Jump to content
Annons

Moving


Neko

Låter det bra?  

16 röster

  1. 1. Låter det bra?

    • 5 Jättebra!
      0
    • 4 Bra
      4
    • 3 Helt Ok
      7
    • 2 Nje
      3
    • 1 Lägg ner
      1


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Moving

* ARTIST/GRUPP: Neko

* GENRE: Nått lugnt dansant? Hjälp mig definera!

* LÅTLÄNGD: 3:56

* KOMPOSITÖR: Neko

* PRODUCENT: Neko

* INSPELNINGSÅR: 2004

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 4722688 bytes

* STATUS: Färdig Demo

* LÅTLÄNK: Moving

Ok jag undrar över mixningen. Är det något som bör fixas till här innan det blir master? Ska jag göra spåret längre eller behöver det komma in någon mer variation i låten? Funderade i ett tidigare stadium att lägga in någon form av tillbakalutad pratsång på sina håll. Går det bort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

blir inte övertygad av basgången och tycker att melodin vid slutet av 02:50 skulle kunna vara lite rakare, när nu basgången är synkoperad.

men bra virke annars, men som du själv säger så tycker jag också det behövs varianter. Särskilt på den studsande melodin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Lyssnade på din låt. Minimalism kan ju vara en styrka, ställer dock en hel del krav på de fåtal röster som finns med. Jag saknar någon riktig hook, om det är underhålla du vill göra. Som den låter nu landar den lite i ingenmansland, inte så medryckande, men saknar kanske lite djup för att hålla för många lyssningar.

Tycker till skillnad från maxmaxmax att basen är behållningen i låten. Dock behöver den förstärkning, någon sorts kompanion som gör den svängigare.

Mer tryck i bas och trummor. Att introducera nya eller variera de röster du har så att det byggs upp mer under låtens gång skulle göra det mer intressant att fortsätta lyssna.

Vad gäller mixen så tycker jag att det saknas lite närvaro, kant så att säga. Det är en rejäl grop mellan ca 300-4000 Hz, vilket ju också beror på den sparsmakade instrumenteringen, men inte bara.

Vet ju inte vad du är ute efter med låten, det här är bara mina intryck. Tycker hursomhelst att du har bra grunder, men det behövs något som lyfter låten lite högre. Ja det blev ord och inga visor, men det var väl inte visor du ville ha? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite dålig still av mig att inte ge några riktlinjer till vad det är tänkt att vara. Är dock kanske inte helt hundra själv. Men det är inget man egentligen ska lyssna superaktivt på. (Även om låten sannolikt kommer ändras så låter jag den vara "färdig demo")

Håkan

Tack för stödet för pratsång. Jag ska se hur jag ska arbeta vidare med det spåret.

maxmaxmax

Variationer ska jag försöka få in lite mer. Men basen låter jag vara som den är. Den växlar lite mellan att vara i synkop och inte.

scrub

Här var det finfina kommentarer. Minimalism var lite av tanken, men kanske inte den mest drivande. Det skulle mest vara skönt att lyssna på. Och eftersom jag inte varit så tydlig ovan så får jag skylla mig själv lite angående Hook och sånt. visst vill man ha kvar lyssnaren, men samtidigt så ska det vara en rätt avslappnad låt som inte kräver lyssnarens ständiga uppmärksamhet.

Får jobba lite på att bygga ut och variera låten mer. Kanske med tidigare nämnda pratsång, kanske med mer backup till trummor och bas som du sa. Medveten om gapet och funderar lite lätt på vad man skulle sätta in där, men jag gillar ändå soundet på något vis så jag får väl helt enkelt göra lite olika mixar och sedan se vilket som faller mig i smaken mest.

Och helt klart så vill jag ha feedback och konstruktiv kritik. Detta faller helt in under den kategorin. (Även om det ibland är skönt att höra att det man gör är bra 😛 )

Twilight

Tack, ska fixas.

Tack för lyssningen allihopa

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

blir inte övertygad av basgången och tycker att melodin vid slutet av 02:50 skulle kunna vara lite rakare, när nu basgången är synkoperad.

men bra virke annars, men som du själv säger så tycker jag också det behövs varianter. Särskilt på den studsande melodin.

Basgången låter onekligen lite lökig. Likaså den där melodinslingan som går hela tiden. Å andra sidan gillar jag det klara och luftiga ljudet. Dagens läxa måste alltså bli:

1) Programmera om basgången.

2) Ta bort melodin, och låt någon sjunga istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Reko Nekodansant lättpolska" tycker jag är bra genrebenämning. 😉

Låter bra i mina lurar, jag är inte så väl hemma i mixnings- och mastringsträsket så jag låter det vara osagt men det låter bra och välbalanserad. Gillar trummorna. 😄

Vad är för basplugg som du använder förresten? Eller är det kanske basljud från keybord? 😕

Bra jobbat, avslappnat och skönt 🙂

Ciao!

Link to comment
Dela på andra sajter

Android

Tackar, testar med sången så fort rösten bär och jag har tid.

AndyPandy

Tänker nog inte ändra varken basgången eller melodislingan, hur lökiga de än må vara. Simpel melodi måste jag erkänna, men jag gör inte heller några anspråk på att göra något revolutionerande. 🙂

djonas

Undrar hur gångbar den genrebenämningen är? 😛 Kul att du gillar trummorna, men det skulle vara skoj att veta vad det är du gillar med dem? Baspluggen är egentligen en Pro-53. Allt utom trummorna i denna låt är Pro-53 faktiskt.

Tackar för lyssning återigen!

Link to comment
Dela på andra sajter

djonas

Kul att du gillar trummorna, men det skulle vara skoj att veta vad det är du gillar med dem?

80-tals soundet på på trummorna tilltalar mig men framför allt känns det som du gjort ett bra ljudval av trummor som smälter in i låten. 😉

Pro-53 sa du, hmm jag måste leta där då för den pluggen har jag ja. Jag tycker att basen är ren i ljudet och det gillar jag. 😉

Ciao!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det något som bör fixas till här innan det blir master?

Ska jag göra spåret längre eller behöver det komma in någon mer variation i låten?

Funderade i ett tidigare stadium att lägga in någon form av tillbakalutad pratsång på sina håll. Går det bort?

Otroligt snygg öppning med melodislingan som smyger in i de första ackorden. Lysande! Sedan tycker jag att basen är för högt mixad (och jag gillar inte basljudet, men jag har förstått att du inte vill ändra det). Sedan tycker jag att hihaten har för skarpt ljud. Kanske någon elak frekvens som behöver skruvas lite på?!?

Tror inte på pratsång. Tycker denna låt förtjänar ett bättre öde. Har du ingen som kan sjunga på riktigt över detta spår? Det låter i mina öron som instrumentalen till en riktigt bra låt!

Får 3+ av mig, med potential till 4-5 om det kommer sång på och om basen/hihaten fixas till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar tanken med låten, det låter som det är en instrumental låt i stället för Låt-med-potential-väntar-på-sång-stuk... men det kanske borde till något mer element som fyller ut?..eller inte... jag tycker låten funkar som den är med lite justering av vissa saker.

Basen är lite tydlig mixen, kanske borde ner 2db eller så, om du uppar bakgrunden kommer kanske vitt-brus-virveln tappar lite av sin vasshet om den får ligga sida vid sida med arpeggioljudet.

Småtrevligt låtembryo

Link to comment
Dela på andra sajter

djonas

80tals sound har blivit min signatur. 😄

Pro 53 an är rätt mycket skruvad på och eqad hit och dit, men det var mödan värt.

Pelle

Basen har jag tagit ner i den mixen som jag jobbar på nu, lyft mitten och dragit ner lite på diskanten så att den blir lite jämnare. Lägger kanske upp så småningom.

Angående sång vet jag inte om jag känner någon som har en röst som passar ihop med låten. Jag ska pröva lyckan så småningom, men är tveksam till att jag passar. Har dessutom vant mig lite vid att den är instrumental, så det är inte säkert att det blir sång överhuvudtaget...

Demonen

Tackar! Besvarat mycket av dina tankar ovan.

Tack för lyssningen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Euro-Elektronica-House kanske? 🙂 Möjligtvis är hihaten lite för framträdande, men alla andra ljud är bra. Ändra ingenting med dem. Däremot kanske det fattas något? Jag vet inte riktigt vad, men det känns lite mesig som det är just nu (ursäkta ordvalet). 😛 Jag tror nog inte att sång är lösningen, jag gillar det instrumentalt. Jaja, mina kommentarer gör väl varken till eller från.. 😄 Kort sagt: Du har fina råvaror och bra recept. Det enda som fattas är lite krydda! (Fin liknelse eller?) 😄

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Euro-Elektronica-House kanske? 😛 Möjligtvis är hihaten lite för framträdande, men alla andra ljud är bra. Ändra ingenting med dem. Däremot kanske det fattas något? Jag vet inte riktigt vad, men det känns lite mesig som det är just nu (ursäkta ordvalet). 😄 Jag tror nog inte att sång är lösningen, jag gillar det instrumentalt. Jaja, mina kommentarer gör väl varken till eller från.. 😄 Kort sagt: Du har fina råvaror och bra recept. Det enda som fattas är lite krydda! (Fin liknelse eller?) 😄

//Nisse

Den duger och jag håller nog med dig lite där. Saknar det lilla extra. Men jag sitter med den och vet inte riktigt vad det är... 🙂 testar mig fram hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den duger och jag håller nog med dig lite där. Saknar det lilla extra. Men jag sitter med den och vet inte riktigt vad det är... 😠 testar mig fram hela tiden.

En kool basgång kanske? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Varken bu eller bä från mig, en trist trea satte jag.

Introt lovar Black Strobe och coola franska tolvor i snygga omslag, sen blir det laserdance i mina öron.

Men du ville ha feedback på mixen: Snaren ligger högt och kommer att dominera totalt om man lyssnar i min svärmors bilradio när P3 Demo kör den. 😳

Sen tycker jag att kicken är lite för hård runt 3 khz.

Stereobredden har du lyckats bra med. Se upp med hihatsen när du maximerar.

Syntarna kanske är lite väl snåla i botten - dom har ju inte så stor konkurrens i 200-1000 hz.

Genomgående fina syntljud och snyggt satta effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varken bu eller bä från mig, en trist trea satte jag.

Introt lovar Black Strobe och coola franska tolvor i snygga omslag, sen blir det laserdance i mina öron.

Men du ville ha feedback på mixen: Snaren ligger högt och kommer att dominera totalt om man lyssnar i min svärmors bilradio när P3 Demo kör den. 😎

Sen tycker jag att kicken är lite för hård runt 3 khz.

Stereobredden har du lyckats bra med. Se upp med hihatsen när du maximerar.

Syntarna kanske är lite väl snåla i botten - dom har ju inte så stor konkurrens i 200-1000 hz.

Genomgående fina syntljud och snyggt satta effekter.

hackeman

Men trummorna kunde varit liiiiiite roligare... t.ex det som fejdas in vid 01:42 hade jag gärna hört mer av.

Kommer 😎

AndyPandy

😄

Dumb Dan

Jag är väl för mycket 80 helt enkelt 😳

Angående mixen så har jag dragit ner hihatsen nu. Kicken ska jag kanske dra ner lite på. Dessutom krupit ner lite med syntarna och lagt till lite mer för variationens skull. Kommer nog med en uppdatering under veckan.

Tackar allihop för lyssning

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...