Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Skulle behöva hjälp med att få svar på några grunläggande frågor ang inspelning. Har hållit på ett par dagar nu utan att lyckas få ett "OK" ljud.

Försöker spela in distade gitarrer med en SM 57 mic genom en VOX AD50 låda samt ett Yamaha Audiogram 3 ljudkort (externt,usb). Är ute ett ljud likt exempelena i slutet på denna guide http://www.imperialmastering.com/guitartonevid/ . Bifogar med ljudet jag får, tycker det är lågt och klent. Kopplar jag in headphones direkt till ljudkortet får jag kanon ljud. Verkar som ljudet tappar sin styrka någonstans i datorn. Kör med analog kabel och har Cubase SX3. Följde installations beskrivningarna för ljudkortet i SX3 men jag får lika bra ljud om jag spelar in i Vegas Movie studio Platinum. Har stärkaren på rätt hög volym vid inspelning men blir ändå inte bra.

Nu till lite frågor.

Är det så att ljudkortet (1400kr) Inte räcker till och jag ska nöja mig med ljudet jag har?

Kan det va något filter/plugg in som fattas för att få ett bättre sound?

Är det mixxing som behövs för att få slutgiltiga ljudet?

Som sagt, får jag ljudet jag "får" i headphones utgången blir jag kanon nöjd! Någon som har tips vad det kan va som spökar? Inte kul att man lägger ut nästan 3000kr på grejer o så når man ändå inte fram 🙂 Om ni behöver veta något mer så fråga på, ska oxå vara en preamp i ljudkortet enligt killen på musikbörsen!

Tack på förhand!

Yamaha Audigram - 3 http://www.thomann.de/se/yamaha_audiogram_3.htm

exempel.mp3

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Det blir nog inte bättre än så där med dom där grejerna. Det är ju inte bara för skojs skull som det finns preampar och ljudkort för betydligt större summor. Man får vad man betalar för. 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Tror inte det är ljudkortet som är problemet.

Mycket sitter i fingrarna.

Ljudet är beroende på rummet du spelar in i.

Sedan är det avsevärt mycket lägre amplitud på inspelade ljud innan mix och mastering.

Postat

Har du spelat in resten också, bas trummor, två till gitarrer? En ensam elgitarrs ljud är aldrig kul, hur bra den än låter. Det kanske är helheten i en bra hårdrocksinspelning du tänker på? En ensam elgitarr är inte mycket att ha mer än som ett kort intro, Sen ska det vara kaggarcymbaler och basgitarr för att man ska skita på sig.

Postat

Jag testade att koppla gitarren direkt till ljudkortet men eftersom det bara har en ingång så kan jag inte använda mig utav typ ReValver eller Guitar3 för att använda inbyggda amps right?

Postat
Jag testade att koppla gitarren direkt till ljudkortet men eftersom det bara har en ingång så kan jag inte använda mig utav typ ReValver eller Guitar3 för att använda inbyggda amps right?

Varför inte ? Troligtvis har du ju ingen Stereogitarr så är då inte en ingång relativt logiskt. Så svar ja du kan använda Revalver , Amplitube , Guitarrig , Guitarsuite , etx etx trots att du bara har en ingång.

Postat

Jag har också lite inspelningsfrågor.. Jag har ett Realtek ljudkort integrerat på moderkortet.. Är det totalt kört att spela in sång?

Vad för mic och ljudkort behöver jag för att kunna bli nöjd med sång-inspelning? Går det komma undan med 1500`kr?

Väldigt tacksam för hjälp.. 🙂

Postat
Jag har också lite inspelningsfrågor.. Jag har ett Realtek ljudkort integrerat på moderkortet.. Är det totalt kört att spela in sång?

Vad för mic och ljudkort behöver jag för att kunna bli nöjd med sång-inspelning? Går det komma undan med 1500`kr?

Väldigt tacksam för hjälp.. 😄

Helt kört är det kanske inte, men bra nära... 🙂

Nåja - vad du skulle kunna göra, är att du skaffar en extern micpreamp och kopplar in på lineingången på ljudkortet. Micingången kan du nämligen glömma - för den är alltid den sämsta delen i sådana ljudkort. För att få det att fungera i något DAW-program så kör du med ASIO4ALL-drivrutinen till ljudkortet.

Alternativet är att skaffa ett externt ljudkort med micpreamp inbyggd.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.