Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena tjena!

Jag har fungerande prylar, har satt rätt ISO-driver på devices, bytt ljudkort på kontrollpanelen, satt "on" på phantom-power på ljudkortet, kopplat in osv. Det är nån inställning som jag behöver ändra för att det ska bli ljud, jag får utslag och inspelning när jag kopplar in en gitarr, så jag antar att det är någon fantom-inställning. Är det någon som vet vilken/vilka?

Varma hälsningar,

Alex

Annons
Postat
Tjena tjena!

Jag har fungerande prylar, har satt rätt ISO-driver på devices, bytt ljudkort på kontrollpanelen, satt "on" på phantom-power på ljudkortet, kopplat in osv. Det är nån inställning som jag behöver ändra för att det ska bli ljud, jag får utslag och inspelning när jag kopplar in en gitarr, så jag antar att det är någon fantom-inställning. Är det någon som vet vilken/vilka?

har du valt rätt ingång på ljudkortet

det måste troligtvis vara en XLR

Postat
Det måste vara en kabel med XLR i båda ändarna för att det ska fungera.

Eller en kabel med mikrofon i den ena och preamp/ljudkort i den andra änden. 😳

Postat
Eller en kabel med mikrofon i den ena och preamp/ljudkort i den andra änden. 🙂

Jag har en XLR-kabel ( tre hål i ena för micen och tre piggar i andra för ljudkortet), och jag har kopplat in kabeln i R och L, de enda alternativen. Det måste vara någon inställning... 🙂

Postat (redigerat)

har du valt rätt ingång i cubase?

om det är R måste det även vara R i cubase

ligger gitarren på samma kanal som micen

i vissa ljudkort bryter gitarringången micingången om de ligger på samma kanal

vilken ljudkort har du?

finns det en gain-knapp för micingången som du måste skruva upp? antingen hårdvara eller mjukvara

edit: för övrigt har ljudinställningarna i kontrollpanelen inget med cubase att göra

Redigerat av spass
Postat
har du valt rätt ingång i cubase?

om det är R måste det även vara R i cubase

ligger gitarren på samma kanal som micen

i vissa ljudkort bryter gitarringången micingången om de ligger på samma kanal

vilken ljudkort har du?

finns det en gain-knapp för micingången som du måste skruva upp? antingen hårdvara eller mjukvara

edit: för övrigt har ljudinställningarna i kontrollpanelen inget med cubase att göra

Tacam 122L. Nu har jag fått det att funka, tack för hjälpen. Det var på själva ljudkortet jag skulle ändra rattarna.

Nu har jag en annan grej jag vill fixa, nämligen att jag vill ha ungefär tre gånger så stark inspelningsvolym. Vet någon hur man höjer den i cubase? Dessutom vill jag kunna spela starkt utan att ljudet "spricker", detta postar jag i en annan tråd, "ljudkortstråden".

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.