Jump to content
Annons

Tips på skivbolag


audioman

Recommended Posts

Har remixat 4 låtar till en engelsk artist som finns att köpa i england/usa/canada, dock inte i Sverige. Det hela började med att artistens manager kontaktade mig och ville stämma mig då jag hade tagit en av artistens låtar o remixat om den. Den fanns att ladda ner via min dåvarande hemsida helt gratis såklart, låten spred sig snabbt o hamnade på en del bootleg skivor.

Hursomhelst, dem gillade min remix och jag gjorde om den på riktigt sätt (ren acapella) för att slippa bli stämd, av farten har det blir några remixer till.

Det hela började ju lite konstigt, jag får inga pengar fortfarande och har beslutat att dra mig ifrån då jag tycker att jag redan har gjort det rätt för mig.

Har inte så mkt i bagaget, 4 släppta remixer och dålig koll på svenska bolag. Har ni några namn på bra svenska skivbolag som satsar på musikvideos och vars musik hamnar på listorna i england/europa, bortsett från sony+bmg.

Sysslar med dansant pop/rnb/house

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har inte så mkt i bagaget, 4 släppta remixer och dålig koll på svenska bolag.

Skaffa större bagage! 🙂

Jag tror inte det räcker med att ha talang, man måste också vara entreprenör.

Gör en demo med en sångare / sångerska, tre fyra orginallåtar. Skicka den till P3s musikredaktörer, tidningar som skriver om demos, lägg ut låtarna på myspace, blogga om något närliggande (smalt) ämne och se till att din musik är tillgänglig i anslutning till bloggen, pressa 3-4 engångsvinylskivor och skicka till ett par tidningar, tjata dig till remixjobb för halvstora / stora artister antingen via deras bolag eller dem själva, och så vidare.

När du har några recensioner, radiospelningar etc att visa upp sätter du samman ett material på webben, gärna några hemproducerade rörliga bilder till det, och skickar till förläggare, skivbolag och branschfolk i allmänhet.

Så skulle jag gjort.

Tiden då skivbolagen snappade upp okända artister och satsade pengar på att utveckla dem är om inte förbi så åtminstone påväg bort, speciellt om vi snackar intrumentalister / tekniker / producenter. Du måste helt enkelt göra fotarbetet - ja faktiskt kanske allt arbete - själv.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...