Izze Postat 22 mars 2009 Postat 22 mars 2009 (redigerat) Jag söker efter någon som är lite kunnig när det gäller gitarr förstärkare. Jag har nämligen en Hughes & Kettner stack som jag spelar på. Problemet är bara att när jag stod och spelade så gick säkringarna på toppen. Lämnade in den till en ljudkunnig kille och han såg inte direkt något fel, han berättade att han hade lött något på kretskortet för att minska att det blir överhettat eller något sådant. I varje fall, satte i nya säkringar och ställde in den i lokalen. När jag skulle prova grejerna gick det bra när jag spelade på en hyffsad låg volym, men sedan när jag drog upp volymen som man måste i en lokal så gick säkringarna på toppen igen ... Någon som kan ha en aning om vad det kan vara eller vad som måste göras? 😄 Ska tillägga att innan säkringarna gick första gången så har jag inte upplevt några problem! Redigerat 22 mars 2009 av Izze
wonderboy Postat 22 mars 2009 Postat 22 mars 2009 Har Du spelat mycket i den lokalen? Har Du alltid använt samma el-uttag? Kan det vara elen i lokalen/ uttaget som spökar? Har Du provat att köra på andra ställen? Jag hade dock lämnat in den till någon annan kunnig. Att säkringarna går kan vara ett tecken på något allvarligt. Det kan vara illa för både förstärkaren och Dig om man bara stoppar in nya säkringar hela tiden. Något kan gå sönder som kan bli dyrt att laga. Med all respekt för Din kompis, se till att en yrkesman tittar på den. Dyrt? Vet inte men hur mycket är inte toppen värd? Grym stärkare, va?
creel (oregistrerad) Postat 22 mars 2009 Postat 22 mars 2009 (redigerat) Fråga på röravdelningen på http://www.ljudbojen.com/bojen/ och/eller Diskantforum, http://www.diskantforum.se/ Där finns det folk som är grymt kunniga på sånt här. Men antagligen är det för svårt för att säga över nätet vad det kan vara, det kan nog vara lite vad som helst, så jag gissar på att du blir tvungen till att lämna in den till en riktig förstärkartekniker ändå. Redigerat 22 mars 2009 av creel
Violiner Postat 22 mars 2009 Postat 22 mars 2009 När säkringar går så betyder det att det är något fel på prylarna som kräver åtgärd. Det är igen bra idé att skruva i en gitarrförstärkare utan elektronikkunskaper och inte heller med hjälp av "goda råd" från nätet eller bekantskapskretsen, hur välmenta de än må vara... När du behöver ställa de frågor du gör nu så är det rätta att lämna den till verkstad som yrkesmässigt sysslar med denna typ av elektronik. Annars kan det, som sagt, också bli ännu dyrare än det skulle behöva bli...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.