Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Nu är det äntligen dags, jag ska köpa mig två cdspelare och en mixer. Jag har kollat in Pioneer DJM-400 som mixer och tänkte ha två stycken CDJ-400 till den. Är detta en bra setup eller finns det något vassare i samma prisklass? Detta lilla kalas går loss på 16 570 kr på emusic.se så jag vill vara säker på att det är bra grejer. Det jag sett hittills bådar gott : )

Jag vet att detta inte är något uberpaket som man kan använda på de största klubbarna i stan, men det verkar ju funka rätt bra att spela med ute på mindre ställen. Det är dessutom något som lär dröja ett tag då jag är mer eller mindre färsking på området och kommer spela mest hemma och på fester...: ) Jag kommer troligtvis spela mest house/electro men även lite hiphop och annat...

Hoppas ni kan ge mig lite tips å råd : )

cheers!

Annons
Postat

För hemlekar och träning är det en trevlig setup.

Själv har jag en DJM-800 och 2st CDJ-400, klart underhållande.

Är man inte så effektstinn kan en A/H mixer vara en trevlig upplevelse, väldigt fina filter.

Postat

Mycket bra grejor och helt klart värda pengarna. DJM400-mixern är grymt bra spelarna likaså.

Personligen tycker jag att det vore mer värt att satsa på att lägga till en liten slant och köpa CDJ800 istället för 400. Tycker 800-spelarna känns mer rejäla och har bättre joghjul. Du kan definitivt spela ute på dessa grejer, även på större ställen.

Det hänger inte på vad man har för utrustning, det hänger på hur bra man lirar. En riktigt bra DJ kan lira grymt bra även på "dålig" utrustning. 😉

Ett tips är även att kika på en 3-kanalig mixer, lägger en kanal av och man bara har 2 från början så sitter man pyrt till...

Lycka till med inköpet!

Postat

Zeahl. Allright. Har kollat på cdj-800 också, å det skulle bara bli 2k dyrare. Vad är de största skillnaderna förutom att scratchen är bättre på 800? Finns ju inge usb eller så, kan vara intressant att köra med Traktor. Dessutom så är det 2 veckors väntetid på Cdj-400 så....Skall man satsa på en fetare mixer eller, fan så svårt : )

Postat

Jag rekommenderar en mixer med balanserade utgångar om du ska spela ute. Bra tips om man vill slippa störande oljud 😉

Postat
Jag rekommenderar en mixer med balanserade utgångar om du ska spela ute. Bra tips om man vill slippa störande oljud 😉

Jag har spelat ute med djm 400 flera gånger. har aldrig vart med om det. funkar hur bra som helst för mig.

Postat

Fasen jag blir inte klok på vilka spelare jag ska välja nu....Någon som testat båda?

Postat

Jag tycker att 800:an känns "stabilare", verkar mer rejält byggd vilken är en stor fördel om man ska gigga med grejorna. Sen gillar jag jog-hjulet bättre när det är större, man får bättre precision när man cuear och scratchar.

Är väl annars ingen skillnad när det gäller inbyggda effekter m.m Vet inte om 800 går att koppla till traktor men om du vill öva på datorn hemma och inte slita på spelarna eller om du vill prova ny musik så finns ju alltid billiga controllers för runt tusingen att komplettera med.

Vad gäller mixer så är väl som nämnt ovan balanserade utgångar att föredra. Inte bara för att det inte blir störningar men också för att det är branchstandard inom proffsljudvärlden på i princip all ljudutrustning och därför också med största sannolikhet även de slutsteg som du ska koppla in dig i. Så med andra ord slipper du springa runt med rca-xlr-adaptrar och ev. en balanseringsbox varje gång du ska koppla in i en anläggning. Inte för att det är dåligt med mixrar utan xlr-utgångar men det är att föredra. Kika på 600-mixern och kolla hur mycket dyrare den är, annars gör ju denon schyssta grejor samt redan nämnda Allen Heath som även är stora inom PA-branschen.

Postat

Iof lär du ju knappast behöva släpa med dig dina prylar om det är ett större ställe så köp vad du vill=) Jag köpte en gemenimixer för 13 år sen. Crossfadern dog efter ett år resten efter ytterligare två. 1700:- tycker jag iaf va prisvärt för att lära mig spela =) Stirra dig inte blint på Pioneer mixers även om 800 numera är standard på klubbarna i Sverige. De flesta mixers är ju uppbyggda på samma sett och det är en ganska stor skillnad i kvalitet mellan 400 och 800. Har själv en 4 ch denon mixer av nyare model utan effekter. Funkar fint plus att den dödar ljudet helt på eq´n. Än så länge inte märkt några kvalitativa brister. Däremot är de sämst på reservdelar. Toppen på en pundares hörlursplugg fastna och då tyckte han det va intelligent att med våld trycka in en till vilket resulterade i knäckt kort i mixern. Efter 2 månader utan att hört något från denon fick man ta och laga själv och det är jättetråkigt att lossa rattar fån mixerbord=)

Postat

Ska du inte ha en sån här om du ska spela på hemmafester o dylikt.

Pacemaker

Slipper du släpa med en massa utrustning.

Sen kan jag ju tipsa om den här sköna prylen.

Nextbeat

Postat
Ska du inte ha en sån här om du ska spela på hemmafester o dylikt.

Pacemaker

Slipper du släpa med en massa utrustning.

Sen kan jag ju tipsa om den här sköna prylen.

Nextbeat

man har ju mycket bättre kontroll med CDJs än med någon utav de prylarna du tipsade om. visst är dom coola men Pioneer ligger i en annan dimension. det finns ju en anledning till att det är CDJs och en DJM som står på varje seriös house klubb (har dock inte testat varken pacemaker eller nextbeat).

jag skulle föreslå dig att köpa 2st CDJ 800 och en DJM 400. vad det gäller skivspelarna så har du extrem kontroll med 800 det är ju samma typ utav joghjul som används i 1000 som är standard på större klubbar. det är en helt annan känsla att spela på sådana spelare så det är lätt värt pengarna extra. sen till mixern. det låter på dig som om du skulle klara dig mer en väll med DJM400 och den räcker nog för dig dock så tycker jag att du skall fundera en extra omgång innan du inhandlar. ifall du blir duktig och vill ha 3-4 spelare samtidigt för t.ex. accapellor eller för att kunna lägga på ljud från olika låtar i din mix då så skulle det bara vara att byta upp sig och i så fall så skulle jag rekommendera DJM800 som är enligt mig bäst på marknaden.

men som sagt så tycker jag att du skall köpa 2 CDJ800 och en DJM400 och känna dig för ifall du tycker det är skoj och kommer igång på klubbar så kan du ju alltid byta upp dig senare

Postat

Mr V: Allright, tack för din input. Vad är det som gör att du tycker att jag ska satsa på 800 och inte 400 ? Tycker det verkar rätt smidigt med USB-port på 400an, i alla fall när man spelar hemma eller på hemmafester etc. ? Dock så tycker jag 800an verkar vara en skönare spelare rent fysiskt.... Fasen vad svårt...

Postat
Mr V: Allright, tack för din input. Vad är det som gör att du tycker att jag ska satsa på 800 och inte 400 ? Tycker det verkar rätt smidigt med USB-port på 400an, i alla fall när man spelar hemma eller på hemmafester etc. ? Dock så tycker jag 800an verkar vara en skönare spelare rent fysiskt.... Fasen vad svårt...

visst kan det vara smidigare att slippa ta med sig cd skivor men tänk så här... skall du stå och blädra pland alla 100-1000 låtar i den lilla displayen på spelaren istället för att ha ett gäng skivor med innehållsförteckning. ett till plus med skivor är att det ser coolare ut ^^.

sen så är det som sagt var en helt annan känsla att spela på det stora joghjulet.

Postat

En annan grej med mp3 är att det låter sk*t och man förlorar känslan tycker jag.

Finns en fördel med att ha egen utrustning och det är att man kan ta mycket mer betalt när man är ute och lirar

om man tar med egna grejer. Visst har de flesta klubbar redan spelare och mixrar på plats med om man ska gigga på festival, events eller liknande är det inte lika säkert att prylar finns. Då är det bra att kunna säga att man kan ta med sin utrustning annars kan gigget gå till nån annan 😄

Postat (redigerat)

Okej, nice. Jag har faktiskt varit mer inne på 800 nu på slutet så det lutar nog åt att det blir dem. Är det någon som har spelat på båda två å kan ge tips? Om vi skiter i USB och MIDI, vilken spelare är bäst praktiskt sett?

Min totala budget för 2 spelare, en mixer och hörlurar ligger på ca 20 000 kr, eventuellt 22 000 kr ifall det är motiverat.

Redigerat av Nikke K
Postat

jag skulle lätt säga 800. har spelat på tusen och det räcker för att kunna säga du har bättre kontroll och känsla med 800 än med 400.

Postat

Har iof inte testat Cdj-400, men äger ett par Cdj-800MkII själv och är jekligt nöjd.

På mixer sidan hadde jag en Djm 800 förut, Grymt nice mixer.

Nu kör jag en Allen & Heat Xone:42 mycket trevlig mixer det med.

/M

Fredrik B (oregistrerad)
Postat
Har iof inte testat Cdj-400, men äger ett par Cdj-800MkII själv och är jekligt nöjd.

På mixer sidan hadde jag en Djm 800 förut, Grymt nice mixer.

Nu kör jag en Allen & Heat Xone:42 mycket trevlig mixer det med.

/M

Tror du gör ett bra val med CDJ800mk2 Jogg hjulet är grymt. gillar det mycket... 1000 har ju samma.

har du kollat Djtutor på YouTube? han brukar göra en massa tester på prylar. ett tips 😄

djm400 är klockren om den håller samma ljudkvalitet som djm 800an

// fredrik b

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.