Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Lite bakgrund först:

Jag kommer det närmaste året (om några månader) ge mig av till Australien och kuska runt i en Land Cruiser. På resans gång hade jag tänkt mig spela in lite enklare akustisk musik i en minimal portabel "hemstudio".

Till frågan; skulle det funka att ha studion utomhus?

Bilen är ju på tok för liten för att ge vettig akustik, och den kommer förmodligen vara fylld med campingutrustning och annan bröte.

Jag tänker fixa något slags hopfällbart bord för laptop, ljudkort mm, montera monitorer i hemgjorda fästen som hänger från takräcket och sen ha ett utdragbart solskydd som "tak".

Är det någon som testat något liknande? Man får ju mindre problem med reflektioner, men det blir väl annat som ställer till det istället antar jag...

Vad tror ni det finns för fallgropar?

Vädret är ju naturligtvis en faktor, man får helt enkelt se till att tajma inspelningarna när det är vackert väder och relativt vindstilla.

Hur är det med basen? Blir det för tunnt att köra med t.ex. Adam A5 som monitor? Avsaknaden av väggar gör väl att basenergin sprider sig på ett helt annat sätt? En sub kanske kan behövas...

/Andreas

Annons
Postat
Hej!

Lite bakgrund först:

Jag kommer det närmaste året (om några månader) ge mig av till Australien och kuska runt i en Land Cruiser. På resans gång hade jag tänkt mig spela in lite enklare akustisk musik i en minimal portabel "hemstudio".

Till frågan; skulle det funka att ha studion utomhus?

Bilen är ju på tok för liten för att ge vettig akustik, och den kommer förmodligen vara fylld med campingutrustning och annan bröte.

Jag tänker fixa något slags hopfällbart bord för laptop, ljudkort mm, montera monitorer i hemgjorda fästen som hänger från takräcket och sen ha ett utdragbart solskydd som "tak".

Är det någon som testat något liknande? Man får ju mindre problem med reflektioner, men det blir väl annat som ställer till det istället antar jag...

Vad tror ni det finns för fallgropar?

Vädret är ju naturligtvis en faktor, man får helt enkelt se till att tajma inspelningarna när det är vackert väder och relativt vindstilla.

Hur är det med basen? Blir det för tunnt att köra med t.ex. Adam A5 som monitor? Avsaknaden av väggar gör väl att basenergin sprider sig på ett helt annat sätt? En sub kanske kan behövas...

/Andreas

Låter ju som en skitrolig idé!

Ta bara med dig ett par lurar som du är välbekant med också, så garderar du dig mot mycket!

Och vad gäller själva inspelandet så finns det ju faktiskt väggar att tillgå utomhus. En akustisk gitarr låter säkert skitgött om du sitter i närheten av nån klippvägg t ex? Kan inte påstå att jag testat, men min poäng är att det finns intressanta akustiska miljöer utomhus också, och inte bara öppet fält. Kan du inte göra det till ett tema genom inspelningarna, att hitta ställen som låter jävligt speciellt akustiskt? Typ distansmickad singer/songwriter i en liten bergsklyfta i australien tycker jag låter intressant 😱

Postat

håller med ovanstående talare! Se till att dokumentera platserna med foto och gör en liten story kring varje låt. Det vore ju välgit roligt som köpare av din skiva sen.

Om vill ha mycket bas tycker jag yamaha HS80M kan vara ett alternativ.

Postat (redigerat)

DivineCo: Jag tror jag ställde frågan lite klumpigt, som sagt det är klart det går, ville kanske mer få lite tankar om vad man skall tänka på. Inspelningen tror jag inte är nåt problem, men lyssningen kanske kan bli lurig. Hörlurar är givet som komplement, kommer åtminstone köpa ett par bra slutna lurar för sångpålägg.

Tack för ett jättebra tips ang musikmixen, kollade på första avsnittet på svtplay, snacka om världsmusik!😐

Det där med bergsklyfta lät ju jäkligt roligt, måste testas. Tänker att det kan vara kul med lite bakgrundsljud också ibland, kanske en flock kakaduor eller så.

Skall absolut fota lite också, jag tänkte faktiskt göra lite panoramor på intressanta platser. För typ hundra år sen praktiserade jag på naturhistoriska i gbg och gjorde några panoramor/vr-bilder (länkarna är nere på höger sida), inga fotografiska mästerverk direkt, men det var jäkligt kul. Det är jag och min handledare som sitter i valen. 😄

edit: stavning

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Postat

Nice!!

Det brukar vara väldigt känsligt med stereo-bilden ute fria luften (ni har säkert gått förbi ett PA utomhus nån gång) så det gäller att sitta stilla i rätt läge. 🙂

En bra kardioid mikrofon kanske kan vara välkommet när ni vill ha med lite mindre av omgivningen.

Det där blir ju ett spännande projekt!

Postat

Du kan dock inte kalla det hemstudio sen, utan utomhus studio eller naturstudio 😛 Så tills vida att du inte bor utomhus också 😄

Postat
Du kan dock inte kalla det hemstudio sen, utan utomhus studio eller naturstudio 😄 Så tills vida att du inte bor utomhus också 🙂

Eller "bortstudio" 😛

Postat (redigerat)

Fan vad kul! Jag kommer också antagligen spela in de akustiska instrumenten (akustisk gitarr, sång och eventuellt andra grejer) på mitt landställe på Lisö senare. Tänkte också ta bilder och grejer och om det kommer in lite vindbrus (som inte stör) eller kanske någon bil eller någon som promenerar så får det bli så! 😛 haha, ser fram emot att höra lite resultat sen. Tjoooo.

Edit: Kom på att exempelvis Cult of Luna spelade in Somewhere along the highway i någon stuga mitt i skogen någonstans i Norrland, och hör man riktigt noga på sången så hör man t.ex snödrivor som faller från taket, och regndroppar ifrån istappar i vissa partier. Det ger faktiskt en magisk effekt för de som vet om det, eller har de rätta högtalarna/hörlurarna. 😄

Redigerat av barrf
Postat

Jag ska ju bo i bilen så nog blir det hemstudio alltid 🙂. Det blir förhoppningsvis en Land Cruiser som är konverterad till "campervan", bara jag kan hitta en som ligger i min prisklass.

cborg: bra synpunkter, noterat.

Det där med bergsklyftan fick mig att spinna vidare lite, det måste ju vara grymt att lägga på reverb genom att spela upp en inspelning i en klyfta, grotta eller så och spela in på ny kanal. Som en naturlig plugg 🙂. Då kan man leka med inspelningar man redan gjort på annan plats. Man får nog lägga lite tid på att hitta rätt placering på mikar och högtalare, men det är det säkert värt.

/Andreas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.