Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Godagens!

Detta var ett mycket trevligt forum som jag lyckades hitta till, måste jag först påpeka! 🙂

Det är så att jag tänkte köpa mig ett ljudkort och en mikrofon (eller 2, för att spela in akustisk gitarr samtidigt)

och har nu kollat runt lite här och överallt på nätet, känns det som...

Ju mer jag kollar desto svårare verkar det bli att köpa. Alla verkar tycka att allt är att föredra, och att det mesta är lite sämre är det nästa. GAAAAHHH, frustration!

Det jag ska göra är att spela in min egen sång (allt ifrån bas till rockfalsett) och spela in elgitarr, och kaaanske spela in akustisk gitarr samtidigt som jag sjunger, om det inte kostar för mycket extra. Jag funderar även på att senare köpa en keyboard och spela in med.

Eftersom jag är fattig student så har jag lite kort med pengar. Jag tänkte lägga ut ~5.000:- men kan tänka mig att spara ihop mer om jag får bättre kvalité för en lite större peng. Jag vill ändå ha okej grejor, inte proffs studio, men jag vill kunna få ut ljud som jag kan vara nöjd med. Jag är alltså som sagt beredd på att lägga ut mer pengar ifall budget grejor faktiskt ger ett ganska dåligt sound.

Vad jag ska spela in är ganska små projekt. Lite sång, en andra stämma, akustisk gitarr, elgitarr solon och riff, och lägga på kanske 3-4 virtuella instrument. Jag tror inte att det kommer att bli större än så.

Jag ska antagligen köpa en laptop nån gång det här året, så firewire kanske är att föredra? Jag vet ej själv.

Det första jag kollade på att köpa var en Yamaha Audiogram 6 och en AKG perception 200 mikrofon till det. Men efter lite klickande på nätet läste jag att man hellre ska ha firewire och 24 bit, vilket Yamaha inte hade.

Jag har även kollat på mikrofonen Studio Projects b1, och tyckte att den lät bra (ifrån Claes testsida-tack för det! ☺️ ) Jag har även läst bra saker och AKG micken. Enligt 4sound så är en bufget mic, och man hör tydligt skillnad på den och någon för 3000:-. Så då funderar jag på att kanske lägga 3000:- på en mikrofon?

Ljudkortet Terratec Phase X24 FW har jag också kikat på, men det kostar en 1000 lapp mer är Yamaha och de andra. Är det märkbar skillnad?

Det jag skulle vilja ha svar (och hjälp med) är huruvida det är värt att lägga lite mer pengar på ljudkort och mic, får man bättre kvalité för några mer penningar?

Och vad hade ni rekommenderat att jag skulle köpa/lägga ut på ett ljudkort och en mikrofon, förutsatt att jag vill ha ett bra sound, men såklart inga studio grejor?

Hoppas nån orkar ta sig igenom texten och svara 😆 Trevlig vecka i vilket fall!

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hoppas nån orkar ta sig igenom texten och svara 😆

Hoppas att du orkar ta dig igenom trådarna där din fråga besvarats tusentals gånger... 🙂

Redigerat av Analogfreak
Postat (redigerat)
Hoppas att du orkar ta dig igenom trådarna där din fråga besvarats tusentals gånger... 🙂

Nja, alltså jag har som sagt läst en ganska massa mycket, om jag får uttrycka det själv...

Grejen med de andra trådarna är väl att de inte riktigt tar upp huruvida det är värt att länga ner mer pengar på den eller den manicken, och ifal ljudet faktiskt blir bättre om man slänger på en tusenlapp. Det är väl lite det jag hoppas få svar på.

Om det finns så får du gärna länka mig till en sådan tråd 😆

Redigerat av Taszh
Postat

Hellu!

Jag skulle vilja påstå att de stora kliven i ljudkvalitet - om det är den kvaliteten du menar - inte sker för varje tusenlapp du lägger ut på ett ljudkort. Visst, ett för 2000 kr är nog bättre än ett för 1000 kr, likväl som ett för 4000 kr är ännu bättre och ett för 8000 kr ännu bättre...

Men frågan är vad du har nu från början??? Har du dator? Det skulle du köpa sen?

Terratec Phase x24 fw har du kollat in. Själv tycker jag att jag blev besviken på det ljudkortet, lät lite stickigt, kallt och sterilt. E-mu gör bra kort, tycker jag. Emu 0404usb kanske? Du behöver ju inte kunna koppla in så många mikar samtidigt, vad jag förstår. Själv är jag ute efter ett med fler ingångar, såsom Edirol UA101 eller M-Audio Fast Track Ultra/R.

Tycker ditt val av Studio Projects B1 kan vara mycket bra.

Postat

Taszh... tänk på att det är viktigare att du har snabb hårddisk, mycket RAM-minne och framförallt att ljudkortet du tänkt skaffa inte hamnar på samma irq-kanal i datorn som något annat, typ att firewire-kortet (om du väljer ett sådant) befinner sig på samma irq-kanal som t.ex. grafikkortet. I min laptop kan jag ju nämna att ett eventuellt firewire-ljudkort hade fått dela irq-kanal med 6 (!) andra viktiga prylar, bl.a. grafikkortet - vilket vore förödande. Därför kan jag inte ha firewire-ljudkort överhuvudtaget. Något man bör ta reda på innan, vad som gäller. Expresscard/pc card typ II-ljudkort kan jag inte heller ha. Valet blir desto lättare iofs - det måste bli ett usb2-ljudkort då.

Hur är det med din dator? Ta reda på det först och främst. Se i Enhetshanteraren och kolla under anslutningar hur det ser ut betr irq-kanalerna.

Postat
Taszh... tänk på att det är viktigare att du har snabb hårddisk, mycket RAM-minne och framförallt att ljudkortet du tänkt skaffa inte hamnar på samma irq-kanal i datorn som något annat, typ att firewire-kortet (om du väljer ett sådant) befinner sig på samma irq-kanal som t.ex. grafikkortet. I min laptop kan jag ju nämna att ett eventuellt firewire-ljudkort hade fått dela irq-kanal med 6 (!) andra viktiga prylar, bl.a. grafikkortet - vilket vore förödande. Därför kan jag inte ha firewire-ljudkort överhuvudtaget. Något man bör ta reda på innan, vad som gäller. Expresscard/pc card typ II-ljudkort kan jag inte heller ha. Valet blir desto lättare iofs - det måste bli ett usb2-ljudkort då.

Hur är det med din dator? Ta reda på det först och främst. Se i Enhetshanteraren och kolla under anslutningar hur det ser ut betr irq-kanalerna.

Okej, tackar för de tipsen!

Jag sitter nu vid en stationär dator. Laptop tänker jag köpa till om jag kommer in musikskola till hösten, och då köper jag en just för detta ändamål. Men som sagt så blir det en senare fråga.

Min stationära dator var en monsterdator när vi köpte den för 3-4 år sedan, så den kan väl inte vara alltför dålig?

Nu kan jag inte mycket om datorer, men när jag kollar i enhetshanteraren så hittar jag ingenting som heter firewire eller liknande. Däremot så är det en masssa saker som heter usb...blablabla, ungefär. Så det verkar som att det mesta går via USB och inte firewire!

Jag hittar dock inte någon flik som heter anslutningar eller irq eller liknande? vart ser jag det?

Postat

Okey, så då ska du köra med den stationära då, ett tag iaf. Det kan gå bra. Tänk också på att köpa ett ljudkort som kanske kan fungera även till en kommande laptop i så fall.

Kontrollpanelen - System - Maskinvara - Enhetshanteraren - Visa - Resurser efter typ - Avbrottsbegäran (irq)

Där ska helst din firewire, dvs. "OHCI-kompatibel IEEE 1394 värdstyrenhet" ligga på sin alldeles egna irq-kanal. I en stationär dator kan man ibland med hjälp flytta om den irq-kanalen, men inget man klarar själv utan viss kunskap. I en laptop är det ännu svårare att ändra.

Vissa ljudkort är mer gjorda för enbart laptops, pc card typ II-ljudkort och express card-ljudkort, som ska sättas in i en passande slot (fack), och sådana fack finns ej på stationära datorer. Likadant har man ju pci-ljudkort till en stationär dator, men inte till laptop. Väljer du ett firwire-ljudkort eller framförallt ett usb2-ljudkort, så kan du använda det till både och.

Tänk också på att om den stationära datorn är 3-4 år, så kanske den "bara" har usb1.1. Då kan Novation vara ett alternativ. De har ett bra sånt ljudkort för 2200 kr.

//:debatt

DieHard (oregistrerad)
Postat

Skulle aldrig slänga stålar på något som Studio Projects B1. Duger väl men som sagt var man får det man betalar. För det allra mesta i alla fall. Ta en titt på TC Electronics ljudkort. De är rikigt bra även de billigare. Tror knappast du hittar något bättre för under 5 laxar. Ja om du inte hittar nåt beggat dvs.

Postat

Läs på och kolla begagnat. blocket.se eller vendolin.se Kring halva nypriset och nedåt till riktiga fynd.

Skall du ha 2 två kanaler så fungerar det rent tekniskt med de äldsta USB1-korten. Själv hade jag en MBox, den första modellen, som fungerade tillräckligt bra för att komma klart långt i kunskap. Kunskap är det som skyddar dig från att köpa fel saker om budgeten är begränsad. Såg nyss ett sånt kort för 1500 begagnat.

Varning för musikaffärer typ 4sound med flera. De rekommenderar vanligen nåt som är lite dyrare. Och de rekommenderar nästan alltid saker de har hemma - snabb affär. Risken är att de rekommenderar det som blivit liggande på hyllan för att det inte är särskilt bra.

// Gunnar

Postat

Jag har personligen inte själv provat Studio Projects B1, men jag är helt övertygad om att det är en fin mikrofon att börja med baserat på vad jag har hört berättat om den från en mängd nöjda användare. Jag körde personligen med en ADK A51(ca 1000 kr) och den räckte gott och väl för mig i flera år. Sedan böt jag upp mig mot en Neumann TLM-103(ca 9000 kr) och skillnaden var förstås enorm. Men det jag vill säga är att för ändamålen kommer du säkerligen klara dig fint på B1:an ett bra tag.

Det är svårt att tipsa om vilket man ska lägga mest pengar på, mikrofonen eller ljudkortet, eftersom båda är av stor vikt för ljudet. Jag skulle dock tro att du längden tjänar på att ha ett fint ljudkort och en lite sämre mick, än tvärtom. Så mitt tips är att du lägger pengarna på en B1a och ett ljudkort för 3-4000 och sedan uppgraderar mikrofonen i framtiden om behovet ökar.

Vad du behöver i ditt sammanhang är ett ljudkort, med två kanaler in och två kanaler ut. Det intressanta i sammanhanget är att du kan spela in 2 separata ljudkällor samtidigt, om du skulle vilja. Behöver du t. ex spela in trumset med fler mikrofoner får du kanske satsa på ett ljudkort med 8 kanaler in, för att kunna ha 8 separata källor samtidigt, osv. Planerar du att mixa i datorn, utan externt mixerbord ser jag inget särskilt behov av att ha mer än 2 kanaler ut.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Yamahas billigare kort spelar in i 16 bitar. Det gör att man måste vara lite noggrannare med att sätta inspelningsvolymen.

Annars så tror jag AD/DA kvalitén är i princip den samma för kort i samma prisklass. Preampar i korten skiljer sig nog mer.

Det är marginella skillnader i ljudkvalité.

Ditt rum du spelar in i påverkar avsevärt mycket mer än ljudkortetskvalité.

Fokusera på hur du vill jobba och få en bra och kreativ arbetsmiljö istället för att lura på hur ljudkortet låter.

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat

Vad det gäller datorn så vet jag att en 3-4 år gammal dator räcker till att skapa musik.

Jag har en 4 -5 år gammal häck som funkar bra att göra jobb på fortfarande. Det är en singlecore 3 gHz Intel med 2GB ram.

Men allt är relativt. Vissa pluggar kan sänka datorn fullständigt. Och då kanske man får spela in effekten/synten på ett audiospår alternativt "frysa" spåret.

Jag fick efter ett grafikkortsbyte sämre prestanda och det berodde på att grafik och ljudkort hade samma IRQ address.

Så jag håller med debatt att här måste man göra sin läxa om man skall få prestanda ur sin burk.

Uppskattningsvis kunde jag nästan bara köra på 50-60% av min normala prestanda jag hade innan grafikkortsbytet.

Jag fick mecka med IRQ och nu är det full fart igen.

Postat

Jag får kolla i datorn ordentligt innan jag köper! Sitter inte vid den nu dock.

Men hade ni sagt att det är värt att lägga 3000 på en mic istället för någon för 1000? Blir skillnaden märkbar eller måste man gå upp ännu mer för att det verkligen ska märkas?

Kanske att ni tycker att det är värt att investera de pengarna i ljudisolering, och liknande, istället?

Jag försöker att få tag på en Konnekt 8 på blocket och vendolin nu, och jag har fått ett erbjudande att köpa en b1 mic för 700-800:- men jag blir så splittrad nu.

Lägga ner pengar på mic och ljudkort så att jag slipper "uppgradera" om 1 år eller inte?

Postat

Studio Projects B1 är en hyfsad arbetshäst. Den kommer lära dig massor om inspelning. Köper du begagnad kan du sälja den för samma pris om ett år när du provat andra grejor och vet vad du vill ha, om du inte behåller den.

Köp ett billigt ljudkort begagnat. Lägg resten av pengarna på hyfsade begagnade högtalare och bra hörlurar (gärna slutna lurar om du skall göra pålägg, öppna om du skall mixa i dem -- konstigt men det funkar bäst för mig).

Blir det nåt över, åk till IKEA och köp ett gäng bylsiga täcken och häng upp längs väggarna.

// gunnar

Postat
Grejen med de andra trådarna är väl att de inte riktigt tar upp huruvida det är värt att länga ner mer pengar på den eller den manicken, och ifal ljudet faktiskt blir bättre om man slänger på en tusenlapp. Det är väl lite det jag hoppas få svar på.

den gamla 80/20-teorin gäller väl även ljudkort:

för 20% av resurserna kan du uppnå 80% av kvaliten

för att uppnå dom sista 20% måste du lägga resterande 80% av resurserna

Postat
Studio Projects B1 är en hyfsad arbetshäst. Den kommer lära dig massor om inspelning. Köper du begagnad kan du sälja den för samma pris om ett år när du provat andra grejor och vet vad du vill ha, om du inte behåller den.

Köp ett billigt ljudkort begagnat. Lägg resten av pengarna på hyfsade begagnade högtalare och bra hörlurar (gärna slutna lurar om du skall göra pålägg, öppna om du skall mixa i dem -- konstigt men det funkar bäst för mig).

Blir det nåt över, åk till IKEA och köp ett gäng bylsiga täcken och häng upp längs väggarna.

// gunnar

Haha, nu är det ändå mitt sovrum vi pratar om här, så jag kan nog inte göra det till en allt för grottliknande upplevelse :rolleyes:, men jag ska ändra lite i rummet, det ska jag.

Jag har ett par Koss hörlurar nusom jag tänkte använda, och ett Logitech x-530 surroundsystem. Det borde väl fungera fin-fint?

Men de flesta verkar hålla med om att det räcker långt med "budget"grejor? Att den extra tusenlappen inte gör så stor skillnad?

Eller vad hade ni rekomenderat för mikrofon för 2.500-3.000:-?

Postat
Haha, nu är det ändå mitt sovrum vi pratar om här, så jag kan nog inte göra det till en allt för grottliknande upplevelse 😉, men jag ska ändra lite i rummet, det ska jag.

Jag har ett par Koss hörlurar nusom jag tänkte använda, och ett Logitech x-530 surroundsystem. Det borde väl fungera fin-fint?

Men de flesta verkar hålla med om att det räcker långt med "budget"grejor? Att den extra tusenlappen inte gör så stor skillnad?

Eller vad hade ni rekomenderat för mikrofon för 2.500-3.000:-?

Ljud är en smaksak...

MXL V67G för 1495;-, men den har utgått och ersatts av MXL V67i med två kapslar för 1995;-, en "warm" och en "bright".

Annars finns ju MXL-s rörmikar: MXK V67iTube, MXL V69ME och MXL V69XM.

Eller ickerörmikarna MXL V67N om du vill ha kraftigt riktad mik mot ljudkällan och MXL V67Q Stereo - stereomiken.

😛

//:debatt

Postat

Konnekt gör asbra ljudkort, se bara till att du kan använda det och att det inte krockar med andra grejer i datorn.

Hur såg det ut i Enhetshanteraren?

Postat
Konnekt gör asbra ljudkort, se bara till att du kan använda det och att det inte krockar med andra grejer i datorn.

Hur såg det ut i Enhetshanteraren?

Försöker att få tag på begagnade ljudkort nu, letar efter konnekt men de säljer som smör.

Någon som har tips på ljudkort som man kan hitta begagnat för runt 3000:-?

Jag köpte en begagnad B1, som jag ska använda till allt nu. Sen så kanske det blir till att köpa dyrare mic, men som sagt, senare isåfall.

Jag går på Trombonistens tips: köpa begagnat att lära sig på och sedan eventuellt sälja och köpa nytt.

På enhetsanteraren så hittar jag texten "VIA OHCI-kompitabel IEEE 1394-värdestyrenhet" och den står själv 😲 Det är väl bra?

Postat (redigerat)
Konnekt6 kostar bara 2500:- nytt.

Jo, men det är endast 1 mic ingång.

Jag behöver (vill ha) 2 mic, 1 elgitarr och en keyboard.

Så det är Konnekt 8 som jag har kollat på.

Några andra tips på vilka externa ljudkort som finns begagnat för ~3000:-?

Edit:

Någon som har prövat Edirol FA-66 Firewire-interface? Hur verkar den?

http://namm.harmony-central.com/WNAMM05/ar...irol/FA-66.html

Redigerat av Taszh
Postat

Klockren information, hade varit bra att veta när man köpte dator i somras. Har samma problem som dig, delar irq 16 med en del andra prylar bland annat grafikkortet,, E bara att tugga på med usbII kortet till det blir aktuellt med ett nytt dataköp...

Postat

OT: Men... jag trodde irq-krockar var ett minne blott iom att de flesta nya datorer har apic? Eller kör ni med apic avstängt i bios av någon anledning? Kanske är annorlunda i windows (kör linux själv)?

/Andreas

drloop (oregistrerad)
Postat

Märkligt nog så händer det... IRQ krockar. Men jag tror att visom kör våra maskiner hårt märker det på ett annat sätt än "Svensson". En IRQ krock märks knappt om man inte pressar datorn hårt och får lite timeouts.

Postat

Får man fråga vad en IRQ krock innebär? Datorn hänger sig när den blir överbelastad eller vad är det som inträffar?. Kanske händer att man har problemet utan att vet vad det är.

Mvh Dataokunnig musikälskare

DieHard (oregistrerad)
Postat

Som sagt var finns hundratal trådar redan att läsa om ljudkort. Finns nog inte ett enda som inte redan har behandlats i dessa trådar så sök på ljudkort eller kortet du är intresserad av.

Postat
Som sagt var finns hundratal trådar redan att läsa om ljudkort. Finns nog inte ett enda som inte redan har behandlats i dessa trådar så sök på ljudkort eller kortet du är intresserad av.

Redan gjort. Med FA66 iaf. Fanns endast trådar där de frågade ifall den fungerade med mac och vista m.m.

Så alla omdömen är välkomna 😏

Postat
Redan gjort. Med FA66 iaf. Fanns endast trådar där de frågade ifall den fungerade med mac och vista m.m.

Så alla omdömen är välkomna 😏

Jag har kört FA66 nu i kanske tre år eller nåt och jag är jättenöjd! Vet inte riktigt vad det är för slags info du är ute efter...?

Postat
Jag har kört FA66 nu i kanske tre år eller nåt och jag är jättenöjd! Vet inte riktigt vad det är för slags info du är ute efter...?

FA-66 verkar vara prissänkta i USA nu, betyder kanske att modellen är utgående eller iaf att priserna sjunker även här med snart.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.