Guitar Nilsson Postat 16 mars 2009 Postat 16 mars 2009 Jag har börjat testa att köra min Buzzking´s tvåspårsmix genom min Behringer Ultradyne, det är en sorts mastringsburk, med typ allt det jag vill ha, vanlig kompressor, sexbands multikompressor, limiter och exciter. Det lilla jag testat idag blev jag rejält impad av. Excitern har två inställningar: EXCITER PROC, den kan man ställa från 0 till 100, jag brukar ha den på ca 6, till 10 ungf, så den jobbar knappt märkbart. Sätter man den på typ 50 låter det helt förjävligt skärande typ skrotupplagsrondell. Nästa inställningsmöjlighet fattar jag inte alls. Där står det: ODD/EVEN. Man kan ställa detta värde i 19 steg, det börjar med 1:19, sen 2:18, 3:17, 4:16 osv till 19:1. Mittenvärdet heter 10:10, runt det nånstans har jag brukat ställt den förr när jag använde den. Men vad är ODD/EVEN? Udda får vara jämt, det har jag hört förr, men aldrig riktigt fattat varför man säger så heller
Johan Royen Postat 16 mars 2009 Postat 16 mars 2009 Gissar att ratten ställer balansen mellan udda och jämna övertoner. Och jag har alltid tolkat "låt udda vara jämnt" som att man stryker en skuld och börjar om från noll istället för att bråka om vem som köpt flest rundor, betalat taxi eller stått för alla cigg under kvällen.
Guitar Nilsson Postat 16 mars 2009 Trådstartare Postat 16 mars 2009 Gissar att ratten ställer balansen mellan udda och jämna övertoner. Vad betyder det i praktiken då? Ger 1:19 mest övertoner och 19:1 mest undertoner? Den jobbar på nåt vis ihop med sexbandskompressorn, på de tre översta frekvensbanden. På de tre undre är det ingen exciter alls. Jag har i alla fall svårt att höra nån skillnad på den där inställningen. Om man tänker på det kanske man kan få den att jobba mer antingen i sångregistret, eller i cymbalklirret. Ska prova!
Gilbert Postat 16 mars 2009 Postat 16 mars 2009 http://www.lennartlabs.se/theory/distortion/distortion2.htm
trombonisten Postat 16 mars 2009 Postat 16 mars 2009 (redigerat) Vi andra brukar börja med att läsa manualen. Det brukar stå saker där. ;-) Gunnar PS: Sidan 12 ODD/EVEN Avgör förhållandet mellan jämna och udda övertoner i excitern. Det kan varieras mellan 1/19 till 19/1. Redigerat 16 mars 2009 av trombonisten
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.