Jump to content
Annons

Pluggar vs externa enheter - Vad är dina erfarenheter?

Recommended Posts

Krikelin (oregistrerad)
Postat

Hur upplever du att pluggar fungerar jämfört med externa enheter? Sålde du dina externa effekter och micpreamps och blev besviken att pluggarna du skaffade inte höll måttet, eller tvärtom? Dela med dig av dina erfarenheter kring detta.

Annons
Postat

Analogt spelar enligt mig i en helt annan liga. Men visst, det är smidigare med pluggar. Men om vi ska snacka sound så skulle jag lätt byta alla mina pluggar mot analog hårdvara (av hög kvalitet då). Men så mycket pengar har jag inte! 😏

Krikelin (oregistrerad)
Postat
Analogt spelar enligt mig i en helt annan liga. Men visst, det är smidigare med pluggar. Men om vi ska snacka sound så skulle jag lätt byta alla mina pluggar mot analog hårdvara (av hög kvalitet då). Men så mycket pengar har jag inte! 😏

Vad skulle du anse det viktigaste att ha i anlog form?

Postat
Vad skulle du anse det viktigaste att ha i anlog form?

Beror väl på hur man jobbar och på vilken nivå man är på..

Jag tycker inte att en hemstudio-nisse som sitter hemma och skriver låtar för att sedan lägga upp på myspace behöver särskilt mycket hårdvara. Då ska man ju lägga pengar på sånt som ökar det kreativa flödet. Tex.

Postat

Det enda jag har externt i riggen numera, är preamps, omvandlare och hörlursförstärkare - och jag har aldrig haft så bra ljud som nu. 🙂

Då ska man i och för sig kanske tänka på att när jag körde med mixer, diverse rackburkar, rullbandare etc så hade jag inte råd med några toppenprylar - men samtidigt är det faktiskt ingenting jag saknar i min nuvarande setup. 😏

Krikelin (oregistrerad)
Postat
Beror väl på hur man jobbar och på vilken nivå man är på..

Jag tycker inte att en hemstudio-nisse som sitter hemma och skriver låtar för att sedan lägga upp på myspace behöver särskilt mycket hårdvara. Då ska man ju lägga pengar på sånt som ökar det kreativa flödet. Tex.

Tack för input 😎

Krikelin (oregistrerad)
Postat
Det enda jag har externt i riggen numera, är preamps, omvandlare och hörlursförstärkare - och jag har aldrig haft så bra ljud som nu. 😄

Då ska man i och för sig kanske tänka på att när jag körde med mixer, diverse rackburkar, rullbandare etc så hade jag inte råd med några toppenprylar - men samtidigt är det faktiskt ingenting jag saknar i min nuvarande setup. 😎

Det är alltid en kompromiss mellan önskat ljud och budget känns det som. Sedan är det ju väldigt olika vad som är bra ljud för olika personer. Det är svårt att komma ifrån sådana diskussioner när frågan är ställd som den är, men intressant att läsa om de olika uppfattningarna 😄

Postat

Det jag brukar använda externt är två Yamaha reverb (SPX90 och SPX900) och en SSL kompressor klon. Men det är mer för att de burkarna ju faktiskt har en viss karaktär som kan vara svårt att hitta i pluggform.

Sen är det ju alltid lite trevligt att ha fysisk reglar, knappar och rattar att jobba 😎

Postat
Det är alltid en kompromiss mellan önskat ljud och budget känns det som. Sedan är det ju väldigt olika vad som är bra ljud för olika personer. Det är svårt att komma ifrån sådana diskussioner när frågan är ställd som den är, men intressant att läsa om de olika uppfattningarna 🙂

För min del är det ingen kompromiss, utan jag kör precis som jag önskar. 🙂

Riggen består av Benchmark- och RME-omvandlare, Benchmark och True Systems preamps (hörlursförstärkaren är från Behringer, men det är ju bara till medhörningen medan man spelar in, så det är ingen katastrof) - och på pluginfronten finns bl a SIR2, Breverb och ett gäng Flux-, Sonalksis- och PSP-pluggar - och så Melodyne Studio för eventuella behov...

Postat

jag målar och kör midi genom virus och spelar in ljudet via mixern

och tvärt om

spelar på usb-midiklaviatur till virusen och spelar in både audio och midi

sen kan jag lägga en vst på midispåret 🙂

märkliga ljudupplevelser blir det ibland 🙂

allt i ACIDpro 6;an

Krikelin (oregistrerad)
Postat
För min del är det ingen kompromiss, utan jag kör precis som jag önskar. 🙂

Riggen består av Benchmark- och RME-omvandlare, Benchmark och True Systems preamps (hörlursförstärkaren är från Behringer, men det är ju bara till medhörningen medan man spelar in, så det är ingen katastrof) - och på pluginfronten finns bl a SIR2, Breverb och ett gäng Flux-, Sonalksis- och PSP-pluggar - och så Melodyne Studio för eventuella behov...

härligt att du känner så, vore inte alls dumt att komma dit att man är helt nöjd med det man har och inte önksar något mer 🙂

Postat
härligt att du känner så, vore inte alls dumt att komma dit att man är helt nöjd med det man har och inte önksar något mer 🙂

Man kommer nog inte till den pukt där man inte önskar något mer, utan det jag menar är att jag inte skulle vilja gå tillbaks till att ha en massa outboard, klumpig mixer etc.

Lite lösa planer finns på att byta upp mig till Lynx-omvandlare som får ersätta RME - och att försöka hitta en bättre hörlursförstärkare som matchar ljudkvaliteten i resten av riggen. Räknar också med att skaffa någon färgande preamp så småningom, kanske någon Neve Portico eller något annat kul... Kanske också slänga in något UAD- eller Powercore-kort för att få tillgång till andra trevliga pluggar att leka med, skaffa ett par MP1 monitorer (MP1 ligger dock låååååååångt in i framtiden eftersom de kostar som en bil, men drömma kan man ju... 🙂 ).

Postat
Det enda jag har externt i riggen numera, är preamps, omvandlare och hörlursförstärkare - och jag har aldrig haft så bra ljud som nu. 🙂

Då ska man i och för sig kanske tänka på att när jag körde med mixer, diverse rackburkar, rullbandare etc så hade jag inte råd med några toppenprylar - men samtidigt är det faktiskt ingenting jag saknar i min nuvarande setup. 😎

Rullbandare, åååååååååååh! Jag blir helt skakis, jag saknar din rullbandare Claes! Vad hade du för nån? Och var är den nu? Jag känner att mitt liv är ofullständigt utan en Revox B77.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag kan inte leva utan vissa pluggar och jag skulle vilja ha några hårdvaruburkar.

På HW önskelistan:

LA-2 kompressor

Briacsti reverb

Postat
Rullbandare, åååååååååååh! Jag blir helt skakis, jag saknar din rullbandare Claes! Vad hade du för nån? Och var är den nu? Jag känner att mitt liv är ofullständigt utan en Revox B77.

😎

Det var en 8-spårsbandare, men ljudet blev bättre ("bättre" som i "mer naturtroget") när jag gick över till att spela in på hårddisk på Atari Falcon på den tiden i stället för att köra vidare med bandaren. Jag saknar inte rullbandaren det allra minsta. 🙂

Postat

Tittar man igenom Studio och läser om olika proffs i t ex "Spår för spår" tycker jag mig märka att det är likadant där. Vissa kör mycket analog outboard, andra inget och så de som kör lite av varje. Det par (Herlöfson/ Nicklasson) som skrivit inspelnings- och mixskolan bl a, propagerade för (om möjlighet fanns) att man använder eq-pluggarna för att skära/ filtrera och att man sen körde ut signalen i ett bra analogt mixerbord och lade till det man ville framhäva i eq-väg på mixern - sen vidare in i dator igen.

Vid mina studiebesök i olika Gbg-studios (två - sex stycken per år) tycker jag mig märka en klar tendens. Allt mindre effektrack och lösa enheter och att man kör mer med pluggparken. De flesta verka dock ha ett par "underverksmaskiner" som man gärna låter olika signaler passera igenom i olika stadier av inspelningsstadiet och/ eller mix. Dessa maskiner är, enligt ägarna, närmast övernaturligt överjävliga och det är dem en gåta hur var man kan undgå att äga en.

Postat

Jag har ett TC M3000 reverb/delay, det tycker jag låter helt underbart både, de olika reverben och delayen. Det finns vanligt digitalt delay, ingen ändring av ljudet alls, och bandekosimulering, då försvinner lite av diskanten och ett studio delay som är nåt mitt emellan dessa, det kör jag på både sång och elgitarr. Ingen särskilt dyr burk, men den vill jag aldrig byta ut.

Sen har jag en RANE DC24 kompressor, den är ännu underbarare tror jag. Att man kan vrida på rattar är toppen särskilt på kompressorn. Att gå in i en meny och joxa med kompressor tycker jag är skitsvårt, fattar ofta inte vad som händer, eller om det ens blir nån skillnad.

De reverb och kompressorer som sitter i Tascamportan gillar jag inte alls. Reverben låter typ skitfult. I stället för att bara förlänga och förstora de ljud man skickar in, så producerar de nåt helt eget oljud tycker jag. Och skitdålig diskant, bara ful mid som på en gammal Hagström sånganläggning med fjäderreverb.

Postat

Jag frågade Bronco, Hendrixmastraren vad han använde för grejer i datorn. Han sa att han använde både pluggar i datorn och externa burkar. "Jag håller på att allt som gör ljudet bra är bra. Sen vad man använder ska dom skita i"! 😎

Postat
Jag frågade Bronco, Hendrixmastraren vad han använde för grejer i datorn. Han sa att han använde både pluggar i datorn och externa burkar. "Jag håller på att allt som gör ljudet bra är bra. Sen vad man använder ska dom skita i"! 😎

Helt rätt inställning.

Det är alldeles för vanligt att folk ställer analogt mot digitalt och envist pekar på att pluggarna minsann inte kan låta exakt som de analoga burkarna - men vad gör det, när resultatet ändå blir lika bra i slutänden...? 🙂

Postat

håller med, om det är så sitt DAW´s egna plugins eller UAD´s dyrpluggar eller en snordyr rackenhet om den gör det den skall göra och om det låter bra så skiter man ju i vad det är förnågot.

Postat
Det enda jag har externt i riggen numera, är preamps, omvandlare och hörlursförstärkare - och jag har aldrig haft så bra ljud som nu. 😎

+ 1

Det är ju så det ska se ut =)

Jag har jobbat både med externa effekter och stora mixerbord (NEVE ams m.m) men ser faktiskt längre ingen anledning själv skaffa något sådant alls faktiskt. Tekniken har kommit så pass långt att det finns plug-ins för det mesta, och många låter riktigt bra. Det är mycket snack om att analogt är så mycket bättre, och i vissa fall kan det ju vara det. Men det jag skulle lägga krutet på, i vilken studio som helst, är att se till att man har riktigt bra AD/DA-omvandlare, bra lyssning och bra preamps!

Postat
Jag har jobbat både med externa effekter och stora mixerbord (NEVE ams m.m) men ser faktiskt längre ingen anledning själv skaffa något sådant alls faktiskt.

Nej, vem har råd att skaffa nåt sånt liksom? :rolleyes:

Krikelin (oregistrerad)
Postat

det är väldigt mycket input vilket är väldigt kul, det är lätt att diskussionen halkar in på att försöka få fram att det ena skulle vara bättre än det andra vilket jag tror är omöjligt att säga. Inte utan att definiera vad som anses bäst ljud och det inser nog alla att det varierar lika mycket som antalet medlemmar på forumet.

Men för att summera lite, allt färre verkar använda hårdvaruenheter, mindre stök, mindre att ratta på, ofta billigare för lika ljud. Sedan finns de som tycker om att ratta, de som vill ha lite av båda världar. Och inget är ju fel, bara intressant att läsa det ni vill delge. Lär mig tokmycket på det här 😳

Postat

...som en liten extra kommentar kan jag ju säga att det är väldans roligt och kreativt att ratta hårdvaru-grejer och stora mixerbord. Många tycker likadant tror jag, kanske är en vanesak, men tycker man det är roligt så tror jag man kan göra ett bättre jobb, speciellt när det gäller mixningen.

Kontrollytor & datorer är där en bra kombination för att få "fingertoppskänslan" samtidigt som att slippa böket (och höga kostnader) med hårdvaru-effekter. Det är vad jag tycker iaf =)

Postat
🙂

Det var en 8-spårsbandare, men ljudet blev bättre ("bättre" som i "mer naturtroget") när jag gick över till att spela in på hårddisk på Atari Falcon på den tiden i stället för att köra vidare med bandaren. Jag saknar inte rullbandaren det allra minsta. 🙂

Men vad mastrade du till från 8-kanalaren?

Postat

När jag bytte från stor analog mixer till digitalmixer, så trodde jag att jag skulle sakna den omedelbara och totala överblicken - men det gjorde jag faktiskt inte. När jag sedan bytte från digitalmixer till mixerfritt upplägg, så var jag också lite orolig för att tappa den extra överblicken som trots allt fanns i digitalmixern jämfört med mixern på skämen - men inte heller då saknade jag det, utan det känns mer som en befrielse att ha allt samlat på ett ställe - men att köra med mindre än två skärmar skulle däremot vara helt otänkbart.

Om jag vill ratta så skaffar jag mig antagligen en Steinberg CC121 eller annan controller - men att gå tillbaks till en rigg som man bygger upp runt en mixer, skulle jag definitivt inte vilja göra.

Postat

Drömmen om trevlig hårdvara kommer alltid existera i mina tankar. Gillar att ha något att skruva på & kontrollytor känns ofta plastiga och inte alls så roligt som många säger. Provskruvade Mackie Control en hel del för ca 1 år sedan och jag gillade inte alls känslan i den. Inget motstånd i reglar och allmänt plastigt & då kostar den ändå en rejäl slant, näfy & usch. Finns säkert saker som är fina men då kostar det därefter och då skulle jag hellre lägga pengarna på en schysst analog summering.

Något jag märkt eller kanske snarare inbillat mig är att det blir en jäkla skillnad i stereobredden när vi summerar genom en analog mixer. Vi summerar genom en relativt billigt Mackie bord som jag inte minns namnet på. Samtidigt tycker jag det är konstigt om dagens välutvecklade mjukvaror inte skulle kunna sköta stereobredden lika bra. Hur ligger det till egentligen? Är det någon annan som upplever detta eller är det bara mina öron som spelar ett spratt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.