Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

det är som när jag var och fiskade med en polare från tokholm, och vi fick en lax oxh han skulle tillaga den,,, jojo det gick ju bra ända tills man skulle sätta den i munnen... fiskdjäveln smakade ju för fan VITLÖK. han hadde ju kryddat skiten med en massa kryddor. äääh salt skall det vara bara !

kanske man skall chocka bandpolarna och göra en kaffe latte! eller vad fan det nu heter !

Annons
Postat

Nu har jag inte hört ljudklippet eftersom den där spelarn inte vill funka hos mig (linux), men kan det vara fasproblem? Cymbaler brukar ju kunna låta lite illa om man får det. Annars skulle jag nog testa med färre mickar och kanske tänka över placeringen lite. Inte alltid som det bästa är att närmicka trummor.

Vi riggade häromdan i lokalen och då hade vi ett stereopar som överhäng ungefär en meter ovanför trumsettet, en baskaggemick, två virvelmickar (dynamiska under och över), en hihatmick och en rumsmick (stormembran) någon meter framför kitet. Det är bara ett exempel, det finns tusentals sätt att micka trummor, men det är helt klart värt att experimentera med mikplaceringen.

En intressant grej kan vara att ha lurar med miksignalen på sig medan trummisen spelar och samtidigt flytta micken, det ger lite inblick i hur mycket som skiljer i ljud med små förändringar i placering.

Med utrustningen ni har borde det absolut gå att få till bra ljud, om inte rummet låter illa, då är det kanske det som skall åtgärdas först.

Ang effekter direkt på ingången är det ingen större mening väl? Du har ju effekterna kvar på spåret, så när du spelar in en ny tagning och spelar upp den så är effekterna pålagda, men du har fortfarande ren signal i själva inspelningen, så att du har möjligheten att ändra kvar.

/Andreas

Postat

tack anders,det är ju sant, fan vad dum man är ibland. vi börjar ju bli smått senila och glömmer alltid våra riff så vi måste lira in hela tiden.

Postat

sen en till grej,, när man lirat in klart så skall man väl "tvätta trummorna", hur gör man det på lättaste sätt, jag har testa eq a bort oönskade grejjor , men det funkar ju inte helt ! har ni nått bättre sätt än att handgripligen gå in och sudda ut mellan slagen ?

Postat

jepp har testa gata, men man är ju lite nybörjare så det är svårt som fan att inte ta bort tex för mycket från virveln! ,men man får väl öva!

Postat (redigerat)
jepp har testa gata, men man är ju lite nybörjare så det är svårt som fan att inte ta bort tex för mycket från virveln! ,men man får väl öva!

tycker inte du ska gata bort för mycket faktiskt

mycket av det naturliga sjunget försvinner om man gatar bort olika delar som sen trillar in vid vissa tillfällen bara

expander kan funka bättre isf men egentligen bara om ni upplever att det läcker på tok för mycket å e störande

kunde förresten inte heller lyssna

Redigerat av Demonproducenten

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.