Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, hur åstadkommer man ett högspass-filter i Nuendos "vanliga" eq (antar det är samma i Cubase).

Jag vill skära bort s.k. onödig (låg) bas, vilket jag efter att konsulterat diverse mastringstips-lektyr förstått kan vara en bra grej.

Jag förstår principen, men får ändå inte till det med inställningarna. Antingen blir "skärningen" för bred, eller oxå ej så djup som jag vill ha det.

Nåt konkret tips på hur inställningarna bör se ut för att åstkodkomma det jag är ute efter?

Annons
Postat
Hej, hur åstadkommer man ett högspass-filter i Nuendos "vanliga" eq (antar det är samma i Cubase).

Jag vill skära bort s.k. onödig (låg) bas, vilket jag efter att konsulterat diverse mastringstips-lektyr förstått kan vara en bra grej.

Jag förstår principen, men får ändå inte till det med inställningarna. Antingen blir "skärningen" för bred, eller oxå ej så djup som jag vill ha det.

Nåt konkret tips på hur inställningarna bör se ut för att åstkodkomma det jag är ute efter?

Jag har haft samma problem med just cubase (SX3) inbyggda EQ.

jag skulle vilja ha en sån här kurva mer:

InsideTrack_6a_pianoEQ.jpg

Postat

Finns det inte en VST plug som heter Q i Nuendo? Har inte Nuendo själv men använder flitigt Wavelab och där finns den med som orginal. Den brukra jag använda som högpassfilter

Postat

everlasting: jag löste det oxå genom att ta in en annan EQ, då gick det smidigare som sagt =)

hegobald: ja Q finns i Nuendo. Har inte kollat upp det riktigt, men det ska jag kika in...Bra du nämnde det.

Postat

Nu har jag inget tips här alls, men jag gick in på adressen du har i ditt username, och det lät riktigt nice! 🙁

Postat
Nu har jag inget tips här alls, men jag gick in på adressen du har i ditt username, och det lät riktigt nice! 🙂

Det tackar och bugar man för ! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.