debatt Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Så här ser jämförelsen ut mellan Cubase Essentials 4, Cubase Studio 4 och Cubase 4. Taget från Steinbergs egen webbsida. Feature Cubase Essential 4 - Cubase Studio 4 - Cubase 4 Simultaneous playback of audio tracks 64 unlimited unlimited MIDI tracks unlimited unlimited unlimited Physical inputs/outputs 32 128 256 Inserts 8 8 8 Group channels 256 256 256 FX Send channels 8 8 8 FX Return channels 8 64 64 Instrument tracks unlimited unlimited unlimited VST instrument slots 16 32 64 MIDI Insert plug-ins 4 4 4 Number of mixer views 1 2 3 Control Room no no yes Extended Channel EQ (VST3 Studio EQ) no no yes Extended Mixer view no yes yes Automation modes touch fader touch fader touch fader, x-over, autolatch, trim, overwrite VST 3 plug-in support yes yes yes Sidechain inputs no yes yes Recording from buses no yes yes Mac OS X Universal Binary yes yes yes Multi-processing support yes yes yes Surround: True multichannel audio path no no yes Unlimited Undo and Redo functions yes yes yes Offline Process History single undo for built-in audio for built-in audio and all plug-ins MediaBay limited* limited* full Track presets yes yes yes Studio connections Recall Recall Recall + Audio External FX no no yes External instruments no no yes Workspaces (virtual desktops) no yes yes Project Browser no yes yes Recording modes: Mix, Overwrite, Normal, Merge, Stacked excl. Stacked yes yes Editors: Key, List, Basic Score yes yes yes Drum Editor yes yes yes Logical Editor no yes yes Project Logical Editor no no yes Inplace Editor (MIDI editing in Project Window) no yes yes Advanced options in Tempo Editor no no yes Volume envelopes no yes yes Extended Track Inspector (shows VSTi channel for MIDI tracks) yes yes yes MIDI devices (Device Maps and Editors) no no yes Professional Score layout and printing functions (incl. MusicXML Import + Export) no yes yes Arranger Track yes yes yes Global Transpose Track no yes yes Audio Warp (real-time time stretching + pitch shifting) playback only yes yes Time Warp tool no yes yes Pitch Shifting/Time Stretching algorithm real time real time + MPEX real time + MPEX Dithering Apogee UV22HR Apogee UV22HR Apogee UV22HR Key command macros yes yes yes Pool Import and Export no yes yes Rewire support yes yes yes Track archives no no yes Extended Freeze for VST instruments and audio tracks yes yes yes Hardware controller support Only Houston, Generic + Tascam US-428/224, Mackie Universal, HUI and CC121 yes yes Track Quick Controls no yes yes Full MP3 Fraunhofer encoding available as update available as update yes Windows Media WMA Pro encoding yes yes yes Sequel Project import no yes yes OMF import/export no no yes Number of VST MIDI effect plug-ins included 15 16 16 Number of VST audio effect plug-ins included 31 37 55 Number of VST instruments included 1 2 6 Number of instrument sounds included 135 600+ 1000+ Full printed operations manual no no yes * No detail search, no separate tag editor, no user tags Vid "VST Instrument slots" så anges 16 för Cubase Essentials 4. Är det antalet instrument man kan använda som mjukvaruinstrument? Om man då använder ett VST-instrument i form av en trummjukvara, såsom Addictive drums, och utnyttjar 16 ljudkällor i det programmet=16 olika trummor och cymbaler - kan man då inte få med några fler mjukvaruinstrumnent på låten överhuvudtaget? Synd också att inte kompressor finns med som effekt hos Cubase Essentials 4. Men jag antar att man kan använda en annan kompressor än deras egen som plug in... förslag? //:debatt
PokerFigge Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Hej, laddar du addictive drums i ett Instrument slot så har du 15 stycken kvar, Instrument slot anger antalet olika instrument (AD=1) du kan använda samtidigt och har inget med att göra hur många ljud varje instrument innehåller. Varje trumma i AD kan ju ses som en tangent på ett piano t.ex. Hoppas det blev lite klarare.
drloop (oregistrerad) Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Självklart finns en kompressor med i C Essential.
debatt Postat 26 mars 2009 Trådstartare Postat 26 mars 2009 (redigerat) Audio Plug-ins: Cubase Essential 4.1 - Cubase Studio 4.1 - Cubase 4.1 VST Bitcrusher yes yes yes 2.4 Chopper yes yes yes 2.4 DaTube yes yes yes 2.4 DeEsser (SPL) no no yes 2.4 Grungelizer yes yes yes 2.4 Metalizer yes yes yes 2.4 MIDI Gate yes yes yes 2.4 Mix6to2 no no yes 2.4 MultiScope no no yes 2.4 RingModulator yes yes yes 2.4 SMPTE Generator no no yes 2.4 StepFilter yes yes yes 2.4 SurroundPan no no yes 2.4 TestGenerator no no yes 2.4 Tonic no no yes 2.4 Tranceformer yes yes yes 2.4 UV22 HR yes yes yes 3.0 AmpSimulator yes yes yes 3.0 AutoPan no yes yes 3.0 Chorus (new) yes yes yes 3.0 Cloner no no yes 3.0 Compressor no yes yes 3.0 Distortion (new) yes yes yes 3.0 DualFilter (new) yes yes yes 3.0 EnvelopeShaper no no yes 3.0 Expander no no yes 3.0 Flanger yes yes yes 3.0 Gate yes yes yes 3.0 GEQ-10 no no yes 3.0 GEQ-30 no no yes 3.0 Limiter yes yes yes 3.0 Maximizer no yes yes 3.0 ModMachine no no yes 3.0 MonoDelay yes yes yes 3.0 MonoToStereo yes yes yes 3.0 MultibandCompressor no no yes 3.0 New Surround Panner SX no no yes 3.0 Octaver yes yes yes 3.0 Phaser yes yes yes 3.0 PingPongDelay yes yes yes 3.0 Roomworks no yes yes 3.0 Roomworks SE yes yes yes 3.0 Rotary yes yes yes 3.0 SoftClipper no no yes 3.0 StereoDelay no yes yes 3.0 StereoEnhancer yes yes yes 3.0 StudioChorus no yes yes 3.0 StudioEQ no no yes 3.0 ToneBooster yes yes yes 3.0 Tremolo yes yes yes 3.0 Tuner yes yes yes 3.0 Vibrato yes yes yes 3.0 VintageCompressor no no yes 3.0 VSTDynamics yes yes yes 3.0 WahWah yes yes yes 3.0 Jo, det är NO för Compressor och MultiBandCOMPRESSOR samt VintageCOMPRESSOR, avseende Cubase Essentials 4. Lite taatigt... Redigerat 26 mars 2009 av debatt
debatt Postat 26 mars 2009 Trådstartare Postat 26 mars 2009 Hej, laddar du addictive drums i ett Instrument slot så har du 15 stycken kvar, Instrument slot anger antalet olika instrument (AD=1) du kan använda samtidigt och har inget med att göra hur många ljud varje instrument innehåller. Varje trumma i AD kan ju ses som en tangent på ett piano t.ex. Hoppas det blev lite klarare. Solklart! 😉
Tracer Postat 26 mars 2009 Postat 26 mars 2009 Du får med en limiter iallafall Annars kan jag rekommendera Digital Fishphones Fishfillets som är ett riktigt bra gratis pluginpaket. Där finns det bland annat en kompressor. 😉
Gain Postat 27 mars 2009 Postat 27 mars 2009 Självklart finns en kompressor med i C Essential. Självklart gör det så.. använd den som ligger i den smidiga VST Dynamics-pluggen.
debatt Postat 27 mars 2009 Trådstartare Postat 27 mars 2009 Självklart gör det så.. använd den som ligger i den smidiga VST Dynamics-pluggen. Ahaaaa. Tänkte väl det! Så det var där den var gömd, bland VST Dynamics. Konstigt vore det annars, tror t.o.m. Cubase LE har kompressor. Mycket marshmallows till er!! 😄 //:debatt
trancer Postat 7 april 2009 Postat 7 april 2009 Personligen tycker jag alla pluggar som ingår i Cubase är under all kritik. Där har ju Apple vart bra mkt smidigare med ESX24 osv . Delay, reverb, kompressor, syntharna... nåt jag aldrig använder överhuvudtaget känns det som . Eller använder ni det??
Tracer Postat 7 april 2009 Postat 7 april 2009 Jag använder kompressorn med sidechain, gaten en del.. Händer att jag använder nya mono och stereodelayen.. Tycker att det kom flera helt ok pluggar efter uppdateringen till 4:an. Från femman är ju VariAudio och PitchCorrect bra på det de är utformade för, även fast VariAudio är lite instabil. Syntharna däremot använder jag väldigt sällan, kan hända att jag använder HaliOne till nåt bakgrundsljud eller nåt dylikt. / F
Tracer Postat 7 april 2009 Postat 7 april 2009 Kom på fler av Cubase egna jag använder *Moddelay *DaTube *Limiter *Maximizer *Evenlopeshaper *GEQ-10/30 *Tonic *Chorus, Cloner, Flanger, Phaser *Bitcrusher *REVerence, Reverb A/B, Roomworks *MonoToStereo/StereoEnhancer Sen använder jag ju vissa oftare än andra. / F 🙂
DieHard (oregistrerad) Postat 7 april 2009 Postat 7 april 2009 Personligen tycker jag alla pluggar som ingår i Cubase är under all kritik. Där har ju Apple vart bra mkt smidigare med ESX24 osv . Delay, reverb, kompressor, syntharna... nåt jag aldrig använder överhuvudtaget känns det som . Eller använder ni det?? Nej de är supertråkiga, deras pluggar. De fungerar men inte mer. De är okej för en nybörjare att använda. Alla andra DAWs har mer intressanta verktyg. Finns t om gott om gratispluggar som är mycket roligare att använda. Bara avinstallera Qbajs egna.
Gain Postat 7 april 2009 Postat 7 april 2009 Personligen tycker jag alla pluggar som ingår i Cubase är under all kritik.Delay, reverb, kompressor, syntharna... nåt jag aldrig använder överhuvudtaget känns det som . Eller använder ni det?? Hur kan du gå från 0 pluggar i Cubase som går att använda till typ närmare 20 - som du använder - mer eller mindre på typ..4h? Är du säker? Du hade väl inte druckit vin till lunch 😱?
Tracer Postat 7 april 2009 Postat 7 april 2009 (redigerat) Hur kan du gå från 0 pluggar i Cubase som går att använda till typ närmare 20 - som du använder - mer eller mindre på typ..4h? Är du säker? Du hade väl inte druckit vin till lunch 😎 ? "Trancer" och "Tracer" är två skilda användare... Jag gillar pluggarna i Cubase.. Även fast det finns många andra pluggar som ser roligare ut och som är roligare att pilla med. Använder olika plugins till olika saker, får jag inte till ljudet jag letar med t.ex TAL Dub, så testar jag med Cubase's Stereodelay. Tycker att det är synd att säga att alla pluggar i Cubase är kassa, så är det verkligen inte, kanske var sant förut att det inte fanns så många som var riktigt användbara, men det har ändrats iom de nya versionerna. Skulle sällan använda Reverb A på nåt tydligt vis men tillsammans med en gate på en virveltrumma eller klapp så kan man få till det riktigt bra tycker jag. Att det bara är nybörjare som använder Cubase egna är väl lite att ta i, jag har hållt på med musik i snart 15 år, känner mig inte på långa vägar fulllärd, men jag ser mig inte heller som en nybörjare. Dra inte alla över en kam bara för att ni själva inte har hittat nåt användningsområde för pluggarna. /F edit: la till och tog bort Redigerat 7 april 2009 av Tracer
Gain Postat 7 april 2009 Postat 7 april 2009 (redigerat) "Trancer" och "Tracer" är två skilda användare... Sorry 🙂 I detta fallet dessutom väsenskilda i er åsikt. Håller med dig i din. Redigerat 7 april 2009 av Gain
rathimself Postat 17 maj 2009 Postat 17 maj 2009 Hej. 16 VST instrument slots = 16 olika VST instrument oavsett antal möjliga utgångar som varje instrument har. ADDICTIVE DRUMS med 16 utgångar är en instrument. Jag har inte testat Essentials 4, men hoppas att det har inte samma begränsning som Cubase LE4 där man kan bara skapa VST instrument genom en "Instrument track" som tillåter inte att instrument med flera utgångar kan använda mer än en stereo utgång. Tror inte men ska kolla på detta slutet av den här månaden om inte nån annan svara på detta. Kompressor - Har du mkt pengarna finns det naturligtvis många skitbra.. Waves och PSP bl.a. har väldigt bra produkter... För lite mindre pengar har Voxengo väldigt bra effekter. Gratis kan du testa Blockfish, BuzComp, Roughrider... Kolla den här listan från KVR: http://www.kvraudio.com/get.php?mode=resul...st=adv&soft[]=e&type[]=23&f[]=vst&osx=1&win=1&free=1&sf=0&receptor=&de=0&sort=1&rpp=15 Ha det Så här ser jämförelsen ut mellan Cubase Essentials 4, Cubase Studio 4 och Cubase 4. Taget från Steinbergs egen webbsida. Feature Cubase Essential 4 - Cubase Studio 4 - Cubase 4 Simultaneous playback of audio tracks 64 unlimited unlimited MIDI tracks unlimited unlimited unlimited Physical inputs/outputs 32 128 256 Inserts 8 8 8 Group channels 256 256 256 FX Send channels 8 8 8 FX Return channels 8 64 64 Instrument tracks unlimited unlimited unlimited VST instrument slots 16 32 64 MIDI Insert plug-ins 4 4 4 Number of mixer views 1 2 3 Control Room no no yes Extended Channel EQ (VST3 Studio EQ) no no yes Extended Mixer view no yes yes Automation modes touch fader touch fader touch fader, x-over, autolatch, trim, overwrite VST 3 plug-in support yes yes yes Sidechain inputs no yes yes Recording from buses no yes yes Mac OS X Universal Binary yes yes yes Multi-processing support yes yes yes Surround: True multichannel audio path no no yes Unlimited Undo and Redo functions yes yes yes Offline Process History single undo for built-in audio for built-in audio and all plug-ins MediaBay limited* limited* full Track presets yes yes yes Studio connections Recall Recall Recall + Audio External FX no no yes External instruments no no yes Workspaces (virtual desktops) no yes yes Project Browser no yes yes Recording modes: Mix, Overwrite, Normal, Merge, Stacked excl. Stacked yes yes Editors: Key, List, Basic Score yes yes yes Drum Editor yes yes yes Logical Editor no yes yes Project Logical Editor no no yes Inplace Editor (MIDI editing in Project Window) no yes yes Advanced options in Tempo Editor no no yes Volume envelopes no yes yes Extended Track Inspector (shows VSTi channel for MIDI tracks) yes yes yes MIDI devices (Device Maps and Editors) no no yes Professional Score layout and printing functions (incl. MusicXML Import + Export) no yes yes Arranger Track yes yes yes Global Transpose Track no yes yes Audio Warp (real-time time stretching + pitch shifting) playback only yes yes Time Warp tool no yes yes Pitch Shifting/Time Stretching algorithm real time real time + MPEX real time + MPEX Dithering Apogee UV22HR Apogee UV22HR Apogee UV22HR Key command macros yes yes yes Pool Import and Export no yes yes Rewire support yes yes yes Track archives no no yes Extended Freeze for VST instruments and audio tracks yes yes yes Hardware controller support Only Houston, Generic + Tascam US-428/224, Mackie Universal, HUI and CC121 yes yes Track Quick Controls no yes yes Full MP3 Fraunhofer encoding available as update available as update yes Windows Media WMA Pro encoding yes yes yes Sequel Project import no yes yes OMF import/export no no yes Number of VST MIDI effect plug-ins included 15 16 16 Number of VST audio effect plug-ins included 31 37 55 Number of VST instruments included 1 2 6 Number of instrument sounds included 135 600+ 1000+ Full printed operations manual no no yes * No detail search, no separate tag editor, no user tags Vid "VST Instrument slots" så anges 16 för Cubase Essentials 4. Är det antalet instrument man kan använda som mjukvaruinstrument? Om man då använder ett VST-instrument i form av en trummjukvara, såsom Addictive drums, och utnyttjar 16 ljudkällor i det programmet=16 olika trummor och cymbaler - kan man då inte få med några fler mjukvaruinstrumnent på låten överhuvudtaget? Synd också att inte kompressor finns med som effekt hos Cubase Essentials 4. Men jag antar att man kan använda en annan kompressor än deras egen som plug in... förslag? //:debatt
rathimself Postat 17 maj 2009 Postat 17 maj 2009 Hej. 16 VST instrument slots = 16 olika VST instrument oavsett antal möjliga utgångar som varje instrument har. ADDICTIVE DRUMS med 16 utgångar är en instrument. Jag har inte testat Essentials 4, men hoppas att det har inte samma begränsning som Cubase LE4 där man kan bara skapa VST instrument genom en "Instrument track" som tillåter inte att instrument med flera utgångar kan använda mer än en stereo utgång. Tror inte men ska kolla på detta slutet av den här månaden om inte nån annan svara på detta. Kompressor - Har du mkt pengarna finns det naturligtvis många skitbra.. Waves och PSP bl.a. har väldigt bra produkter... För lite mindre pengar har Voxengo väldigt bra effekter. Gratis kan du testa Blockfish, BuzComp, Roughrider... Kolla den här listan från KVR: http://www.kvraudio.com/get.php?mode=resul...st=adv&soft[]=e&type[]=23&f[]=vst&osx=1&win=1&free=1&sf=0&receptor=&de=0&sort=1&rpp=15 Ha det Så här ser jämförelsen ut mellan Cubase Essentials 4, Cubase Studio 4 och Cubase 4. Taget från Steinbergs egen webbsida. Feature Cubase Essential 4 - Cubase Studio 4 - Cubase 4 Simultaneous playback of audio tracks 64 unlimited unlimited MIDI tracks unlimited unlimited unlimited Physical inputs/outputs 32 128 256 Inserts 8 8 8 Group channels 256 256 256 FX Send channels 8 8 8 FX Return channels 8 64 64 Instrument tracks unlimited unlimited unlimited VST instrument slots 16 32 64 MIDI Insert plug-ins 4 4 4 Number of mixer views 1 2 3 Control Room no no yes Extended Channel EQ (VST3 Studio EQ) no no yes Extended Mixer view no yes yes Automation modes touch fader touch fader touch fader, x-over, autolatch, trim, overwrite VST 3 plug-in support yes yes yes Sidechain inputs no yes yes Recording from buses no yes yes Mac OS X Universal Binary yes yes yes Multi-processing support yes yes yes Surround: True multichannel audio path no no yes Unlimited Undo and Redo functions yes yes yes Offline Process History single undo for built-in audio for built-in audio and all plug-ins MediaBay limited* limited* full Track presets yes yes yes Studio connections Recall Recall Recall + Audio External FX no no yes External instruments no no yes Workspaces (virtual desktops) no yes yes Project Browser no yes yes Recording modes: Mix, Overwrite, Normal, Merge, Stacked excl. Stacked yes yes Editors: Key, List, Basic Score yes yes yes Drum Editor yes yes yes Logical Editor no yes yes Project Logical Editor no no yes Inplace Editor (MIDI editing in Project Window) no yes yes Advanced options in Tempo Editor no no yes Volume envelopes no yes yes Extended Track Inspector (shows VSTi channel for MIDI tracks) yes yes yes MIDI devices (Device Maps and Editors) no no yes Professional Score layout and printing functions (incl. MusicXML Import + Export) no yes yes Arranger Track yes yes yes Global Transpose Track no yes yes Audio Warp (real-time time stretching + pitch shifting) playback only yes yes Time Warp tool no yes yes Pitch Shifting/Time Stretching algorithm real time real time + MPEX real time + MPEX Dithering Apogee UV22HR Apogee UV22HR Apogee UV22HR Key command macros yes yes yes Pool Import and Export no yes yes Rewire support yes yes yes Track archives no no yes Extended Freeze for VST instruments and audio tracks yes yes yes Hardware controller support Only Houston, Generic + Tascam US-428/224, Mackie Universal, HUI and CC121 yes yes Track Quick Controls no yes yes Full MP3 Fraunhofer encoding available as update available as update yes Windows Media WMA Pro encoding yes yes yes Sequel Project import no yes yes OMF import/export no no yes Number of VST MIDI effect plug-ins included 15 16 16 Number of VST audio effect plug-ins included 31 37 55 Number of VST instruments included 1 2 6 Number of instrument sounds included 135 600+ 1000+ Full printed operations manual no no yes * No detail search, no separate tag editor, no user tags Vid "VST Instrument slots" så anges 16 för Cubase Essentials 4. Är det antalet instrument man kan använda som mjukvaruinstrument? Om man då använder ett VST-instrument i form av en trummjukvara, såsom Addictive drums, och utnyttjar 16 ljudkällor i det programmet=16 olika trummor och cymbaler - kan man då inte få med några fler mjukvaruinstrumnent på låten överhuvudtaget? Synd också att inte kompressor finns med som effekt hos Cubase Essentials 4. Men jag antar att man kan använda en annan kompressor än deras egen som plug in... förslag? //:debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.