Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er,

Har precis kommit igång med egen sång (cubase) och undrar följande. Har läst lite tips om att lägga sk Spread reverb på sång för att bredda mono sång, men ska jag slussa mina mono sångkanaler till en mono eller stereo buss? och där lägga mina ev. efftekter.

Och vad är ett sk spread reverb?, har tillgång till en gammal waves bundle där tex true reverb ingår.

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Eller lägger reverbet som effekt send.

Postat

En fördel kan vara att ha det på en stereobuss för då slipper man använda datorns kraft till reverb på alla kanaler. Utan du har endast en reverbkanal med 100%mix. Och sen så skickar du så mycket du önskar (beroende hur blött du vill ha det) till effektbussen från kanalerna som du önskar reverba som sendeffekt.

Postat

Jag kanske ska göra en lite förtydligande :

Du skickar givetvis dina monospår Via Send till en stereobuss där du har stereoreverb , Dina " Torra " monosignaler skickar(routar) du direkt till en Stereobuss där du kan ha EQ , Kompressor osv. Detta givetvis förutsatt att du har fler än ett monospår annars finns det ju ingen poäng att ha en stereobuss.

Så gör ialla fall jag.

Eller menar du som insert effekt ? vilket givetvis även går att göra men kommer som sagt kräva mer resurser från din dator.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.