Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har en RANE DC24 stereokompressor som jag använder i livemixern, kör den på insert i mixern, en kanal på sången, den andra på gitarren, ljudet blir helt supersmooth...

Ville testa kompressorn på mickpreampen som också har insertingångar likadant för varje kanal. Men här funkar det inte, ljudet blir tyst om jag inte trycker på bypass på kompressorn, då kilar ljudet rakt igenom. Vid inserthålet står det "tip input, ring output". Insertkabeln har en stereotele i ena änden som grenar sig till två XLR-sladdar hona och hane. (kompressorn har endast XLR, inga telekontakter) Mätte kabeln,

teletippen går till XLR-hanens stift två

ringen går till XLR-honans stift två

Telejorden går till bägge XLR´s stift ett. Ingen jordkontakt alls mellan telen och stift tre eller till XLR-hylsan. Är detta felet?

Det underliga är att det fungerar perfekt ihop med Soundcraftmixern. Och XLR-kontakterna stoppar jag ju in i stereokompressorn på samma sätt som när jag använder den ihop med livemixern?? Och i stereo-teleänden är tip kopplad till hanens stitft 2, hanen passar i kompressorns input, en chassiehona.

Hilfe! 😄

PS. Att koppla stereokompressorn efter micpreampen vill jag inte, då preampen surrar mer när jag kopplar den analogt till portans micingång än när jag kopplar digitalt (spdif) från preampen till coaxingången på portan. DS

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat
Jag har en RANE DC24 stereokompressor som jag använder i livemixern, kör den på insert i mixern, en kanal på sången, den andra på gitarren, ljudet blir helt supersmooth...

Ville testa kompressorn på mickpreampen som också har insertingångar likadant för varje kanal. Men här funkar det inte, ljudet blir tyst om jag inte trycker på bypass på kompressorn, då kilar ljudet rakt igenom. Vid inserthålet står det "tip input, ring output". Insertkabeln har en stereotele i ena änden som grenar sig till två XLR-sladdar hona och hane. (kompressorn har endast XLR, inga telekontakter) Mätte kabeln,

teletippen går till XLR-hanens stift två

ringen går till XLR-honans stift två

Telejorden går till bägge XLR´s stift ett. Ingen jordkontakt alls mellan telen och stift tre eller till XLR-hylsan. Är detta felet?

Det underliga är att det fungerar perfekt ihop med Soundcraftmixern. Och XLR-kontakterna stoppar jag ju in i stereokompressorn på samma sätt som när jag använder den ihop med livemixern?? Och i stereo-teleänden är tip kopplad till hanens stitft 2, hanen passar i kompressorns input, en chassiehona.

Hilfe! :rolleyes:

PS. Att koppla stereokompressorn efter micpreampen vill jag inte, då preampen surrar mer när jag kopplar den analogt till portans micingång än när jag kopplar digitalt (spdif) från preampen till coaxingången på portan. DS

Jag måste förstås skifta i stereotelen... Och den får jag knappt isär med två feta kablar ipressade med våld av lödexpert. Kanske lättare att ändra i preampen, då funkar de här specialkablarna både till livemixern och i "studion". Eller göra förlängningskablar med en stereotele i ena änden och stereotelehona i den andra. Då kan jag skifta polaritet i den och så slipper jag skruva ur kompressorn ur liveracken.

Fan vad jag är smart.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.