Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Är mĂ€kta sugen pĂ„ att hoppa ifrĂ„n datorn och till hĂ„rdvaran.

Skriva lite techno och sÄdant.

Kollat upp alla möjliga lÄdor.

MC-303

MC-505

Electribe serien

Monomachine

RM1x

Har inte blivit mycket klokare Àven om man hittat saftiga youtubevideos med alla.

SÄ till min frÄga.

Är det nĂ„gon som har nĂ„gon erfarenhet av en groovebox och vill dela med sig? Alla hjĂ€lp Ă€r vĂ€lkommen 🙂

Filip

Annons
Postat

Jag Àr ingen expert pÄ grooveboxar, men utifrÄn vad jag hört andra sÀga skulle jag snabbt vÀlja bort MC303 och frÀmst fokusera pÄ Electribe eller Monomachine.

De finns ju Electribar för lite olika Ă€ndamĂ„l (trummor, synthljud, sampling) och Machinedrum kan kanske ses som motsvarande komplement till Monomachine...? 🙂 Beror vĂ€l lite pĂ„ din budget vad du borde vĂ€lja skulle jag sĂ€ga.

(RM1x ska ha bra sequencer, men lite trist ljud. MC505 vet jag inget alls om.)

Försök hitta nĂ„nstans dĂ€r du kan testa apparaterna sjĂ€lv! 😄

drloop (oregistrerad)
Postat

Monomachine Àr tuff.

Postat

Jag gillar "trist" ljud 🙂

Kan tÀnka mig att lÀgga runt 10.000 pÄ det. Men eftersom jag gillar Àldre prylar sÄ kan man sÀkert komma undan billigare om man satsar pÄ det.

Men monomachine ligger vÀl pÄ 14.000.

Är det vĂ€rt pengarna?

Speciellt för mig som Àr ny pÄ det.

drloop (oregistrerad)
Postat

Att hoppa frÄn datorn till hÄrdsynt verkar lite dumt. Kombinera en bra hÄrdvara med datorn istÀllet.

Monomachine lÄter annorlunda. MC maskinerna lÄter som vilken mjukvarusynt som helst. Tillför inget tycker jag.

Postat

Jag sitter pÄ en RM1x och visst Àr det en kul maskin men en smula inflexibel (gÄr inte att byta ljud) sÄ hÀr i backspegeln hade jag nog hellre satsat pÄ nÄgot ur MPC serien... Kanske 500:an eftersom den Àr portabel. hmmm ??

Postat

Hej!

Av de apparater du listat skulle jag titta nÀrmare pÄ Electribe och Machinedrum. Har haft en av Electribe-burkarna och trivdes ganska bra med den. Machinedrum Àr jag riktigt sugen pÄ men har inte haft tillfÀlle att testa sjÀlv.

Skulle dock föreslÄ att du Àven tittar pÄ Native Instruments Maschine. Det Àr en hybridlösning dÀr mjukvaran körs i datorn men all inspelning, mixning, producering med mera gÄr att göra direkt frÄn hÄrdvarukontrollen. Test kommer i Studio 4-09.

Postat (redigerat)

SjÀlv Àr jag sjukt nöjd med Korgs Eletribe emx.. Riktigt fett ljud, mycket beroende pÄ att den har en rör-preamp för utsignalen.. Man bör kunna hitta en begagnad EMX för runt 4000:- och dÄ blir det ju lite pengar över för t.ex en Korg Kaos-pad.. Otroligt nyttligt liveverktyg..

Kolla in http://video.google.com/videosearch?q=korg...mp;oq=korg+emx#

Produktens hemsida http://www.korg.com/Product.aspx?pd=158

Eller lyssna pÄ denna demo mms://dorotea.tv/epic.wma (lÀnken mÄste öppnas i Windows mediaplayer)

Redigerat av hegobald
Postat

Tack för alla svar!

Var inne pÄ jam och kollade pÄ emx. KÀndes fin.

Ska spendera en del nĂ€tter nu och tĂ€nka pĂ„ hur jag ska göra 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.