Jump to content
Annons

Nybörjare ! vilken program ?


IStallion

Recommended Posts

Annons

Välj nåt enkelt om ni inte vill grubbla för mycke...

Typ logic express, fruity loops, garage band, cubase sl

Man kan börja med mer avancerade grejjer också... Om man inte är rädd för technic... Det mesta går att göra...

Alla program har sina fördelar även om många vill framhäva 'sina' program som de bästa...

Hoppas detta svar kunde hjälpa på traven...

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

allså jag har reason 2,5 och fl studio 5

men av vad jag testat dem så e de som program som gör beats bara

eller kan man lägga till typ röst och mixa olika egna ljud som man gjort eller musik eller kanke gjort en melodi och vill lägga in den med sångröst och kanke lite andra beats eller effekter och mixa ihop de till en låt !! vanlig musik låt !!

?????????????

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, jag förstår...

nej, ähm de program du nämner är midi-grejjer...

för att spela in sång och 'riktiga' fysiska instrument behöver du ett program där du kan hårddisk-inspela... AUDIO som vi kallar det inom klanen... 😱

Detta kan göras med alla sk sequencerprogram idag...

typ cubase, logic, pro tools, garage band osv.

Själv kör jag pro tools, men körde innan cubase... Det är ungefär samma skit alltihop om du frågar mig...

Mitt tips kan vara att börja med en enkel budgetvariant av någon av de stora programmen typ cubase sl eller garage band, logic express...

Därifrån kan man sedan feta upp sig när man skaffat sig lite xperience...

typ

😲

Redigerat av Einar
Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, nä det är jävligt rörigt i början...

skulle föreslå om du har nån kompish som kan komma hem och installera allt och visa grunderna...

annars är det bara att ta tag i manualen...

Jag körde med båda ovanstående alternativ...

Lycka till! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

allså jag har fått cubase sx 2

men vet chi hur man använder det !!

Oj skänker steinberg bort sina grejer..vart gör han det? jag kan också tänka mig att få saker gratis...

Gör lite research själv på respektive tillverkares hemsida om vad programmen gör och om det är något som verkar intressant så kan vi förklara djupare vad vissa funktioner gör.

Ska du jobba med Reason kan du använda samplingar du gjort själv i dom sampleplayers som finns i programmet, men det är inte ens i närheten av enkelhet om du jämför med t.e.x Cubase SX 2 där det är mer baserat på att använda långa inspelningar ihop med MIDI.

Link to comment
Dela på andra sajter

allså jag har fått cubase sx 2

men vet chi hur man använder det !!

Oj skänker steinberg bort sina grejer..vart gör han det? jag kan också tänka mig att få saker gratis...

😱

För att inte tala om Propellerheads och FL-folket; dom formligen slänger ut gratisgrejer till alla som vill ha - tydligen. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska gå att spela in audio i FruityLoops Studio också. Ska va ett "komplett studioprogram" nu och jag förstått saken rätt...

Så kommer du väl överens med FL sedan tidigare när det gäller beats och sånt kanske det kan va en idé att försöka lära sig hur man spelar in sång, etc också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...