Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Glamrock kanske är lite fel beskrivet men jag letar efter det där speciella 80-tals soundet som ofta spelade precis i takt till gitarren. T ex soundet som Heat hade i melodifestivalen i går på tv:

Eller som Europes Cherokee eller någon av många andra låtar som fanns på den tiden.

Jag har Hypersonic 2 men den har ju så otroligt många sound och inställningar och jag har ofta svårt att hitta det jag är ute efter.

Är det någon som vet något passande sound. Mycket tacksam för alla tips jag kan få.

Annons
Postat
Du menare som i
. En sågtandsvåg med kort decay.

Ja precis! Var hittar jag det i Hypersonic 2?

Postat
Ja precis! Var hittar jag det i Hypersonic 2?

Leta under "polysynth", tror jag katalogen heter iaf... Hitta nått som heter typ "supersaw" eller "saw stack" eller liknande

Postat
Leta under "polysynth", tror jag katalogen heter iaf... Hitta nått som heter typ "supersaw" eller "saw stack" eller liknande

Supersaw fanns inte under 80-talet. Det man ska göra är som jag sagt men jag är inte jätteduktig på Synthprogrammering. Vad jag förståt använde de någon ljudpatch som kallades synth brass.

Postat
Du menare som i
. En sågtandsvåg med kort decay.

Speciellt kort decay är det väl inte? Den är väl snarare "oändlig" och styrs av hur man spelar?

Snabb attack, lång decay, ingen sustain, snabb release skulle jag säga. Sågtandsvåg eller t.o.m. 2 st lite detunade. Om det ska vara såpass styggt som i "Jump" är det nog lite overdrive/dist som gäller också.

Postat
Speciellt kort decay är det väl inte? Den är väl snarare "oändlig" och styrs av hur man spelar?

Snabb attack, lång decay, ingen sustain, snabb release skulle jag säga. Sågtandsvåg eller t.o.m. 2 st lite detunade. Om det ska vara såpass styggt som i "Jump" är det nog lite overdrive/dist som gäller också.

Brukar blanda ihop decay och sustain.

Postat
Supersaw fanns inte under 80-talet. Det man ska göra är som jag sagt men jag är inte jätteduktig på Synthprogrammering. Vad jag förståt använde de någon ljudpatch som kallades synth brass.

Jasså? Jag trodde supersaw var samma sak som flera oscillatorer med sågtandsvågform som var ett par cent detune...

...Jag vet bara att jag hade "supersaw" på min yamaha-synt (tidigt 90-tal) som lät väldigt väldigt likt "Van Halen - Jump"-ljudet. =)

Synthbrass brukar väl också vara sågtandsvågform med ett envelope filter som styr pitchen och gör attacken mer "blås-lik"?

Postat
Jasså? Jag trodde supersaw var samma sak som flera oscillatorer med sågtandsvågform som var ett par cent detune...

...Jag vet bara att jag hade "supersaw" på min yamaha-synt (tidigt 90-tal) som lät väldigt väldigt likt "Van Halen - Jump"-ljudet. =)

Synthbrass brukar väl också vara sågtandsvågform med ett envelope filter som styr pitchen och gör attacken mer "blås-lik"?

Vad jag menar med supersaw är den den som kom till Jp-8000. Visst kunde man ha fleA oscillatorer under 80-talet och tidiga 90-talet men jag tro att det kallades Unison men är inte säker.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.