Jump to content
Annons

Ingen bas i ena högtalaren

Recommended Posts

Basse23 (oregistrerad)
Postat

Helt utan vidare så försvann basen helt ur en av mina Tapco S8. En 808a bas t.ex går inte att höra alls. Jag lämnade in den och dom hittade inget fel alls, så jag provade att koppla in en av mina äldre Alesis MKII. Samma fel med den - ingen bas alls. Vad kan problemet vara?

Det är inget idiotfel (som EQ på mixern) eller så. Det här är totalt frustrerande, vet inte ens vart jag ska kolla nånstans.

Kan mixern ha pajat? kan ljudkortet (M-Audio audiophile) ha pajat? Help me please!!

Annons
Basse23 (oregistrerad)
Postat

Glömde att göra det tydligt att ena högtalaren fungerar som den ska. Jag har provat att använda kablarna till den på den "trasiga" osv.

Basse23 (oregistrerad)
Postat

Japp, ingen skillnad

Postat (redigerat)
Japp, ingen skillnad

I så fall måste felet ligga i högtalaren.

EDIT:

Ska kanske förtydliga eftersom jag såg att min fråga kan missupfattas...

Har du kopplat vänster utgång till höger högtalare och tvärtom, och fortfarande haft kvar felet i samma högtalare?

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)
Japp, ingen skillnad

ingen skillnad vadå?

skiftar du sladdarna så bör ju felet flytta på sig från en högtalare till en annan

byt sladd på den som felar mot en annan som du vet funkar

kvarstår felet är det inte sladden

byt monitor

kvarstår felet så är det inte monitorn - detta har du ju testat

byt källa

kvarstår felet är det inte källan

Redigerat av Demonproducenten
Postat

Slog samman trådarna, det räcker med en tråd för samma ämne.

Basse23 (oregistrerad)
Postat

Har provat att byta plats på kablar från den som fungerar till den som inte fungerar och vice versa, den ena högtalaren spelar fortfarande inte upp nån bas. Jag kör med vanliga tele/audiokablar, vad menas med balanserad/obalanserad? och vad är det för "källa" man kan testa att byta ut? Kan det ha blivit nåt trasigt på min (billiga) Behringermixer? Detta är helt sjukt frustrerande :S

Basse23 (oregistrerad)
Postat

Provade precis att koppla båda högtalarna direkt till ljudkortet och det är fortfarande samma problem. Samma högtalare som det inte kommer någon bas ur. Det som gör det sjukt är ju att jag har provat med annan högtalare och det blir samma problem med den. Det är alltså inte högtalaren det är fel på?

Postat
Provade precis att koppla båda högtalarna direkt till ljudkortet och det är fortfarande samma problem. Samma högtalare som det inte kommer någon bas ur. Det som gör det sjukt är ju att jag har provat med annan högtalare och det blir samma problem med den. Det är alltså inte högtalaren det är fel på?

Om det hela tiden är samma högtalare som strular oavsett var du kopplar in den eller med vilka kablar du använder, så är det högtalaren det är fel på. Om den andra högtalaren fungerar perfekt när den kopplas in på samma ställe som den trasiga satt inkopplad på, så har du verifierat ytterligare en gång att det inte är fel på utgående signal, utan att det ligger i högtalaren.

Basse23 (oregistrerad)
Postat

Det sjukaste är att jag provade att koppla in en Alesis MKII istället för den "trasiga" Tapco S8 precis. Körde in kablarna i mixerns main in istället för controlroom och då lät båda högtalarna bra. När jag sedan kör in kablarna i controlroom igen så låter ena högtalaren likadant som den "trasiga" - ingen bas. Jag kopplar in i main in igen (där det kom bas för nån minut sen), men där är det nu likadant, ingen bas där heller. Går det att förklara på nåt sätt alls?

drloop (oregistrerad)
Postat

Ja trasig kabel.

Basse23 (oregistrerad)
Postat

Testar med att köpa nya balanserade kablar, Thanks for the help!!

drloop (oregistrerad)
Postat

Om du vickar på kontakerna och kabeln så borde det knastra om kabeln är kass.

Har nog inte varit med om att bara basen försvunnit om kabeln var dålig.

Har du lyssnat i hörlurar från mixern att det låter om där?

Basse23 (oregistrerad)
Postat

I hörlurar låter det som vanligt. Det måste vara som du säger, kablarna brusar och knastrar en del ibland och dom är inte precis nya. Den enda gemensamma nämnaren är kablarna 😛

Men ändå konstigt att ett par sämre kablar ska ha en sån effekt, att ena högtalare blir utan bas.

drloop (oregistrerad)
Postat

Eftersom du har flyttat kablarna mellan högtalarna så är det inte kablarna heller.

Det är nåt annat som är fel.

Postat
Eftersom du har flyttat kablarna mellan högtalarna så är det inte kablarna heller.

Det är nåt annat som är fel.

jag tror det har blivit nån missuppfattning i skiftningen - därför kabelfel

Basse23 (oregistrerad)
Postat

Köpte ett par nya balanserade kablar idag och det gjorde ingen skillnad, det var alltså inget fel på kablarna.

Det här blir mer och mer frustrerande. Att ena högtalaren är trasig skulle ju vara en solklar sak om det inte hade varit för att jag har provat att köra in en annan högtalare och det blir samma fel med den.

Det enda jag kan komma och tänka på nu är ljudkortet. Kan ett ljudkort vara sönder på det sättet att ena högtalaren inte spelar upp nån bas?

Postat
Det enda jag kan komma och tänka på nu är ljudkortet. Kan ett ljudkort vara sönder på det sättet att ena högtalaren inte spelar upp nån bas?

Har du provat att ratta på PAN-knappen för syntbasen?

Annars är det rätt spännande historia det här. Som en bättre deckare. Vem är mördaren? Förlåt, vad är felet?

// Gunnar

Basse23 (oregistrerad)
Postat

Felet flyttar sig inte vad jag än gör. Kan inte tänka mig nåt annat än att högtalaren är trasig. Det känns ungefär som all bas fördelar sig helt till den vänstra högtalaren, den som ska vara hel. Det kanske är den som är trasig istället? Sjukt jobbigt och frustrerande hursomhelst 🙁

Det är ingen specifik synthbass utan det gäller allt man spelar upp.

Postat (redigerat)

Felsökning handlar om att vara metodisk. Börja med att märka högtalarna och sladdarna. En klisterlapp per grej: Högtalare 1, Högtalare 2, kabel 1, kabel 2 och så vidare.

test A) Nu vet du att när du lyssnar i högtalare 1 kopplat med kabel 1 till vänster kanal så låter det rätt. Skriv upp det på en lapp. Skriv upp alla dina resultat på samma lapp.

test B ) Prova nu att koppla om så att du lyssna genom högtalare 2, kopplad med kabel 1 till vänster kanal. Låter det illa - då är det högtalare 2 som är trasig. Låter det samma som i test A är det nåt annat som är trasigt.

Om test B inte visat felet, så är det inte högtalaren som det är fel på. Då får du prova andra saker.

test C) koppla högtalare 1 med kabel 2 till vänster kanal. (Kollar om det är kabel 2 som är trasig)

test D) koppla högtalare 1 med kabel 1 till höger kanal. (Kollar om det är höger kanal som är trasig).

Och så vidare.

// Gunnar

Redigerat av trombonisten
  • 2 veckor senare...
Postat

Inte för att jag vet vad felet kan vara, men det är nog för att jag inte fattar ett dugg av vad Basse23 menar. Inte för att vara taskig, men jag tycker att tråden är lite "luddig". (kan även vara jag son är helt dum i huv....)

Skriv ett nytt inlägg om vad du har provat, vliken kabel på vliken högtalare osv... så kan jag nog hjälpa dig sen 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.