Jump to content
Annons

Tappar mappade hårddiskar vid strömavbrott


suprapappa

Recommended Posts

Hallå¨

Idag råkade jordfelsbrytaren slå av strömmen på vissa grupper i huset vilket gjorde att mitt NAS slocknade medans en stationär dator inte påverkades.

Jag har mappat olika mappar på NASet så att dom syns med egen enhetsbokstav på datorn men efter strömavbrottet hittar inte datorn sökvägarna längre. Däremot kan jag komma åt NASet genom att bläddra i nätverket.

Jag gissar på att NASet vid omstart har fått en ny IP-adress i hemmanätverket.

Kan jag ändra och låsa IP-adressen så att det inte händer igen om jag får ett nytt strömavbrott? Är det beroende av vilken router man har? (min är en Thomson Speedtouch 780 wl).

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du borde kunna låsa IP-adresserna i mjukvaran till routern.

Jag vet inte hur man gör på just din router, men surfa in på den och kolla runt bland iställningarna.

Jag kör 3Com och där kryssar man i rutan "Fix" på en fliken "DHCP Client List" under "LAN Settings".

Om nu det kan vara till nån hjälp ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp! Det går alltid att låsa IP-adressen i enheten. Om den står inställd på att ha dynamisk IP, så får den ju en ny adress från routern när den startas efter ett strömavbrott, så det är mindre lyckat...

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svaren....det gick att ställa fast ip i routern....däremot tycks jag inte själv kunna bestämma den utan får ta den som bjuds : ) så jag antar att jag får mappa på nytt

Hej

Det borde vara i NAS'en som du ska ändra från DHCP (Dynamisk tilldelad IP-adress) till statisk IP. Om du tar bort DHCP server funktionen i din router så måste du ändra alla dina datorer och enheter i nätverket till statisk IP, vilket är onödigt.

Jag skulle kolla i routern vilka IP adresser som delas ut (det kan stå till exempel från IP 192.168.0.1 till 192.168.0.99)

Sen loggar du in på din NAS och ändrar den till en statisk IP-adress utanför DHCP-adresserna, t ex 192.168.0.200 (254 är maxvärdet)

😎 good luck

/Qbaze

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...