Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har precis skaffat mig mina första egna studiomonitorer till hemstudion. Ett par esiNear 05 eXperience till min original Mbox. Nu är frågan. Hur ska jag koppla ihop dessa.

Har kopplat rakt ut från Mboxen med balanserade TRS-sladdar in i monitorerna. Är detta rätt? Volymen på monitorerna är inställda extremt lågt ändå är volymen väldigt hög.

Och det hörs ett digitalt surr hela tiden. När datorn jobbar hörs det ännu mer. Bara att öppna en mapp surrar ordentligt.

Måste man köra det genom en mixer för att balansera upp eller nåt. Vad gör jag för fel?

Annons
Postat

Är det m-box 1 eller 2?

Tror inte utgångarna på m-boxen är balanserade så det borde inte spela någon roll om du kör TRS-kablar eller vanliga tele. Fast jag har m-box 2 och får surr när jag kör vanliga tele-kablar istället för TRS, så jag är osäker.

Låter som någon slags jordslinga...

Vad finns det för ingångar på monitorerna? Du kan prova en annan ingång kanske, om det finns nån som är obalanserad så testa den istället.

Är datorn jordad?

Är monitorerna jordade?

Postat

Tack för ditt svar.

Gamla original-Mboxen(1).

Datorn jordad, monitorer åxå, testat i samma uttag och olika.

Både Mboxen och monitorerna stöder balanserad och obalanserad TRS. Har testat båda.

Det enda jag inte testat är balanserade TRS från ljudkortet med XLR-hane in i monitorerna, har ej såna sladdar och vill helst inte lägga mer stålar på att testa mig fram på eget bevåg.

Men är det normalt förfarande att koppla rakt från ljudkortet till monitorerna?

Postat
Tack för ditt svar.

Gamla original-Mboxen(1).

Datorn jordad, monitorer åxå, testat i samma uttag och olika.

Både Mboxen och monitorerna stöder balanserad och obalanserad TRS. Har testat båda.

Det enda jag inte testat är balanserade TRS från ljudkortet med XLR-hane in i monitorerna, har ej såna sladdar och vill helst inte lägga mer stålar på att testa mig fram på eget bevåg.

Men är det normalt förfarande att koppla rakt från ljudkortet till monitorerna?

Skumt att inte surret försvinner, slut på idéer för tillfället.

Men kom på en sak, M-box 1 har ingen mastervolym va? Då behöver du någon form av volymkontroll efter m-boxen.. T.ex "SM Pro Nano-patch"

Postat (redigerat)

Vad har Du för dator? Tre av de nya datorerna vi skaffat till min skola är imacar som vi kör på gamla Mbox. Vi får ett högfrekvent tjut i alla dem när vi kopplade från hörlursuttaget till monitorerna. Provade att köra vanliga tele ut från de riktiga monitorutgångarna och tjutet kvarstod. Provade igår med balanserade tele ut från monitorutgångarna och då försvann tjutet. Skall nu löda till sladdar i nästa vecka och beställa sån däringa nanopatch för att kontrollera volymen.

OBS Kopplar jag in min Macbook Pro så finns det inget tjut. Teorier? Upptäckte också att tjutet ändrar karaktär om jag slår över till att ingångarna skall ta emot instrumentsignal, tonen börjar "hacka". Tjutet ändrar också karaktär om jag sveper med ingångsvolymerna i Mbox. Jag upplever t ex att tjutet "mattas" något vid ca "kl 1". Konstigt, va? Skall också säga att tjutet påverkas inte av volymjusteringar upp och ner, det ligger konstant lågt men otroligt störande.

Redigerat av wonderboy
Postat

Jag har en PC. En ny Dell Vostro. Vet inte om det är samma problem vi har. Min verkar spela upp datorn i arbete. Surret blir värre när datorn jobbar hårdare. Om man Gör nån minimal grej med datorn kan man höra några enstaka knaster.

Postat
Jag har en PC. En ny Dell Vostro. Vet inte om det är samma problem vi har. Min verkar spela upp datorn i arbete. Surret blir värre när datorn jobbar hårdare. Om man Gör nån minimal grej med datorn kan man höra några enstaka knaster.

Hmm en långpassning här men nån gång var det nån som tipsade mig om att dells powers-saving-mode kan ställa till det med ojämn strömförsörjning. Gå in på några inställningar nånstans och leta efter powersaving och stäng av den, se om det hjälper.

Ludde46 (oregistrerad)
Postat

Hej...du har ingen Tv inkopplad till datorn ?

Postat

Jag har med surr i mina Esi nEar 05'or.. Det blir mindre ju närmre 0'an man ställer dom på baksidan, men försvinner inte helt.

Testa att tweaka runt så mycket du kan där först, så kanske det blir mindre brus med.

Har jag mina i bott där så susar det utav helvete, så kan ju vara en sån sak med

/ MVH #6

Postat

I mina blir det mer massa surr i botten och lite mindre mitt emellan sen mer i maxvolym. Har beställt en "SM Pro Nano-patch" som tipsat av Limpan. så nu kan jag ställa den i mellanläget i alla fall. Jag blir fan knäckt av det här.

Postat (redigerat)

kom på en grej.. är det dell vostro bärbar dator eller stationär? Om bärbar: Dra ut sladden å kör på batteriet, försvinner brummet??

EDIT: och.. är det verkligen ett brum? inte ett brus? utan ett brum? när du säger surr så är det nog brum...

Redigerat av Limpan
  • 5 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.