Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan! Hur kan man få en skön mjuk diskant med inte så vassa ess eller äckligt Bi ljud utan att de hörs som man lespar på S en? Är det multibands kompressor en viss eq man kan köpa eller så? Skulle ni kunna ge tips på hur ni mixar och så. Har waves pluggar och Sonalksis och en oxford Eq.

Här är ett exempel.

http://www.zshare.net/audio/57170290e4f96c1a/0290e4f96c1a/

Jag äger en Röde nt1a samt en Se electronic se1000s Och kör med Presonus Eureka Preamp

Ni är så jävligt underbara om ni tar er tid och svara. Har sökt utan att finna några år nu..

Annons
Postat

Fast med en rätt inställd De-esser behöver det inte bli så. Det kan vara en del pillande innan man når dit. Sen händer det att det inte funkar. Det fnns säkert många alternativa möjligheter då. En som jag ibland använt (och ibland ihop med de-esser) är att jag automatiserar volymen på sångspåret. Varje gång det kommer ett S som inte de-essern klarar bra så ritar jag in en sänkning vid S:et. Går snabbt att komma in i hur man bör göra sänkningen och höjningen (som skall komma så fort S:et är borta alt inte låter jobbigt längre.

Om Du inte gillar Din de-esser, kan det vara så att Du komprimerar för hårt? Då vill ju gärna S:en bli tydliga, likaså vid eq. Ett annat sätt är att, med ett smalt Q-värde, leta upp det frekvensområde där S:et låter speciellt störande och skära i det smala området just bara när S:en kommer. Alltså automatisera en eq men då har Du byggt Din egen De-esser!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.