkar fasiken inte ta upp allt, vill bara snappa upp en del frågetecken bara innan grottan är klar.

Det blir nog en hel del testande sen när allt är färdigt där nere, lovar!

Postat

Vad är Du ute efter med att komprimera gitarren redan på väg in? De flesta pluggkompressorer jobbar ju från ganska till mycket bra nuförtiden. Är det så att man inte tycker att kompressorn riktigt räcker till så är det ju bara att lägga en till. Jag vet folk som jobbar med dubbla kompressorer. En av dem tänker så här: Med den första tar han bara bort de absolut värsta topparna. Med den andra jobbar han försiktigt och jämnar bara till lite försiktigt. Allt detta går ju då att ångra. Varför komprimera så att det ligger fast? Vad vinner Du på det? Skulle det handla om elgitarr och Du sen skulle vilja dista den så behövs ju inte ens en kompressor många gånger.

Om Du nu känner att Du måste göra det så se till att bara de allra värsta topparna tas om hand. De gånger jag använder kompressor redan på väg in i datorn har varit med någon bassist som var extremt ojämn i anslagen och ibland när det gäller sång. När det gällt sång så är det oerhört försiktiga värden. Jag har dock mer och mer gått över till att strunta i sångkompressorn och jobba med tystare resp mer högljudda partier på olika kanaler.

Jag har aldrig ångrat signaler jag spelat in utan kompressor, däremot har jag, då och då, ångrat de signaler jag spelat in MED kompressorer.

Postat

Jag håller hårt på att komprimera efter att gitarrljudet är klart så att säga. Då får du med anslagen snyggt, annars klipps de bort, och det känns väldigt underligt att spela också. Det låter dynamiskt också även om kompressorn som sitter efter plattar ut det hela i smyg. Sitter den före... urrrrkk! 😄🙂 Det kan funka på basgitarr men inte på gura.

drloop (oregistrerad)
Postat
Håller inte riktigt med om nej till kompressor på gitarr, NEJ till den innan revalver ja, men inte efter.

Har man inte en lysande gitarrist som inte spelar "Bra" dynamiskt sätt kan man med fördel lägga en kompressor på gitarren.

Ackustik gitarr kompressor som bara den tycker jag,

Mitt statement gäller innan gitarrplugg.

Ingen kompression.

Postat

Känns skönt att höra, då slipper man fundera över detta mer!

Tack för alla åsikter om detta!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.